grumligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fesoj
    • November 2007
    • 250

    grumligt

    tja, har väldigt grumligt vatten i mitt nystartade 112liters kar. Har stått i en dryg vecka med ett fåtal invånare. Jag har en stor krukhalva, ett par bambupinnar (döda) och ett stort snäckskal i. Antagligen är väll bambun boven. Vad kan det annars bero på? Fären på vattnet är ljust gult/brunt.

    tack på förhand
    112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    #2
    Har du några rötter i? De brukar färga vattnet gult i början, om de inte har legat i blöt tidigare. Jag tror inte bambun skulle färga vattnet något, dock har jag aldrig haft bambu, så vad vet jag.

    Kommentar

    • xlnt4ever
      • June 2008
      • 115

      #3
      Vet inte hur bambu funkar men skulle tro att det ruttnar, och sålunda färgar vattnet testa att ta bort bambun och gör ett delvattenbyte ( typ 25% av karet ) och låt karet göra jobbet du borde se skillnad inom 2-3 dar
      Fiskoholic


      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Även fast bambun blir lite mörk och det kommer gojs ut ur den så skadar det inte fiskarna, och jag är ytterst tveksam till att bambun är boven till brunt vatten. Snarare är det så att din sand kanske inte var helt urtvättad när du la i den?

        Kommentar

        • fesoj
          • November 2007
          • 250

          #5
          Ursprungligen postat av Johanski
          Även fast bambun blir lite mörk och det kommer gojs ut ur den så skadar det inte fiskarna, och jag är ytterst tveksam till att bambun är boven till brunt vatten. Snarare är det så att din sand kanske inte var helt urtvättad när du la i den?
          bambun låg alldrig i blöt, men ser inte ut att ha ruttnat. Sanden var begangnad för att få igång baktieriekulturen men riktigt noga tvättad. Vattnet var klart som korvspad ända tills dag (ca)7
          kan man göra ett så stort vatten byte på ett kar som bara stått en dryg vecka?
          112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

          Kommentar

          Arbetssätt...