Slöjstjärtar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #16
    Kuhliiålar vill ha fin sand så dem kan gräva ned sig, så om du planerar att ha kuhlii så ska du definitivt ha fin sand.

    Kommentar

    • kariba
      • December 2006
      • 92

      #17
      Ursprungligen postat av Johanski
      Kuhliiålar vill ha fin sand så dem kan gräva ned sig, så om du planerar att ha kuhlii så ska du definitivt ha fin sand.
      Det vet jag, men är biltemas sand för vass för dem?

      Kommentar

      • Carrro
        • July 2008
        • 31

        #18
        Om du vill ha mer info om slöjstjärtar finns de ett gäng bra böcker att få tag på (dock på engelska) men lättlästa på Adlibris.com

        Kommentar

        • Pansi
          • August 2007
          • 13

          #19
          Slöjstjärtar är trevliga - men stökiga - små filurer.

          Fördelar:

          Vackra (enligt mig)
          Lättfödda
          Lätta att håva upp om så krävs
          Tåliga

          Nackdelar:

          Äter alla växter
          Kan ha svårt att hinna undan om ngn annan jagar dem
          Skitar ner vattnet mycket

          Skaffa slöjisar, dom är charmerande!

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #20
            Bara en parantes: Mina kuhli gräver inte ner sig trots extremt finkornig sand som jag hämtat i en sjö. De älskar att ligga på mörka, trånga ställen och sådana har jag (små låga grottor, etc), så kanske är det så att de inte gräver ner sig om de har tillräckligt med andra bra ställen att ligga trångt i.
            / Ebba

            Kommentar

            • kariba
              • December 2006
              • 92

              #21
              Ursprungligen postat av Pansi
              Slöjstjärtar är trevliga - men stökiga - små filurer.

              Fördelar:

              Vackra (enligt mig)
              Lättfödda
              Lätta att håva upp om så krävs
              Tåliga

              Nackdelar:

              Äter alla växter
              Kan ha svårt att hinna undan om ngn annan jagar dem
              Skitar ner vattnet mycket

              Skaffa slöjisar, dom är charmerande!
              Tack för råden, men nu måste jag fråga; om jag skaffar tre stycken till akvariet, kan jag inte ha några andra fiskar med dom? Blir det för trångt? Hur fort växer dem?

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #22
                Eftersom många andra fiskar gärna nafsar på deras fenor (de simmar ju lite långsamt), plus att de skitar ner så mycket, så räcker det absolut med 3 stycken till akvariet. Med så mycket plats kommer de nog växa fort... Det är när man mosar ner dem i alltför små akvarier som de kan stanna i växten och må dåligt. Så köp du tre, plus några bottenfiskar som håller rent bland det som faller ner på botten. (Kuhli äter gärna matrester, men de är inga algätare, men du kanske bara ska ha siameserna .

                Fick du med ett bra filter till akvariet också? Det är viktigt att inte göra rent det om det är igång nu, skölj av det jätteförsiktigt och låt det vara igång hela tiden (t.ex. i en hink) om du ska göra någon förändring i akvariet nu.

                Om du gör rent allting måste du "börja från början" med akvariet, dvs, köpa endast 1-2 slöjstjärtar och en kuhli den första månaden eller så. Så att det hinner bildas nya nyttobakterier i filtret. Så gör rent så lite som möjligt.

                Det är bra att ha filter med stor filteryta när man har slöjstjärtar också

                Lycka till
                Senast redigerad av toccata; 21 July 2008, 11:03.
                / Ebba

                Kommentar

                • kariba
                  • December 2006
                  • 92

                  #23
                  Ursprungligen postat av toccata
                  Eftersom många andra fiskar gärna nafsar på deras fenor (de simmar ju lite långsamt), plus att de skitar ner så mycket, så räcker det absolut med 3 stycken till akvariet. Med så mycket plats kommer de nog växa fort... Det är när man mosar ner dem i alltför små akvarier som de kan stanna i växten och må dåligt. Så köp du tre, plus några bottenfiskar som håller rent bland det som faller ner på botten. (Kuhli äter gärna matrester, men de är inga algätare, men du kanske bara ska ha siameserna .

                  Fick du med ett bra filter till akvariet också? Det är viktigt att inte göra rent det om det är igång nu, skölj av det jätteförsiktigt och låt det vara igång hela tiden (t.ex. i en hink) om du ska göra någon förändring i akvariet nu.

                  Om du gör rent allting måste du "börja från början" med akvariet, dvs, köpa endast 1-2 slöjstjärtar och en kuhli den första månaden eller så. Så att det hinner bildas nya nyttobakterier i filtret. Så gör rent så lite som möjligt.

                  Det är bra att ha filter med stor filteryta när man har slöjstjärtar också

                  Lycka till
                  Tack för ett bra svar
                  Grejen är att när jag fick akvariet var det fullproppat med alger, olika sorter. Nu har det blivit bättre, men det växer fort även om jag är noga med ljuset.
                  Gruset är fullt med alger, så jag vill byta det + att jag vill ha nya fina växter.
                  Hade tänkt att först ge bort de fiskar jag inte ska ha kvar; 12 Sorgmanteltetror, 1 guldbarb + 7 st kardinaltetror (fast dom hade jag velat behålla). Köpa många hinkar så att jag kan spara mycket vatten + hålla filtret igång. I med ny sand + växter - i med vattnet.
                  I det stadiet har jag 2 st siamesiska algätare + en banjomal. Det får väl gå så sån vecka så kan jag fylla på med fisk efter det.

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #24
                    Ja, vill du byta sanden och göra rent ordentligt är det ju jättebra att göra som du säger: Låta filtret gå i en hink (eller köp en stooor billig plastbalja på Överskottsbolaget, enklare att ha filtret igång i den!) Men glöm inte att bakterierna i filtret behöver lite mat för att överleva.. Du kan mata med några små flingor mat som får sugas in i filtret (obs, jättelite), om du ska ha det igång där i mer än en dag.

                    Det låter jättebra att göra rent allt utom filtret, även om det såklart är allra bäst att inte göra rent alls (utan bara skölja gruset). Alger finns alltid i vattnet och det går inte att ha ett akvarium helt utan alger, men visst kan man hålla dem under kontroll med mycket näring och ljus till växterna så att de trivs.

                    Och dina malar blir ju perfekta "inkörare" de första 3-4 veckorna.

                    Du har säkert en timer till ljuset, men köp en annars (billigt på clas ohlson). Jag har min på 9 timmar.
                    / Ebba

                    Kommentar

                    Arbetssätt...