Stökigt i akvariet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillajag86
    • March 2008
    • 68

    Stökigt i akvariet!

    Hej allihopa!

    Visste inte vart jag skulle lägga in detta men tycker själv att det passar bäst in här...

    Jag har varit borta en vecka och har haft en som matat mina fiskar under veckan och nu när vi kommit hem har vi märkt att pumparna inte fungerat som dom ska under tiden som han tagit hand om fiskarna. Så nu ser det ärligt talat förgävligt ut i akvariet. Det är väldigt sörjigt. Har tagit och gjort rent filtren ur båda pumparna men det verkar som om den ena är trasig för den snurrar liksom inte. Å vet inte om den andra funkar som den ska heller. Hur vet jag om dom funkar ordentligt?

    Jag har även inte gett fiskarna någon mat sen vi kom hem i lördags då jag hoppas att dom ska kunna städa upp det som redan finns där. Men är det dumt att tänka så?

    Jag ska även försöka göra en stor rengöring i akvariet så snart som möljigt någon dag här i veckan då jag får tid.. Någon som har ett bra tips på hur jag kan göra det lätt för mig???

    Nu blev det ganska långt hoppas ni orkade läsa allt...

    Kramar
  • Naugthy
    • February 2008
    • 531

    #2
    om pumpen är ny så kan du gå till affären där du köpte den och kanske få en ny eller få den lagad. hur menar du med sörjigt, är det alger?
    "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
    "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

    Kommentar

    • lillajag86
      • March 2008
      • 68

      #3
      Nej inte alger dom äter mina malar upp. Det är liksom brunt. Sånt som brukar vara i filtren när man rengör dom fast nu är det i hela akvariet..

      Pumpen tillhör akvariet och sitter där den sitter.. Eller jag vet inte den sitter iaf bakom ett "plasthölje" svårt att förklara. Men den andre pumpen går att ta bort men den har vi mest för att den är snygg då den ser ut som en ubåt.

      Kommentar

      • Destroy
        • October 2007
        • 184

        #4
        ta en slamhävert och sug upp det värsta. och byt 30% vatten varje dag i en vecka så ser de nog snyggt ut igen sen.
        Fish said to the Ocean:
        'without fishes there is nothing in the Ocean.'
        Ocean reply to the fish:
        without you there is nothing in my life...

        Kommentar

        • lillajag86
          • March 2008
          • 68

          #5
          Jo jag fundera faktiskt själv på att försöka få bort det mesta med sugen å byta vatten ofta... Så ska ta å prova det och hoppas på att det blir rent och fint igen...

          Kommentar

          • A C-son
            • December 2007
            • 537

            #6
            Ursprungligen postat av lillajag86
            Jag har varit borta en vecka och har haft en som matat mina fiskar under veckan och nu när vi kommit hem har vi märkt att pumparna inte fungerat som dom ska under tiden som han tagit hand om fiskarna. Så nu ser det ärligt talat förgävligt ut i akvariet. Det är väldigt sörjigt.
            Kramar
            Det ordnar säkert upp sig frampå om du följer Destroys råd angående att suga upp det värsta samt göra ett par täta vattenbyten den närmaste tiden. Förövrigt kan du låta bli att mata dem under några dagar om de nu blivit övermatade innan.

            Problemet när sådant här händer är att "skadorna" i regel tar avsevärt längre tid att reparera än att åstadkomma. Jag hade barnkalas hemma för några år sedan då en grabb fick för sig att hälla i en hel burk fiskmat i akvariet bakom ryggen på mig och jag kan säga att det tog flera veckor innan balansen var återställd i det karet.
            Inventas vitam iuvat excolussie per artes

            Kommentar

            • Ibanez
              • July 2006
              • 853

              #7
              http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf --rekomendation!

              http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=135&Item id=206..
              Era fiskar ger jag mina till frukost..

              Kommentar

              • lillajag86
                • March 2008
                • 68

                #8
                Ja jag hoppas det.. Jag har tänkt i samma banor att göra rent ofta och inte mata alls ett tag. Men visst tar det kanske en stund innan det ser bra ut igen men det får man väl ta å leva med då bara det blir snyggt i slutändan iaf...

                Ibanez: Tack för inspirations sidorna ska ta å kolla noga på dom...

                Kommentar

                Arbetssätt...