Fiskantal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Fiskantal

    Testar med en tråd här, har en lite specifik fråga så det blir svårt att söka sig till svar märkte jag

    Jag har råkat få med mig 4 polkadotbotior och 1 pakistanbotia från fiskaffären, det skulle egentligen bara vara 5 polkadotbotior, men misstag sker

    Nu har jag lite funderingar på vad ni tror om detta:

    6 polkadoterbotior, precis som jag tänkt innan
    5 pakistanbotior

    Alla fiskar i karet kommer då vara:

    15 tigerbarber, håller sig rätt bra i ett stim i mellannivå nu när pakistanbotian jagar dem som tusan
    5 siamesiska algätare
    6 polkadot botior
    5 pakistanbotior

    Kommer allt detta funka i ett 350L akvarium med en fluval 405 som filter? Eller blir det på tok för mycket fisk? Botiorna blir ju inte speciellt stora med sina 13 cm, och de är ju de enda bottenfiskarna jag har. Det borde väl funka? Eller överbelastar jag karet då?
  • åheim
    • April 2006
    • 13129

    #2
    det klarar en 405 av utan problem
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Tack! Nu blev jag skitglad. Plats ser jag ju själv att det finns i karet, långt ifrån lika fullpackat som vissa andras Sen om det blir trångt när alla fuskar vuxit till sig är en annan fråga, då har jag säkerligen ett kar till.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Eftersom fiskarna rör sig i olika regioner i karet så kommer det heller inte att se ut att vara för mycket fisk så länge de inte är jättestora, så kör på!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Tack igen. Blir det möjligtvis så att jag måste byta vatten oftare, kanske två gånger 30% i veckan då? Botior är ju ganska matglada firrar så.

          MVH Johan

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Har du bara en pump och ett filter som bakteriekulturen är OK i så är det inga problem att köra på som vanligt med att VB i veckan.
            Se bara till att du har maxat flöde på pumpen så den inte börjar sätta igen för mycket, något som jag råkade ut för när jag körde med Fluvals ytterfilter.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Du menar ventilen som man vrider på när man ska pilla i filtret? Jag tänkte inte ens på att den gick att ställa in, bara att den antingen var öppen eller stängd. Men ja, den är på max

              För en vecka sen så kompletterade jag två av mina korgar med blå filtermatta, så bakteriekulturen är väl inte helt etablerad i dem korgarna just, men det är inget jag oroar mig för just nu

              Det enda jag har väldigt svårt för just nu är matningen, jag vet aldrig hur mycket jag ska mata för att firrarna ska få nog. Barberna käkar ju upp allt , oavsett mängd, på tio sekunder. Iofs så har botiorna fått lite pli på dem så jag hoppas på bättring iom. fler botior
              Senast redigerad av Johanski; 13 August 2008, 02:33.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Många barber brukar vara på det viset, låt ingen annan fisk få något att äta. Men som du skriver behöver du inte vara så orolig för det då även botiorna brukar se till att även de får sin andel av matsäcken.
                Det finns även tabletter att köpa som pansarmalar gillar, som även brukar vara uppskattade av botior, så testa att ge dem några sådana när karet släckts på kvällen.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • MeKaL
                  • August 2008
                  • 128

                  #9
                  Jag har sera vipachips, de är grejer åt malarna och botiorna de
                  Frågar man inget, får man ingenting veta.

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    Prova lite fryst bladspenat till malarna, ta bar et två löv och kila fst under en sten mina gmalr och slöjstjärtar älskar det . likaså brukar dom gilla gurka och zuqini.
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      Pff, jag har inga malar ju! :<

                      Kommentar

                      • Lones
                        • February 2008
                        • 223

                        #12
                        Jag har
                        2siamesiska algätare
                        3molly
                        3platy
                        1 mal
                        6 fantomtetror
                        och en snigel i ett 170l är det för mycket??



                        förlåt om jag lånar din tråd lite
                        170 L akvarium

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Siameserna blir lite stora för ditt kar, och sedan beror det även på vad det är för mal du har annars är nog svaret nej.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Lones
                            • February 2008
                            • 223

                            #14
                            en vanlig ancistrius den är rätt så liten nu typ bara 2 cm och siameserna ska jag lämna till en kompis när de blir förstora .Men i artbeskrivningen står det 150 l
                            170 L akvarium

                            Kommentar

                            Arbetssätt...