130l akvarium, massa frågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zezzan_linn
    • November 2007
    • 132

    130l akvarium, massa frågor!

    Jag ska köpa ett 130l akvarium och har då tänkt flytta över mina fiskar från mitt andra akvarium dit och ha det gamla (60l) akvariet endast som räkkar.
    Fiskarna som jag då ska flytta över är:
    5 guppy
    10 Neontetror
    & 1 kuhlii ål
    Hur mycket mer fisk kan jag skaffa? Och vilka sorter?
    Jag hade tänkt köpa 2 till ålar iaf. Jag tycker att dvärggurami är väldigt fin, kan någon sån gå? Vad äter de? Och ska man isåfall ha en ensam? Hane och en hona? eller så? Kanske skaffa några fler neoner?
    Någon sorts mal skulle antagligen vara praktiskt? Någon sort ni rekomenderar? Vad äter malar?
    Jag hade tänkt ha sand från en strand här i närheten, funkar det att ha sådan sand till malar eller blir det för vasst? Har aldrig haft några så jag är helt oventande så att säga
    Har ni något annat förslag på nån rolig fisk är det bara att hojta till!

    När man startar upp akvariet, ska jag hälla i lite vatten från det andra akvariet då kanske?

    Jag har säkert glömt någon fråga men det här får räcka för nu.
  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    #2
    Därggurami är gansla agressiva när dem leker eller det är alla gurami så du vet! Men dem äter vanligt flingfoder men om man vill kan man mata dem med fryst eller levande foder också.

    Vad jag har hört ska man ha 2 honor om man inte vill ha så mycket jagande och så men om man vill ha yngel har man inte så mycket val :P

    Sand från en strand funkar om man tvättar dem noga för det kan finnas smuts och grejer som är farligt för fiskarna.

    Jag tycker du kan skaffa några kakadua ciklider dem är otroligt vackra och snälla ciklider!

    Mvh Simon

    Kommentar

    • Twitch
      • February 2007
      • 32

      #3
      Hur mycket och vilka sorter du kan skaffa är ganska svårt och svara på. Det finns många som går ihop med dem fiskar du nämnt. Ett tips kan vara och använda fisksökfunktionen



      Dvärggurami funkar definitivt att ha, de har dock odlats ganska hårt så vissa exemplar är ganska känsliga. De gillar lugn och ro, tät växtlighet och inte för starkt strömmande vatten. Uppfyller man inte dessa krav blir de lätt stressade.

      Att ha fler neoner tycker jag definitivt är en bra ide. Ju fler de är ju bättre trivs det.

      Som mal rekommenderar jag "vanlig" ancistrus. Innan de blir fullvuxna är de mycket bra algätare och när det blir vuxna är det ofta vanligt man får yngel på dem. Man bör dock ge dom speciella maltabletter som komplement till deras vanliga algkost, tabletterna finns i alla zooaffärer. De blir också glada om du slänger ner någon grönsak ibland. Vad det är för sand bryr den sig inte så mycket om. Tänk däremot på att du sköljer sanden extra noga om du tar sanden från en strand.

      Att hälla i vatten från ett annat akvarium är en god idé. Ska du använda samma pump som tidigare? Om inte så kan du krama ur bakterieguld från det gamla filtret ner i det nya vattnet vilket bör påskynda att få balans i akvariumet.
      Du tänker nu på att du andas

      Kommentar

      • zezzan_linn
        • November 2007
        • 132

        #4
        kom på en till fråga:
        Nu låter jag ju räkorna äta rester och så i akvariet men vad ska de matas med när fiskarna flyttar ut? Några flingor torrfoder bara?
        Hm.. känns som om jag formulerade mig lite skumt...men hoppas ni förstår vad jag menar

        Kommentar

        • zezzan_linn
          • November 2007
          • 132

          #5
          Ursprungligen postat av Simon--B
          Därggurami är gansla agressiva när dem leker eller det är alla gurami så du vet!
          Hur mkt är "ganska aggresiva"? Vad jag har läst verkar de vara ganska fredliga? Och om de nu är det är de såpass aggressiva att jag ska strunta i att köpa dem eller kommer det gå bra ändå?

          Kommentar

          • zezzan_linn
            • November 2007
            • 132

            #6
            Twitch,

            Du skriver att de är bra algätare innan de blir vuxna, betyder det att de inte är speciellt bra sedan?
            med "vanlig" ancistrus menar du då skäggmunsmal? (eller någon annan sort?) Just skäggmunsmalen verkar vara jättetrevlig, blir nog till att skaffa en sån. Hur många kan/ska jag ha i ett 130 liters? 1-2?

            Kommentar

            • Simon--B
              • May 2008
              • 720

              #7
              Ursprungligen postat av zezzan_linn
              Hur mkt är "ganska aggresiva"? Vad jag har läst verkar de vara ganska fredliga? Och om de nu är det är de såpass aggressiva att jag ska strunta i att köpa dem eller kommer det gå bra ändå?
              Jag har ingen egen erfarenhet av dväggurami men hon i djuraffären sa det och jag hade vanliga blåa innan och jag fick lämna tillbacka en av dem. Mvh Simon

              Kommentar

              • Stoffe.B
                • November 2007
                • 459

                #8
                Ursprungligen postat av zezzan_linn
                Hur mkt är "ganska aggresiva"? Vad jag har läst verkar de vara ganska fredliga? Och om de nu är det är de såpass aggressiva att jag ska strunta i att köpa dem eller kommer det gå bra ändå?
                Dvärgguramisarna är inte aggresiva, kan väl bli när dom ska leka, men jag tror inte det är någe farligt. Mina dvärgguramis är/var snälla, men lite skygga. Min hane dog nyligen, därför jag skrev "är/var"
                54L ---------
                222L

                Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Tycker du ska skaffa en Dvärguramihane och två honor.. några tetror till.. några ålar till och två ancistrus

                  Med rötter, grottor och ganska mycket växter blir det nog bra.
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • zezzan_linn
                    • November 2007
                    • 132

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    Tycker du ska skaffa en Dvärguramihane och två honor.. några tetror till.. några ålar till och två ancistrus

                    Med rötter, grottor och ganska mycket växter blir det nog bra.
                    Låter toppen! Var ju något sånt jag hade tänkt mig
                    När det gäller ancistrus, vad är då smartast att ha, 2 honor, 2 hanar eller en hona och en hane?

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      En hona och en hane ^^ Då går det vilt till när du släckt lampan, hihi

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av zezzan_linn
                        Låter toppen! Var ju något sånt jag hade tänkt mig
                        När det gäller ancistrus, vad är då smartast att ha, 2 honor, 2 hanar eller en hona och en hane?
                        Det är helt och hållet en smaksak

                        Ibland är det svårt att välja eftersom det kan vara svårt att se skillnad när de är små.
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • beerzon
                          • May 2008
                          • 877

                          #13
                          Ursprungligen postat av Johanski
                          En hona och en hane ^^ Då går det vilt till när du släckt lampan, hihi
                          Johan så kan du inte säga, jag har haft mina ancistrusar i över en månad, har inte fått en enda lek på dem än!

                          Kommentar

                          • Naugthy
                            • February 2008
                            • 531

                            #14
                            det är bäst att bara ha två ancistrus i ett sånt akvarium som du har eftersom det annars kan bli brist på mat.
                            "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                            "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                            Kommentar

                            • Twitch
                              • February 2007
                              • 32

                              #15
                              Ursprungligen postat av zezzan_linn
                              Twitch,

                              Du skriver att de är bra algätare innan de blir vuxna, betyder det att de inte är speciellt bra sedan?
                              med "vanlig" ancistrus menar du då skäggmunsmal? (eller någon annan sort?) Just skäggmunsmalen verkar vara jättetrevlig, blir nog till att skaffa en sån. Hur många kan/ska jag ha i ett 130 liters? 1-2?
                              Ja det stämmer, skäggmunsmal. Som tidigare nämnt räcker det med 2 stycken, då 1+1. De blir lite mer kräsna när de blir vuxna men jag skulle ändå kalla dem en av de bästa algätarna. De blir när de blir äldre också mer eller mindre helt nattaktiva till skillnad från mindre exemplar som är igång med munnen dygnet runt
                              Du tänker nu på att du andas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...