alla säger olika - vad gäller egentligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lavli
    • June 2008
    • 38

    alla säger olika - vad gäller egentligen?

    hej!

    var i en akvarieaffär idag (en som har bra rykte, även här på zoopet kan tilläggas) och killen där sa att jag ska göra vattenbyten på 30% ungefär var 3e dag för att undvika nitrit.
    beror det på hur mycket fisk man ha i eller är proceduren alltid samma? kör med nitrivec också.
    har ett 54-liters som varit igång i 1 vecka nu med 3 svärdbärare i som verkar må prima.
    och här säger ju alla att man inte ska röra något i akvariet på ungefär 1 månad, blir lite förvirrad....vad är det som gäller egentligen? vill ju inte göra fel.

    tacksam för svar.
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    #2
    gör endast vattenbyten om du ser att nitriten börjar nå farliga nivåer

    Kommentar

    • JLi
      • December 2004
      • 773

      #3
      Om du har 3 svärdbärare i 54 liter och matar sparsamt torde det inte bli några större nitritproblem. Undvik vattenbyte i början men gör det regelbundet då du fått akvariet inkört. Ha inte alltför brottom med att skaffa mer fisk
      h. Johan

      Kommentar

      • lavli
        • June 2008
        • 38

        #4
        att mata sparsamt, vad innebär det egentligen?
        jag ger dem ungefär 3-4 krossade "flingor" en gång om dagen ungefär, de äter upp allt på under 1 minut...ska jag ge dem mer då?
        kanske är en självklar sak men svårt för en rookie

        Kommentar

        • JLi
          • December 2004
          • 773

          #5
          Ursprungligen postat av lavli
          att mata sparsamt, vad innebär det egentligen?
          jag ger dem ungefär 3-4 krossade "flingor" en gång om dagen ungefär, de äter upp allt på under 1 minut...ska jag ge dem mer då?
          kanske är en självklar sak men svårt för en rookie
          Svårt att säga vad är sparsamt. Ett av de största nybörjarfelen är att man matar för mycket. Fiskarna verkar ju alltid hungriga. För att vara på den säkra sidan är det inga problem att mata bara varannan dag i början.
          h. Johan

          Kommentar

          • Grodlund
            • January 2008
            • 560

            #6
            mata lite var tredje dag.
            den vanligaste dödsorsaken hos akvariefiskar är att man matar för mycket.
            Den absolut ovanligaste är att de svälter ihjäl :]

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Tycker det är imponerat av affären att berätta en sån sak för en kund,dem flesta vet inte vad Nitrit är bara att dem har ett medel för det till salu..Hi Hi
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              Arbetssätt...