Storlek på slöjstjärt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Passat
    • February 2008
    • 611

    Storlek på slöjstjärt?

    Hm jag blev lite fundersam när jag var i en akvariebutik idag, där hade de slöjstjärtar som de kallade för small. De skulle enligt beskriven bli 10-12 cm och behövde bara 40 L akvarium. Jag har aldrig hört talas om slöjstjärtar som bara behöver 40 L jag tyckte de lät väligt konstigt.

    De jag undrar nu är om detta kan stämma eller om butiken är oseriösa?
    240L SA
    70L
    54L
  • Ibanez
    • July 2006
    • 853

    #2
    vilken butik rör det sig om?? låter som ett försäljningsförsök enligt mig.. har heller inte hör talas om en sån sort..
    Era fiskar ger jag mina till frukost..

    Kommentar

    • Baf2
      • February 2008
      • 421

      #3
      sånt gör dom här också!
      Såna jag har haft stanar oftas i 10cm.

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Antingen vet de som skrivit beskrivningen inte vad de pratar om eller så räknar de kallt med att de kommer att vanvårdas till förkrympning eller till döds.

        Slöjstjärtar har mycket biomassa i förhållande till sin längd, och ställer ganska höga krav på vattnet för att utvecklas som dom ska, i ett 40 liters bromsas tillväxten antingen på grund av svält, sviktande vattenkvalitet eller både och, tills de dör, och det då i förtid.

        Det finns inga dvärgstammar av slöjstjärt som kan trivas hela sina liv i 40 liter, slöjstjärtar ska ha rejält med utrymme, fantastisk filtrering och noggrant skötta vattenbyten.

        Kommentar

        • Passat
          • February 2008
          • 611

          #5
          Tack för svaren. Då var det som jag misstänkte. Man kan ju bara hoppas att de är okunskap och att de inte gör så medvetet.
          Fast jag tycker att det är fel att sälja djur när man inte har kunskap om hur man ska ta hand om dem.

          Butiken är ny öppnad i stan och jag har inte velat handlat något någon av gångerna jag varit in alldeles för dyra och dessutom dåligt utbud tycker jag. Den ligger intill Willys så de händer att man slinker in ibland bara för att kolla läget om de har något intressant.
          240L SA
          70L
          54L

          Kommentar

          Arbetssätt...