nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • agnes akvarium
    • August 2008
    • 2

    nybörjare

    Vi ska köpa ett akvarie till vår dotter i födelsedagspresent. Vi har tittat på ett akvarie i djuraffären som hette fiskhotellet o var på 54L o skulle vara lättskött. Är det någon som har erfarenhet av det?
  • Destroy
    • October 2007
    • 184

    #2
    Destro större ett akvarium är, desto enklare är det att hålla rent, och även roligare för den delen. :-)
    Fish said to the Ocean:
    'without fishes there is nothing in the Ocean.'
    Ocean reply to the fish:
    without you there is nothing in my life...

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13129

      #3
      Ursprungligen postat av agnes akvarium
      Vi ska köpa ett akvarie till vår dotter i födelsedagspresent. Vi har tittat på ett akvarie i djuraffären som hette fiskhotellet o var på 54L o skulle vara lättskött. Är det någon som har erfarenhet av det?
      jag har erfarenhet av liknande akvarium, om du menar det med filter längs hela baksidan så funkar det jättebra, effektiv filtrering som ger ett bra vatten för fiskarna men tänk bara på att i ett litet akvarium så ska man ha små fiskar och inte för många! det enda man behöver göra är att rengöra glaset ibland och byta 20-30% vatten varje eller varannan vecka! Mata Vääääldigt sparsamt de första veckorna för att karet och filtret ska komma igång och kunna bryta ner fiskavfall och växtdelar! filtret behöver sällan rengöras men avtar flödet märkbart så är det dax Eftersom jag antar att det är till ett barn så är det bra om föräldrarna är inställda på att bry sig om akvariet en del också Kan va bra att läsa följande: http://www.zoopet.com/index.php?opti...442&Itemid=215
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • agnes akvarium
        • August 2008
        • 2

        #4
        Tack för tipsen! Vi är väldigt kluvna om vi ska börja med ett litet eller större akvarium. Jag är nog inne på ett mindre, medan min man verkar vara inne på ett större. Men om man nu inte har varken så många eller så stora fiskar, se till att inte mata fel eller för mycket och ser till att byta vatten och rengöra, borde man väl kunna klara ett mindre som det 54liters?
        Jag läste om att det är bra med några algätande fiskar. Är de svårskötta med pH o temperatur? Ska man börja med en växt i akvariet (som passar fisken) eller är det bättre med fler?
        Tacksam för fler tips!

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Flera växter och större akvarium tycker jag. Startade ett 63 liters för nån vecka sedan, och vill redan ha minst 150 liters. =)
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Ibanez
            • July 2006
            • 853

            #6
            håller med.. mitt 54L är det enda som algar igen snavbbare än jag hinner säga: "Sådär ja.. äntligen färdigstädat"

            skulle rekomendera ett på runt 150-200, juvel har fantastiskt fina kar och blocket eller eniro, köp o sälj är mkt bra begagnade alternativ att söka på..

            som tidigare nämnts så ha i mkt snabbväxande växter och känn dig sedan fram med fiskar..

            akvarium är ngt som hela familjen har väldig kul o nytta av
            Era fiskar ger jag mina till frukost..

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Det är så olika hur akvarier uppför sig. Mitt 54 liters sköter sig perfekt, bara det att växterna slingrar sig ur av ren växtkraft!
              Det kan ju också vara så att Agnes tycker det är mysigt att ha akvariet i sitt rum och då kanske det inte finns så stor plats. Men det som talar för ett större är att det också är trevligt att köpa fiskar!!
              Eftersom man ska starta med få fiskar för att bygga upp bakteriefloran i filter och sand, så kommer Agnes ju att få gå flera gånger till affären och köpa fisk.
              Det kan ju vara lite svårt för en unge att begränsa sig.

              Efgtersom ni föräldrar verkar vara införstådda på skötsel så tror jag att det kan gå bra med det lilla ni sett. Troligen kommer ni att ha ett själva i vardagsrummet innan året är slut, akvaristik är en perfekt familjehobby, särskilt om barnen får hjälp med det tunga vattenbytarjobbet.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Ibanez
                • July 2006
                • 853

                #8
                Ursprungligen postat av Mumin

                Efgtersom ni föräldrar verkar vara införstådda på skötsel så tror jag att det kan gå bra med det lilla ni sett. Troligen kommer ni att ha ett själva i vardagsrummet innan året är slut, akvaristik är en perfekt familjehobby, särskilt om barnen får hjälp med det tunga vattenbytarjobbet.
                ..som faktiskt är ett mkt bra sätt,för ett barn, att lära sig ta ansvar i vardagliga livet..
                Era fiskar ger jag mina till frukost..

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Håller helt med Ibanez
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Det extra bra med att köpa stort akvarium direkt för barn, är ju att det är väldigt svårt att övertala föräldrarna att köpa ett större inom närmsta tiden om inte dom också har intresset. ;P
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • oskarwallin
                      • February 2008
                      • 1080

                      #11
                      54liter Skulle nog funka för er ganska bra, men jag skulle vilja rekommendera att köra lite större något mellan 100 och 200 liter.
                      då blir akvariumet mycket stabilare vattenvärden och ett stort plus är att man kan säga "ja" till fler fiskar i affären agnes vill ha utan att de växer ur akvariumet eller att det blir för många.
                      Levandefödare såsom guppy, molly etc etc sägs vara mycket lätta fiskar att börja med. jag skaffade 3 guppysar i mitt första 54 liters (som jag efter 3 veckor bytte ut mot 200 liter.) iallafall bara under tiden jag hade det lilla akvariumet blev de MINST 10 stycken till. så efter de fiskarna så har jag inte haft levande födare då jag själv tycker att de blir för mycket efter ett tag och jag vill inte sitta och avliva nya yngel helatiden.
                      om ni vill ha intressanta fiskar välj någon liten ciklid tex Fjärilsciklid, de är mycket vackra fiskar och har en "personlighet".

                      Jag skulle vilja rekommendera ett akvarium på 222 liter (standard mått), ganska fin sand i botten. lite anubias,Vallisnera, polysperma och vattenpest. sen en ganska stor rot är snyggt som du kan sätta fast lite anubias och mossa på.
                      sen till fiskarna skulle jag ha valt ett stimm med Neontetror (runt 20 st) eller kardinal tetror (dessa är lite känsligare) sen en grupp med nån corydoras runt 6-7 st (dessa är söta och intressanta när de bökar efter mat i sanden
                      sen tre fjärils ciklider (en hane två honor) en ancistrus är alltid trevligt och ett litet stim otocinlus kanske 5-6 stycken.
                      och sen till sist kanske någon apistogramma. sen så får det nog plats med mer fisk i ett 222 men ifall man vill ha mer fisk så skulle jag bara fylla på i stimmen med neoner och corydoras samt otocinlus då det annars kan lätt bli prottrigt.
                      60,58 liter
                      **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                      *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                      Kommentar

                      Arbetssätt...