Kan den må dåligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppie
    • June 2008
    • 145

    Kan den må dåligt?

    Hej allahopa. Jag fick flytta över min kampfisk till ett annat akvarie för han nafsade på mina guppies.

    Kan det va så att han mår dåligt av att va ensam i akvariet?

    Och tänkte på malar i det akvariet, jag har vanligt grus i botten just nu som jag har kokat och så, kan malar va i det akvariet då?
    Fem såna där guppies och påökning snart!

    Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Vilka malar och vilken grus ??

    Har du sugmunsmalar bryr de inte sig om vilket bottenmaterial du har medan om du har typ Corydoras eller annan mal som bökar i sand vill de ha fin sand att böka i.

    Din Kampfisk mår nog inte dåligt av att gå ensam men lite malar som sällskap skulle nog bli perfekt.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Guppie
      • June 2008
      • 145

      #3
      Jag tänkte på en vanlig sugmunsmal, en ancistrus tror jag det heter. Jag vet inte vad det är för grus, det var min mamma som sa att jag skulle koka det gruset för vi hade det hemma. Det är typ sånt som man kan ha som prydnad i blomkrukor:S
      Fem såna där guppies och påökning snart!

      Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Det kan funka så länge det är vanliga stenar som inte avsöndrar några giftiga ämnen. Men det måste väl bli en del. Blir det inte dyrare med prydnadsgrus än akvariegrus? En ancistrus behöver ju lite utrymme att växa på (ca. 100L) eftersom de blir uppemot 15cm.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Naugthy
          • February 2008
          • 531

          #5
          hur stort är akvariet som den ska flytta till
          "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
          "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

          Kommentar

          • Guppie
            • June 2008
            • 145

            #6
            Ursprungligen postat av Nina82
            Det kan funka så länge det är vanliga stenar som inte avsöndrar några giftiga ämnen. Men det måste väl bli en del. Blir det inte dyrare med prydnadsgrus än akvariegrus? En ancistrus behöver ju lite utrymme att växa på (ca. 100L) eftersom de blir uppemot 15cm.
            Jag har en ancistrus i mitt 60l akvarium och han är bara runt 5 cm:S Vi hade gruset hemma redan.
            Fem såna där guppies och påökning snart!

            Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg

            Kommentar

            • Guppie
              • June 2008
              • 145

              #7
              Ursprungligen postat av Naugthy
              hur stort är akvariet som den ska flytta till
              Runt 30L tror jag.
              Fem såna där guppies och påökning snart!

              Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg

              Kommentar

              • Naugthy
                • February 2008
                • 531

                #8
                det är för litet att ha en ancistrus i, du kan istället ha nån Otocinclus mal. dom behöver inte ha så stort akvarium
                "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Även ett stim Otocinclus vill ha ungefär 60L. Men jag tycker inte du ska ha din Ancistrus i så litet utrymme som 30L och även 60L är lite litet. Det som många då tänker är att ´jo visst, men fisken kommer anpassa sig efter utrymmet´ och det är fel. Din Ancistrus kommer visst sluta växa men alla inre organ fortsätter växa och malen kommer lida och dö i förtid. Hoppas att du löser detta med din Ancistrus till det bästa
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Guppie
                    • June 2008
                    • 145

                    #10
                    Jag vet faktiskt ärligt inte vad det är för nån mal:S Men har för mig det är en ancistrus av nått slag:S Dom sa inte det i affären, när vi frågade om mal:S Men den är brun med typ lite gult/beigt i sig, inte nått jämnt mönster, typ prickar eller ränder utan är bara lite gul/beige här och där på hela kroppen, men dom sa att den skulle bli runt åtta cm:S
                    Fem såna där guppies och påökning snart!

                    Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av Guppie
                      Jag vet faktiskt ärligt inte vad det är för nån mal:S Men har för mig det är en ancistrus av nått slag:S Dom sa inte det i affären, när vi frågade om mal:S Men den är brun med typ lite gult/beigt i sig, inte nått jämnt mönster, typ prickar eller ränder utan är bara lite gul/beige här och där på hela kroppen, men dom sa att den skulle bli runt åtta cm:S
                      Kan du inte fotta den och länka den hit ??
                      Är säker på att du får reda på vad det är för något då. Är väldigt tveksam till att det stämmer det dom sa i affären. De har tyvärr alldeles för ofta fel.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Guppie
                        • June 2008
                        • 145

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Kan du inte fotta den och länka den hit ??
                        Är säker på att du får reda på vad det är för något då. Är väldigt tveksam till att det stämmer det dom sa i affären. De har tyvärr alldeles för ofta fel.
                        Ska försöka få med han på kort, för han gömmer sig alltid bakom pumpen eller bakom en rot jag har i akvariet..
                        Fem såna där guppies och påökning snart!

                        Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13129

                          #13
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Johanski
                            • February 2007
                            • 3044

                            #14
                            Lånar lite för en snabb fråga: Har haft min babyancistrus i mitt 30 liters i ett par månader nu, h*n har växt från ca. 1.5cm till 3-4 cm. Tror ni h*n hunnit ta skada av det trånga utrymmet? H*n ska ju givetvis få flytta in i mitt stora när jag startar det.

                            H*n har även varit själv i akvariumet (om man inte räknar sniglar ), med gott om gömställen.

                            MVH Johan

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Ursprungligen postat av Johanski
                              Lånar lite för en snabb fråga: Har haft min babyancistrus i mitt 30 liters i ett par månader nu, h*n har växt från ca. 1.5cm till 3-4 cm. Tror ni h*n hunnit ta skada av det trånga utrymmet? H*n ska ju givetvis få flytta in i mitt stora när jag startar det.

                              H*n har även varit själv i akvariumet (om man inte räknar sniglar ), med gott om gömställen.

                              MVH Johan
                              Eftersom den verkar ha växt som den ska tror jag inte han har tagit skada men försök flytta över honom så fort som möjligt.
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...