Aquasafe, easybalance och mera fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • weijdo
    • July 2008
    • 26

    Aquasafe, easybalance och mera fisk

    Har haft igång mitt akvarium i några dagar nu. Hittils har det två invånare.
    Nu ska vi åka till en annan stad imorgon och jag vet att de har en fin zooaffär. Självklart lite sugen på att köpa en fisk eller två. Förstör jag balansen då? (läst att 3-4 fiskar är OK)

    Fick även med Aquasafe och Easy Balance till mitt akvarium. Doserade enligt instruktion. Men det står inget om ifall jag ska använda mer under de första veckorna eller låta bli (På en står det att jag ska dosera vattnet jag ska fylla på och den andra att jag ska använda varje vecka. Men uppstarten är väl lite speciell?)
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Börja med att läsa in det här innan du läser detta och sen går du igenom den här sidan.

    Lycka till.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • weijdo
      • July 2008
      • 26

      #3
      Tolkar jag de guiderna så bör jag använda Aquasafe eller balance någon gång i veckan och kan då påskynda inköpet av fisk...?
      Eller är jag ute och seglar här...

      Står väl 1 gång i veckan på balance, kan det användas oftare i början?
      Senast redigerad av weijdo; 09 August 2008, 10:10. Anledning: fler frågor

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Det som jag av erfarenhet kan rekommendera är nitrivec samt Lasses DIY "Nitritväck"
        Acuatan och andra preparat behöver du bara om du har problem med ditt kranvatten, ex vid egen brunn.

        Ta det piano med fiskinköpen tills bakteriekulturerna etablerat sig i filtermaterial, är du helt ny så vill jag nog förorda att du som norrlänningarna säger "känner lugnet" och låter en månad gå med dom fiskar du kör in karet med, köp istället växter och plantera tills balansen är infunnen.

        Vad har du för akvarium och teknik?
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        Arbetssätt...