Juwel filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sir Willow
    • February 2008
    • 39

    Juwel filter

    Hej! Jag har skaffat ett akvarium, Rio Juwel 180 liter. Det är mitt första akvarium och vissa saker har jag inte kunnat läsa mig till.

    Med akvariumet följde förstås ett filter - Juwel filter system. Det fungerar jättebra. Men en av filterkuddarna är ett svart kol-filter. Vad jag förstår av anvisningarna så ska det alltid sitta där och bytas ut med jämna mellanrum. Är då detta ett av dessa kolfilter som jag läst om i böcker som man ska sätta i efter att ha behandlat tanken med någon medicin för att rena det? I så fall ska det väl knappast sitta där jämt och ständigt?

    Någon som vet?

    För övrigt verkar detta vara en helt fantastisk hobby!!! Jag är helt såld

    Willow
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Nej du ska inte ha kolfiltret i hela tiden utan plocka ut det innan du fyller med vatten så kan du spara det tills du behandlat för sjukdom

    Har du däremot redan fyllt med vatten är det förbrukat.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Ja det svarta Juwel filtermediat är ett kolfilter som du inte skall använda. Köp en bit blå filtermatta och skär i samma storlek och placera den i filtret.
      Hoppas att du skall bli nöjd med akvariet och fortsätt läsa, fråga och kolla runt på olika akvariesiter så skall du nog lyckas med din nya hobby.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Sir Willow
        • February 2008
        • 39

        #4
        Tusen tack!! Ska byta ut det bums... jag tyckte väl att det var märkligt att man skulle ha ett kolfilter i. Jag har haft i Easy life - flytande filtermedium i vattnet. Har det varit förgäves månntro, har kolfiltret tagit bort det nyttiga jag tillfört vattnet?

        - willow

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13135

          #5
          Ursprungligen postat av Sir Willow
          Tusen tack!! Ska byta ut det bums... jag tyckte väl att det var märkligt att man skulle ha ett kolfilter i. Jag har haft i Easy life - flytande filtermedium i vattnet. Har det varit förgäves månntro, har kolfiltret tagit bort det nyttiga jag tillfört vattnet?

          - willow
          nää ingen fara! Det är absolut inte farligt att använda kolfilter men de måste bytas regelbundet och sen är det kanske möjligt att det binder tillsatt växtnäring men det är inget jag med säkerhet vet!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Aktivt kol suger åt sig och binder ryp rubbet så släng det långt..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Sir Willow
              • February 2008
              • 39

              #7
              Ursprungligen postat av Guy Palm
              Ja det svarta Juwel filtermediat är ett kolfilter som du inte skall använda. Köp en bit blå filtermatta och skär i samma storlek och placera den i filtret.
              Hoppas att du skall bli nöjd med akvariet och fortsätt läsa, fråga och kolla runt på olika akvariesiter så skall du nog lyckas med din nya hobby.

              Går det bra att dela det blåa filtermaterialet rakt av? Det blir inte "grynigt" (säkert en knäpp fråga... men jag är ju ny i matchen...)?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av Sir Willow
                Går det bra att dela det blåa filtermaterialet rakt av? Det blir inte "grynigt" (säkert en knäpp fråga... men jag är ju ny i matchen...)?
                Det går fint.
                Det finns även färdiga bitar att köpa som är till Juwels filter, men jag skulle tro att de är säkert dubbelt så dyra som att göra egna.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Sir Willow
                  • February 2008
                  • 39

                  #9
                  Jag får lite olika svar om Juwels kolfilter... är det någon som vet om det är skillnad på kolfilter och kolfilter? Kan det vara så att det som ingår i Juwels standardfiltersystem är "mildare" på något sätt och faktiskt ska sitta där?

                  Willow

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Jag brukar ha i kolfiltert i starten. Det är sen uttjänat efter ca 4 veckor.
                    kan du ersätta det med ett grovt.

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Släng kolfiltret!
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gaffel
                        Släng kolfiltret!
                        Håller med
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • hlafk
                          • August 2007
                          • 202

                          #13
                          Juwel är ju ett tyskt akvarium och vad jag vet så har dom lite sämre vatten där nere och det är väll där, och därmed därför, dom kommit fram till att leverera alla akvarium med kolfilter.
                          Jag har kört med kolfiltret i mitt förra juwelkar i 1 år, nu har jag precis skaffat ett nytt och då sa han i affären "osså stoppar du i allt utom den här"... Så nu ska jag prova att inte använda det...jag tror inte jag kommer märka någon skillnad alls

                          Det kostar ju dessutom en slant att byta det var fjärde vecka och att byta filtervadden varje vecka som dom vill att man ska göra...och även nitratsvampen var 6 vecka tror jag...
                          Galet!

                          DESSUTOM är det trist att hålla på o slita upp och dra ut o fixa...kanske jag som är lat
                          Vad vet jag...

                          Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                          Kommentar

                          • Guest

                            #14
                            Ursprungligen postat av hlafk
                            Det kostar ju dessutom en slant att byta det var fjärde vecka och att byta filtervadden varje vecka som dom vill att man ska göra...och även nitratsvampen var 6 vecka tror jag...
                            Galet!
                            Nja det kostar inte så mycket. Köp en grov matta och en påse filtervadd.
                            Den grova mattan klipper du till bitar av och ersätter sen både kolfiltert och nitrat filtert med. (och ev även den näst understa fina med, om den lätt sätter igen sig)
                            Filtervadden lägger du ut på borden i lagom höga skikt, (ca 1-2cm) sen klipper du till bitar i storlek 10x10cm.

                            Har man som jag 4st Juwel, så gör man det billigt för sig.

                            Kommentar

                            • hlafk
                              • August 2007
                              • 202

                              #15
                              [quote=Anettejt;1184105]Nja det kostar inte så mycket. Köp en grov matta och en påse filtervadd.
                              Den grova mattan klipper du till bitar av och ersätter sen både kolfiltert och nitrat filtert med. (och ev även den näst understa fina med, om den lätt sätter igen sig)
                              Filtervadden lägger du ut på borden i lagom höga skikt, (ca 1-2cm) sen klipper du till bitar i storlek 10x10cm.

                              Det jag menade var:
                              Kolsvampar 2pack 100kr (1 per månad)
                              Filtervadd 5pack 50kr (alla per månad)
                              Nitratsvamp 1pack 80kr (en halv per månad)
                              Totalt: Strax över 100kr/mån

                              Och det är därför man inte skall använda deras grejer...
                              Vad vet jag...

                              Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...