Ångrat mig igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Ångrat mig igen

    Jaha då har man varit inne i djuraffären, och ångrat sig vad gäller fiskarna igen. Kan ni hjälpa mig föreslå vad jag kan ha i mitt 100 liters förutom:

    1 Ancistrus (stavning?) mal, 4 algätare, 3 svärdbärare, och 10 kardinaltetror..

    Gör inget om det är mer levande födare, mycket av ynglena kommer troligen få bli mat då inte plats finns till dom.
    Senast redigerad av JojjeN; 18 July 2008, 16:05.
    Tillbaks efter paus.
  • Trollsvans
    • November 2007
    • 1118

    #2
    Scalarer kan gå i 100 liter... men inte så länge.
    Dom behöver ganska snart ett större bo om dom ska utvecklas ordentligt och inte ta skada.

    Några guppies går säkert att få in, eller om du fyller på med ett par svärdbärare till.
    Med levandefödare i närheten kommer akvariet fylla sig själv.
    //Troll

    Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Hmm Jag kan ju låta scalarerna gå där då, och sedan skänka in dom till djuraffären sen (Han köper uppvuxna fiskar och ger småttingar) Guppys vill jag inte ha, dom är för klena och dör för lätt. Endlers finns här inte, och platys är jag inte intresserad av.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Men om jag gör så att jag byter ut scalarerna mot palettciklider, ser det bättre ut då? För dom verkar som trevliga fiskar, som också kan vara kul att se hur dom vaktar ynglen. =)
        Isåfall tycker jag det räcker med dessa fiskarna, vad tycker ni? För då ska ju ynglen få plats också. =)
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Trollsvans
          • November 2007
          • 1118

          #5
          Absolut en bra ide! Paletter är lätta och trevliga.
          Dom kan spöa skiten ur dom andra fiskarna om dom rör ynglen, men 100 liter är en del att röra sig på iallafall.

          Angående platy, så kan dom korsa sig med svärdbärare, så det är ett bra val att låta bli.
          //Troll

          Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

          Kommentar

          • beerzon
            • May 2008
            • 877

            #6
            Lätt redan som du har väldigt mycket fisk i. Man ska väl ge 1cm fisk 1 liter vatten?

            Kommentar

            • JLi
              • December 2004
              • 773

              #7
              Ursprungligen postat av JojjeN
              Hmm Jag kan ju låta scalarerna gå där då, och sedan skänka in dom till djuraffären sen (Han köper uppvuxna fiskar och ger småttingar) Guppys vill jag inte ha, dom är för klena och dör för lätt. Endlers finns här inte, och platys är jag inte intresserad av.
              Jag har aldrig riktigt förstått varför man skulle skaffa fisk som man ger bort efter ett tag då de växer ur akvariet. Visst kan tex scalaryngel vara intressanta men det är först vid vuxen ålder de blir verkligt intressanta att följa med. Det finns en massa lämpliga fiskar för ditt akvarium och du verkar redan ha en del fiskar.
              h. Johan

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Men nu har jag dumpat scalaridéerna. =)

                Jag har inget ännu, jag planerar bara vad det är jag ska ha efter semestern (Om en vecka)

                Paletter som spöar skiten av en annan fisk, dödar den fisken? Eller visar den bara att dden inte får vara där?
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Simon--B
                  • May 2008
                  • 720

                  #9
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Men nu har jag dumpat scalaridéerna. =)

                  Jag har inget ännu, jag planerar bara vad det är jag ska ha efter semestern (Om en vecka)

                  Paletter som spöar skiten av en annan fisk, dödar den fisken? Eller visar den bara att dden inte får vara där?
                  Jag hade ett palett par och dem var nära att döda mina fiskar. Alla fenor var avbitna på skalarerna och dem ándra fiskarna led så jag gjorde mig av med dem. Jag har ett 240 liters akvrium och om jag ska säga vad jag tycker så ska man ha paletter ensamma i ett eget akvarium. Mvh Simon

                  Kommentar

                  • Trollsvans
                    • November 2007
                    • 1118

                    #10
                    Ursprungligen postat av JojjeN
                    Men nu har jag dumpat scalaridéerna. =)

                    Jag har inget ännu, jag planerar bara vad det är jag ska ha efter semestern (Om en vecka)

                    Paletter som spöar skiten av en annan fisk, dödar den fisken? Eller visar den bara att dden inte får vara där?
                    Det är nog rätt individuellt, skulle jag tro.
                    Min hane jagade bara bort fiskarna, honan bet ihjäl några tetror, skrämde skiten ur en Ancistrus, och slog halvt ihjäl hanen vid första kullen...
                    Men sen ordnade det upp sig och dom håll mest andra fiskar på avstånd.
                    //Troll

                    Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Jag tror jag struntar i paletterna, andra förslag?
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Vad tror ni om tigerbarber?
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Simon--B
                          • May 2008
                          • 720

                          #13
                          Jag tycker du kan ha någon apristogramma. Kanske kakaduaciklid? Mvh Simon

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13129

                            #14
                            Ursprungligen postat av JojjeN
                            Vad tror ni om tigerbarber?
                            det beror på vilka de ska gå tillsammans med eller om du bara tänkt ha barber?
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              #15
                              Har du tillräckligt många (Jag skulle vilja säga runt 10 minst) så är tigerbarben en riktigt skön firre med härlig personlighet, olik någon annan fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...