Vad är felet?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lones
    • February 2008
    • 223

    Vad är felet?!?

    Hej det är Natalie jag är lones kompis och jag har inte zoopet så jag fick låna hennes.Jag har ett 65L som har varit uppe i 6mån.Jag har köpt nya fiskar hela tiden och bytt ut fiskar så nu har jag 9Guppy 5platy och 2 malar .Men problemet är att mina yngel i yngel kassen dör hela tiden jag hade 60 och nu har jag c.a 7st kvar jag har matat dom som man ska.Jag kollar världet med en sticka och det blev rött på gh.Resten bra är det gh som är felet ??det blir jätte smutsigt på 1 vecka. Hjälp mig!!!!




    ps:ska skaffa zoopet inom kort
    170 L akvarium
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Prova gör små vattenbyten lite oftare och rör inte filtret om du inte måste. Det vill säga endast om vattenflödet ur pumpen minskar.

    Hur mycket matar du eftersom det blir skitigt så fort?
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • ROTTAN2000
      • June 2008
      • 24

      #3
      Jag råder dig att spara i till ett stort akvarium det kanske låter lite pukat men destå större desto mindre behöver du renjöra. pappa har ett 520l men fiskar och det renjör han var 3dje vecka

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Rengör han fiskarna var tredje vecka? :O Hehe =)
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • ROTTAN2000
          • June 2008
          • 24

          #5
          Ja det gör han men då är det inte skitigt så mkt heller

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13129

            #6
            Blir karet smutsigt på 1 vecka så har du i mer mat än filtret klarar av att ta hand om! filtret renar vattnet mekaniskt och tar bort partiklar men renar även biologisk (bryter ner avfall till ofarligt nitrat) som är den viktigaste funktionen för att fiskar ska överleva! men är filtret för litet till mängden avfall så klarar den lilla filterytan inte av det och du får ammonium/ammoniak eller nitrit och en massa skaer som följer med som tex. höga halter skadliga bakterier i vattnet Pga all onedbrutet avfall som ligger i karet mm..mm Använd ytterligare ett filter i ditt kar så kan det funka bättre!
            /åheim
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Ursprungligen postat av ROTTAN2000
              Ja det gör han men då är det inte skitigt så mkt heller
              Var lite sarkastisk, du skrev han gör rent fiskarna. Alltså tar han nån tandborste och skrubbar fiskarna? xP
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Bläckward
                Banned
                • December 2007
                • 112

                #8
                Tillsätt salt!! Ta 1 deciliter salt i din hand och strö ut det varsamt i akvariet. Rör runt med en stor tesked och skiten kommer att minska.Jag vet att detta låter konstigt men en gång så hade min bror i salt i mitt kar jag trodde föstås att det skulle gå åt fanders men det blev så mkt bättre.

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  1 deciliter salt? Då dör väl varenda fisk som inte klarar salt?
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Salt tar inte bort skiten utan man måste hitta orsaken till varför det är skitigt och sen rätta till det.

                    Du har fortfarande inte svarat på hur mycket du matar men jag tror mycket hänger på det faktiskt.
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      1 deciliter salt? Då dör väl varenda fisk som inte klarar salt?
                      Håller med. 1dl i 65L låter på tok för mycket. Vi har drygt en tesked (toppad) till den mängden vatten.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Bläckward
                        Banned
                        • December 2007
                        • 112

                        #12
                        oj va det ett 65 liters hon hade då är det skilnad jag har ett 400 l

                        Kommentar

                        Arbetssätt...