Fiskar - när?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Fiskar - när?

    Ännu lite frågor från eran kära(?) nybörjare, hoppas det inte blir för tjatigt

    För fyra veckor sedan satte jag i mina första fiskar, 10 st tigerbarber. I tre veckor har jag sedan matat sparsamt, drog upp matningen lite från varannan dag till två dagar mat en dag utan. Den fjärde veckan la jag till 5 mer tigerbarber och 5 siamesiska algätare. Det är nu en vecka sen, nitrat har jag i karet, 5mg/l (Visst är det så droptesten visar? Aja, 5 var nitrat på iaf) och ingen antydan på nitrit. Kan jag betrakta mitt filter som inkört? De två första veckorna klämde jag i gegg från ett filter som varit igång i flera månader, ungefär varannan dag.


    Frågan är då, kan jag nästa vecka, säg måndag - onsdag, sätta i 5 polkadotbotior ? (ska bli 7-8, han har bara 5 inne som jag bokat) eller bör jag vänta ännu längre? Självklart så sätter jag inte i fler fisk ifall fiskarna jag redan har börjar bete sig annorlunda tills dess, men ja det var väl ganska självklart.

    Sen vill jag även höja mitt KH, och fick råd att vänta med det. Ibland visar det 2 och ibland 3, beror på när jag mäter antar jag. Vill ha upp det till 5-6 iaf. Är det okej att sätta i bikarbonat på lördag, då jag gör mitt 30% vattenbyte?

    Som alltid tacksam för svar

    MVH Johan
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ditt filter är med all säkerhet inkört nu, så du kan med gott samvete öka på fiskbelastningen i karet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Hrm, är du säker? Nitraten kan ju trots allt komma från PMDD, då det innehåller nitrater, eller?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nitraten behöver du inte bry dig om så länge den håller sig under 50, då är det värre med nitrit som jag inte tror du har speciellt mycket av.
        Nitraten i PMDD är den som heter KNO3.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Då kör jag på! Fiskar inhandlas efter helgen!

          Mången tack

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Lycka till, och bilder väntas i din projekttråd.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Det kommer, det kommer. Jag vill ju ladda upp massvis, men vad kan man göra när sambon rantar runt med kameran 50 mil bort

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Byt sambo!
                Eller köp en till kamera, jag vet inte vilket som är mest lockande i ditt fall?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Byta sambo känns väl inte som någon höjdare, tänk om nästa inte gillar akvarium?

                  En ny kamera eller ett nytt kar?

                  Slutsats: Ni får helt enkelt hålla er

                  Kommentar

                  Arbetssätt...