Almänna frågor ang vatten kvallite m.m

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • one__akvarium
    • June 2008
    • 163

    Almänna frågor ang vatten kvallite m.m

    Halloj är helt ny här! Skaffat mitt första akvarium sen jag var 8 år (16 år sen). Nu skulle jag vilja ha lite hjälp av alla er experter. Har självklart läst det mesta här på forumet kan jag säga.

    Först lite fakta:
    240 l
    BTN slim line
    Gruset kommer jag inte ihåg vad det heter elr storlek.

    Nu till frågorna

    Hällde i vatten i söndags, Hade tvättat gruset noggrant men det blev ganska dimmigt. Har stått med pump på sedan dess (utan filter). Visst har det blivitt bättre men inte bra. Hur lång ttid tar det innan det klarnar i vanliga fall? Är det bara tömma ur och tvätta om gruset!? Klarnings produkterna som finns på markanden är det något att ha?

    Tänkte ha malawi ciklider och som jag förstår vill dom ha ganska högt ph och hårt vatten. I min shopping spre köpte jag 2 lava stenar (Röda) hur påverkar dessa ph:t.

    Tack på förhand
    /Stefan
    Senast redigerad av one__akvarium; 30 June 2008, 20:09. Anledning: Försökte infoga bild men lyckades inte
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det brukar ta några dagar till en vecka innan det klarnar. Köp gärna någon bakteriekultur (ex Nitrivec eller Bactozym) och druttla i akvariet. Bakterierna sprider sig i filtret och blir lite kletiga - och då fastnar även grumset där.

    Klarningsprodukterna vet jag inget om, jag har aldrig använt dem.

    Köp också gärna ett fåtal fiskar för att sätta igång akvariet. Vill du ha algätande fisk, köp 3-4 siamesiska algätare. De hör inte till biotopen, men är väldigt bra att ha ändå.
    De är också ganska tåliga, vilket gör att de är ok startfiskar. Läs i övrigt på om akvarieuppstart i forumet, i den här forumdelen finns en bra nybörjartråd.

    Lavasten påverkar inte vattnet nämnbart, det hade faktiskt varit bättre med kalksten.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • one__akvarium
      • June 2008
      • 163

      #3
      ok har köpt bakteriekultur och hällt i, dock ha jag inget filtermaterial till min pump har den enbart som cirklation för tillfället, kanske skulle ordna sig med filter då

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av one__akvarium
        ok har köpt bakteriekultur och hällt i, dock ha jag inget filtermaterial till min pump har den enbart som cirklation för tillfället, kanske skulle ordna sig med filter då
        Jo, det är alltid bättre att att ha filter. Det blir ett evigt vattenbytande annars.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • one__akvarium
          • June 2008
          • 163

          #5
          jo jag vet, dock saknar jag själva filterburken till pumpen så får nog köpa ett nytt filter, http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=304&page=1 hur funkar dessa? kan man ha själva pumpen utanför?! Ser ju så förjävligt ut med innefilter.

          Kommentar

          Arbetssätt...