Nej, nej, nej!! Ögen tränger ut ur henne!! :O HJÄÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

    Nej, nej, nej!! Ögen tränger ut ur henne!! :O HJÄÄLP!

    Har en kampfiskhona i mitt ganska nystartade 54L. Hon går i det tsm med två vuxna Ballongmolly, en till kampfiskhona och en kampfiskhane.
    Ända sedan jag köpte henne (några månader sedan) så har hon varit rätt så slö och inte lika aktiv som de andra kampisarna. Och idag så var hennes ögon JÄTTESTORA och de hade trängt sig ut ur huvudet på henne Stackars lilla vännen.. Nu ska pappa avliva henne iallafall. Vet inte hur han gör men det blir inte på något plågsamt sätt...
    Kollade värdena och de såg bra ut förutom att nitriten var liite sämre än det andra men det var inte dåligt..
    Vad kan ha hänt med lilla Tindra?
    R.I.P Gumman
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.
  • Ibanez
    • July 2006
    • 853

    #2
    tråkigt att höra..

    var ögonen som typ en uppblåst tuggummibubbla? lite suddiga o så??
    Era fiskar ger jag mina till frukost..

    Kommentar

    • soffan96
      • February 2008
      • 495

      #3
      ja, precis så.
      BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
      61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
      Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Har du kollat värdena i karet?

        Detta brukar vara ett tecken på att allt inte är som det ska. Det går även att medicinera men det får du göra separat eftersom den medicinen skulle ta kål på de goda bakterierna oxå och då skulle det vara som om du började om med nitrit mm.

        Har inte din pappa avlivat henne tycker jag du ska prova medicinera henne.
        Kolla oxå upp orsaken till att detta hände som troligtvis är nåt värde i ditt kar.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • soffan96
          • February 2008
          • 495

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Har du kollat värdena i karet?

          Detta brukar vara ett tecken på att allt inte är som det ska. Det går även att medicinera men det får du göra separat eftersom den medicinen skulle ta kål på de goda bakterierna oxå och då skulle det vara som om du började om med nitrit mm.

          Har inte din pappa avlivat henne tycker jag du ska prova medicinera henne.
          Kolla oxå upp orsaken till att detta hände som troligtvis är nåt värde i ditt kar.
          Jag har kollat värdena och allt var som det skulle förutom att nitriten var liite sämre än det andra men det var lixom inte dålig nitrithalt..

          Pappa har redan avlivat henne (han klippte av huvudet på henne) eftersom hon har verkat vara dålig hela tiden och nu låg på ett blad och när hon försökte simma så var det som att huvudet flöt, hon lixom "stod" upp med stjärtfenan ner mot botten.
          Så jag tänkte först, att man kan medicinera henne men sedan tänkte jag, hon dör nog när som helst och jag kanske inte hinner köpa medecin o då får hon bara lida

          Vad kan vara felet om det inte är vattnet? Hmm, konstigt....
          BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
          61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
          Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13129

            #6
            nitrit kan vara skadligt i små mängder och du kunde se att du hade lite nitrit eller hur. Har du mätt ammonium/ammoniak eller bakteriehalten i vattnet eller kan du kanske ha ett stort antal parasiteri vattnet? att det är pga av någonting i vattnet är nog det troligaste... har du ett eheim pickup filter och hur ofta gör du rent filtret? använder du aquatan vid vattenbyte och hur ofta och hur mycket vatten byter du?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mich
              • April 2008
              • 57

              #7
              Ursprungligen postat av soffan96
              Jag har kollat värdena och allt var som det skulle förutom att nitriten var liite sämre än det andra men det var lixom inte dålig nitrithalt..
              All nitrit är dålig nitrit. Du kanske inte har tillräcklig filtrering? Är karet nytt?

              Kommentar

              • soffan96
                • February 2008
                • 495

                #8
                Karet är nytt och pumpen är inte så stor, men det ska bli en ny pump snart.
                Jag byter vatten ca 1 gg i veckan och då byter jag ca 1/3 av vattnet. Jag använder inte aquatan.
                Men det jag tycker är konstigt är att det är HON som fått sådana ögon. Eftersom hon varit dålig helatiden så borde det inte vara från vattnet utan att hon kanske varit sjuk helatiden och nu blev hon jättedålig. Förstår ni?
                Hmm, jaa, detta är konstigt tycker jag..
                Men nu har jag iaf bytt vatten och gjort rent pumpen (jag kanske inte skulle gjort rent pumpen :S)
                Hur ofta SKA jag göra rent pumpen?
                BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Ursprungligen postat av soffan96
                  Karet är nytt och pumpen är inte så stor, men det ska bli en ny pump snart.
                  Jag byter vatten ca 1 gg i veckan och då byter jag ca 1/3 av vattnet. Jag använder inte aquatan.
                  Men det jag tycker är konstigt är att det är HON som fått sådana ögon. Eftersom hon varit dålig helatiden så borde det inte vara från vattnet utan att hon kanske varit sjuk helatiden och nu blev hon jättedålig. Förstår ni?
                  Hmm, jaa, detta är konstigt tycker jag..
                  Men nu har jag iaf bytt vatten och gjort rent pumpen (jag kanske inte skulle gjort rent pumpen :S)
                  Hur ofta SKA jag göra rent pumpen?

                  När pumpen nästan satt igen av allt klegg, då kan du klämma ur svampen i lite akvarievatten. Annars bör du aldrig rengöra den.

                  MVH Johan

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ursprungligen postat av soffan96
                    Karet är nytt och pumpen är inte så stor, men det ska bli en ny pump snart.
                    Jag byter vatten ca 1 gg i veckan och då byter jag ca 1/3 av vattnet. Jag använder inte aquatan.
                    Men det jag tycker är konstigt är att det är HON som fått sådana ögon. Eftersom hon varit dålig helatiden så borde det inte vara från vattnet utan att hon kanske varit sjuk helatiden och nu blev hon jättedålig. Förstår ni?
                    Hmm, jaa, detta är konstigt tycker jag..
                    Men nu har jag iaf bytt vatten och gjort rent pumpen (jag kanske inte skulle gjort rent pumpen :S)
                    Hur ofta SKA jag göra rent pumpen?
                    Jag tycker inte det är så konstigt att det var just hon som fick "popping eye" eftersom hon förmodligen redan hade nedsatt immunförsvar.
                    Du kan ju skaffa Nitrivec för att skynda på bakteriefloran lite.
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    Arbetssätt...