Hur stort akvarium ska jag ha?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla O
    • July 2008
    • 1

Hur stort akvarium ska jag ha?

Hejsan! Jag tänkte skaffa mig ett akvarium och har börjat läsa lite om det.

Jag tänkte ha fiskarna:
    Balck Molly
    Neon tetra
    Guppy

Verkar som det är äkta nybörjarfiskar, tror det kan passa mig Så min fråga är om ni tycker det verkar bra att börja med dom fiskarna och hur stort akvarium jag ska ha. Har fått för mig att det är lättare att sköta ett större akvarium än ett mindre, stämmer det? Några gåda råd och tips blir jag jätteglad över!

Tack på förhand!
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

Jag är inte så speciellt kunnig ang. just de fiskarna, läs på artbeskrivningarna här på zoopet så vet du på ett ungefär hur stort du behöver. En sak vill jag däremot säga:
    Du kommer vilja ha ett större akvarium relativt omgående, om du verkligen fastnar i hobbyn. Om du har råd/plats för ett stort akvarium, och vill ha det, så slå till! Fler möjligheter och mycket lättare att få balans i.

Lycka till!

MVH Johan

Kommentar

• Ibanez
      • July 2006
      • 853

instämmer!
      Era fiskar ger jag mina till frukost..

Kommentar

• Mumin
        • October 2007
        • 3837

Hej Lilla O, och välkommen till Zoopet.

Först av allt;
        JÄTTEBRA att du kollar först innan du köper akvarium. Allt för många gör misstaget att köpa nåt litet och sedan tröttna för att det blir så jobbigt.

Jag tycker att du ska köpa minst 100 liter, men gärna det dubbla. Ett tips är att kolla på Blocket, där brukar finnas mycket bra.

Ditt fiskval tycker jag är trevligt, även om man ska vara medveten om att alla fiskar har sina problem, i olika grad.
        Ytterligare ett skäl att välja ett stort akvarium som du har plats för är att det är så snyggt med stora stim av t. ex. neontetror.
        40 är snyggare än 4!!
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• mandan
          Banned
          • April 2008
          • 210

Jag skaffade först ett 54 liters...men jag tröttnade på att det var så litet så jag kollade på blocket och hittade ett fint 150 liters akvarie!!
          Desto större desto bättre tycker jag!!

Kommentar

• one__akvarium
            • June 2008
            • 163

Har haft mitt 240 liters i 4 veckor nu, ångrar mig bittert att jag inte slog till på ett 720 kar på engång!! Inte större pris skillnad men sjukt mycket mer alternativ med den storleken. Det värsta av allt är att jag har plats för ett 720 kar!!! Så satsa stoort på 1 gång

Kommentar

• 0422
              • August 2007
              • 644

Som folk ovan sagt: Satsa på ett lite större från början, det är mycket lättare att ta hand om ett stort akvarium (tro det eller ej), man kan ha fler fiskar och har större valmöjligheter med det mesta

Kul att du läst på lite innan, finns en fin tråd här om hur man startar ett akvarium, vet inte om du har sett den? *tumme upp*
              - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

Kommentar

• Katharina
                • December 2006
                • 4045

Som sagt, så stort du kan tänka dig för allt annat kommer du att ångra. Jag tycker inte att Black Molly är så lätta?! Då tycker jag att Platy är lättare.. Men Black Molly är sååå fina... Lite för stora och glupska för mig tyvärr.. Lycka till...
                Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• sme_h
                  • November 2003
                  • 625

Jag köpte 720 med inbyggd bakgrund och allt men nu ska det säljas till förmån för ett större.

När jag började orkade jag med mit 45-liters i max ett halvår inan jag önskade mig (var i 10-årsåldern) ett på 150l. 150L måste jag betrakta som minimum om man inte är helt säker på att man bara kommer att vilja ha pyttefiskar.
                  1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

Kommentar

Arbetssätt...