Fiskhotell?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Fiskhotell?

    Vad är egentligen ett s.k."hotell"?

    De som kallas "Mollyhotell" o "Guppyhotell" t.ex.

    Jag menar, vad är skillnaden gentemot vanliga akvarium?
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    #2
    Har precis köpt ett, ett 80 liters "Mollyhotell". Skillnaden är väl att allt är inbyggt (?).
    Det sitter en skiva i akvariet, bakom denna finns plats för filter, doppvärmare och pump.
    I locket, som är helslutande, sitter ljusrampen plus fläktar. Var orolig att fläktarna skulle låta mycket men det är inte så farligt tycker jag.

    Fyllde det idag med vatten, sand och växter. Om ett par dagar åker det i några fiskar.
    Mina döttrar, som ville ha det, önskar sig Platy. Själv ville jag givetvis ha ett större akvarie, men fick inte för min fru ;-).

    Mina döttrar (5 & 6 år gamla)och jag är lika otåliga, vill ha fiskar nu men har läst mig till här på forumet att man bör skynda långsamt. Så om ett par dagar blir det en fem-sex Platy.
    Därefter vill jag ha Pansarmalar, men bör kanske vänta ett par veckor med dom.

    Jag är jättenöjd med mitt akvarie, rekommenderas för dem med liten budget, trångt utrymme eller med oförstående fru... ;-)

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Så enda skillnaden mellan vanligt akvarium och "hotell" är att man har tillbehören samlade i ett o samma kit liksom?

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Varför heter det i så fall "Molly"-hotell? Passar de inte andra fisksorter?

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Ferengi
          Har precis köpt ett, ett 80 liters "Mollyhotell". Skillnaden är väl att allt är inbyggt (?).
          Det sitter en skiva i akvariet, bakom denna finns plats för filter, doppvärmare och pump.
          I locket, som är helslutande, sitter ljusrampen plus fläktar. Var orolig att fläktarna skulle låta mycket men det är inte så farligt tycker jag.

          Fyllde det idag med vatten, sand och växter. Om ett par dagar åker det i några fiskar.
          Mina döttrar, som ville ha det, önskar sig Platy. Själv ville jag givetvis ha ett större akvarie, men fick inte för min fru ;-).

          Mina döttrar (5 & 6 år gamla)och jag är lika otåliga, vill ha fiskar nu men har läst mig till här på forumet att man bör skynda långsamt. Så om ett par dagar blir det en fem-sex Platy.
          Därefter vill jag ha Pansarmalar, men bör kanske vänta ett par veckor med dom.

          Jag är jättenöjd med mitt akvarie, rekommenderas för dem med liten budget, trångt utrymme eller med oförstående fru... ;-)
          5-6 Platy på en gång tycker jag låter lite i överkant. Personligen skulle jag inte våga med mer än typ 3st (1 hane, 2 honor). Köra dem i en månad ungefär och sen tillsätta fler sakta men säkert
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av perfetto
            Varför heter det i så fall "Molly"-hotell? Passar de inte andra fisksorter?
            Det är bara ett namn och passar såklart andra arter oxå
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av perfetto
              Så enda skillnaden mellan vanligt akvarium och "hotell" är att man har tillbehören samlade i ett o samma kit liksom?
              Sen är det ju lite designen oxå. Finns ju speciella pelare till dem som är väldigt snygga . Själv har jag Guppyhotell med tillhörande fot
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Jo jag undrade bara varför det kallas just "hotell". Och varför de var benämnda efter olika fiskarter precis som de passade olika fiskar beroende på vad för hotell det gällde.

                Kommentar

                Arbetssätt...