Nybörjare kring malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #16
    Ursprungligen postat av martin brüsin
    Jag är tacksam för ditt erbjudande men jag bor nere i Skåne så jag tror inte att fiskarna skulle må bra av en sån lång resa, Och desutom så kan min zooaffär få hem Ocellatus, de hade bara de inte hemma när jag frågade. Och jag förstår inte ditt budskap riktigt, är det så att det kan bli problem med att jag sätter ner några stycken Ocellatus i mitt lilla kar som inte har hunnit parrat ihop sig?


    Nejdå - Ocellatusarna kommer att börja gräva och dona för lek med en gång, så det är ingen fara, det är bara så att efter ett tag etableras ganska kraftiga revir och jag tror att det kan komma att bli max med två hanar i 46 liter.
    Hanarna brukar ta ett område som de bevakar ganska kraftigt - honorna tar också små områden men är lite mer ombytliga och kollar av ganska många snäckor innan dom bestämmer sig. Trots att hanen ofta har en finfin snäcka att erbjuda - så är det oftast honan som avgör vilken snäcka det skall lekas i - men det blir i de flesta fall en snäcka som ligger i närheten av hanens favoritsnäcka. Har vi den här bilden i tankarna så förstår man ganska snabbt att utrymmet ibland behöver vara rätt bra tilltaget - jag fick tre par att fungera riktigt bra i 100-liter - men där var gränsen nådd - det fjärde paret fick aldrig någon chans att etablera sig. När jag hade mina 8 Ocellatusar i 960-karet var det dock inte utrymme som fattades utan arga Jullar och Gracilisar som störde dom ordentligt - dessa arter lever ju inte direkt inpå varandra i T-sjön heller...

    Så några problen är det inte att ha Ocellatus i ditt kar men det finns såklart en gräns på antalet du kan stoppa i. Pröva med två hanar och två-tre honor och se hur det utvecklar sig - men bli inte förvånad om en hane dominerar den andre. Honorna kommer att hålla stenhård koll på varandra - kolla denna filmsnutt på två honor som slåss, och hanen (som har lekt med båda) som står och förvirrat bara ser på.




    Det kan också bli så att hanarna tar hälften av karet var - och liksom etablerar en hyfsad balans - och det kan bli så att en eller två honor tränger ut den tredje. Det är omöjligt att säga exakt hur det blir - det får man kolla efter ett tag.

    Kommentar

    • martin brüsin
      • February 2007
      • 54

      #17
      Tack för svaren MaxB, Jag tror nog att jag skall göra så att jag väntar till min zooaffär får hem Ocellatus.
      Men jag har ett par frågor till!
      Är det en viss typ av snäckor som de vill ha eller det spelar inte så stor roll? Och Hur städar du till dina Ocellatus? För med sådan fin sand borde väll följa med slangen upp när man slamsuger på bottnen!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #18
        Ursprungligen postat av martin brüsin
        Tack för svaren MaxB, Jag tror nog att jag skall göra så att jag väntar till min zooaffär får hem Ocellatus.
        Men jag har ett par frågor till!
        Är det en viss typ av snäckor som de vill ha eller det spelar inte så stor roll? Och Hur städar du till dina Ocellatus? För med sådan fin sand borde väll följa med slangen upp när man slamsuger på bottnen!



        Visst! Det bästa är att köpa fiskarna där du kan kolla på dom innan du bestämmer dig.
        Det finns ju en viss typ av Tanganyikasnäckor som är ganska runda och rymliga. Dessa går att få tag på i välsorterade zoo-affärer. Men, det går precis lika bra med den vanliga Vinbergssnäckan. Dessa kan man få tag på i zooaffärer också, men även i hobbyaffärer och faktiskt ibland även i den vanliga mataffären - då de i vissa fall har själva snigeln kvar i skalet (det är ju en maträtt), så snigeln får man i så fall koka och peta bort. Ibland finns dock skalen tomma, för att man skall fylla dom med något mat-krams... Plantagen-affärerna brukar alltid ha Vinbergssnäckor på lager.
        Jag hittade några väldigt bra snäckor som låg i en förpackning av rabattutsmyckningssnäckor, i en blomsteraffär.

        Att städa är inte några direkta bekymmer, därför att det faktiskt inte blir så skitigt... Jag matar bara precis så att de äter upp rubbet - det blir aldrig något liggandes på bottnen. Men givetvis skiter de en del men detta brukar samlas och lägga sig i någon sandgrop eller i något hörne av karet, så det åker lätt och raskt med upp i slangen. Se till att du har en stadig och bra filtrering i karet så blir det inte så mycket skit att suga upp.

        Kommentar

        • martin brüsin
          • February 2007
          • 54

          #19
          MaxB i det Ocellatus akvarium har du inga växter eller hur, men blir det inte svårt att hålla balansen i vattnet? För de ämnen som växterna normalt tar upp stannar kvar i vattnet hur gör du för att hålla desa ämnen nere?

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #20
            Ursprungligen postat av martin brüsin
            MaxB i det Ocellatus akvarium har du inga växter eller hur, men blir det inte svårt att hålla balansen i vattnet? För de ämnen som växterna normalt tar upp stannar kvar i vattnet hur gör du för att hålla desa ämnen nere?

            Bra, stadig filtrering och regelbundna vattenbyten...
            Likadant i 960-T-karet - där finns inte heller en enda växt.
            Sorry, Martin, om svaret låter torrt och trist, det är inte meningen, men det är det enkla svaret.

            Kommentar

            Arbetssätt...