återanvändning??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lemag
    • August 2008
    • 3

    återanvändning??

    Hejsan!

    Är helt novis gällande akvarium...och helt ny här.

    Har i dagarna införskaffat ett akvarium på ca 100liter, och ser verkligen fram emot att sätta igång med allt arbete.

    Jag har fått ett gammalt akvarium med sjösten i och jag undrar nu hur jag ska göra rent den.

    Kan man använda diskmedel???!!!! Det känns som fiskarna dör direkt om man missar att skölja den det minsta lilla. Eller räcker det att man häller kokande vatten över stenen och slår av? Vad ska jag göra

    Jag hoppas att det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig.

    tackar på förhand.

    Lena
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Absolut inte diskmedel, skölj av stenen noggrannt och stoppa i, borde inte vara några problem alls

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Välkommen till Zoopet
      Skölj gruset i en spann på badrummet. Ta lagom mycket vatten i en spann med grus och rör om noga. Häll sen ut vattnet och börja om tills det blir någorlunda rent.

      Länkar denna tråd oxå eftersom där finns det mesta du behöver veta inför starten
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • lemag
        • August 2008
        • 3

        #4
        Kan det inte följa med ev.sjukdomar från tidigare. Den sjöstenen kommer från ett gammalt akvarium som har varit i bruk. Jag har sköljt igenom med först varmt och sedan kallt efteråt.


        Tackar er för era svar och ska sätta mig och läsa igenom allt i nybörjar"hörnan"

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av lemag
          Kan det inte följa med ev.sjukdomar från tidigare. Den sjöstenen kommer från ett gammalt akvarium som har varit i bruk. Jag har sköljt igenom med först varmt och sedan kallt efteråt.


          Tackar er för era svar och ska sätta mig och läsa igenom allt i nybörjar"hörnan"
          Fanns det sjukdomar i det förra karet? Isf tror jag ändå det räcker att det står i spannen några dagar-en vecka. Då dör eventuella bakterier av sig självt.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • lemag
            • August 2008
            • 3

            #6
            Jag vet inte om det fanns några sjukdomar i det gamla, då det inköptes begagnat på en loppis. Jag skulle egentligen börjat med den men sedan upptäckte jag att det var för litet.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Har akvariet stått tomt och grusen inte använts nyligen behöver du inte oroa dig om eventuella sjukdomar utan skölj noga bara.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Är du orolig kan du alltid koka gruset i en stor kastrull men lägg gruset i en kall kastrull och kallt vatten så det inte spricker det kan bli vassa skärvor
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                Arbetssätt...