Hur beter sig guppies?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppie
    • June 2008
    • 145

    Hur beter sig guppies?

    Hur beter sig guppies precis innan dom ska yngla? Och kan man låta dom yngla i akvariet och låta ynglen va däri eller måste man skaffa en yngelpåse?
    Fem såna där guppies och påökning snart!

    Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg
  • Tougaye
    • January 2008
    • 209

    #2
    har du bra med växter kan du låta dom yngla i karet .dom som inte klarar sig ska inte klara sig

    Kommentar

    • Guppie
      • June 2008
      • 145

      #3
      Jag har precis skaffat akvarium och har bara två växter:S
      Fem såna där guppies och påökning snart!

      Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg

      Kommentar

      • Ibanez
        • July 2006
        • 853

        #4
        kan använda en yngelburk eller helt enkelt flytta över honan till ett litet yngelkar och sen när hon har ynlat klart återta honan te ursprungsakvariet.. men om det finns mycket flytväxter och ganska tätplantat med andra växter typ vattenpest så kan dom klara sig ocg växa till sig även i ett vanligt akvarium..

        honorna får en mörk fläck på buken när de är "redo" och man ser helt enkelt när magen växer på den
        Era fiskar ger jag mina till frukost..

        Kommentar

        • Guppie
          • June 2008
          • 145

          #5
          Ursprungligen postat av Ibanez
          kan använda en yngelburk eller helt enkelt flytta över honan till ett litet yngelkar och sen när hon har ynlat klart återta honan te ursprungsakvariet.. men om det finns mycket flytväxter och ganska tätplantat med andra växter typ vattenpest så kan dom klara sig ocg växa till sig även i ett vanligt akvarium..

          honorna får en mörk fläck på buken när de är "redo" och man ser helt enkelt när magen växer på den
          Jag har tyvärr inget annat kar att sätta honan i, hur ska jag göra då? Och problemet är att det är inte en hona, utan tre! Och alla tre är jättetjocka och har svarta fläckar på magen!
          Fem såna där guppies och påökning snart!

          Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg

          Kommentar

          • Ibanez
            • July 2006
            • 853

            #6
            Ursprungligen postat av Guppie
            Jag har tyvärr inget annat kar att sätta honan i, hur ska jag göra då? Och problemet är att det är inte en hona, utan tre! Och alla tre är jättetjocka och har svarta fläckar på magen!

            då är nog chanserna stora att yngel kommer överleva.. hur stort är karet? följ bara rådet med mycket väcter och flytväxter så brukar detv lösa sig
            Era fiskar ger jag mina till frukost..

            Kommentar

            • Guppie
              • June 2008
              • 145

              #7
              Ursprungligen postat av Ibanez
              då är nog chanserna stora att yngel kommer överleva.. hur stort är karet? följ bara rådet med mycket väcter och flytväxter så brukar detv lösa sig
              Det är ett 60 liters. Så min kampfisk kommer inte äta upp ALLIhop? Så jag ska köpa lite mer växter?
              Fem såna där guppies och påökning snart!

              Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg

              Kommentar

              • Ibanez
                • July 2006
                • 853

                #8
                Ursprungligen postat av Guppie
                Det är ett 60 liters. Så min kampfisk kommer inte äta upp ALLIhop? Så jag ska köpa lite mer växter?
                ok.. kampfisken kan ble ett problem.. men det går ju alltid att testa
                annars är en liten yngelbag att föredra..
                finn i alla zoobutiker..
                Bifogade filer
                Era fiskar ger jag mina till frukost..

                Kommentar

                • Naugthy
                  • February 2008
                  • 531

                  #9
                  mm men både ynglerna och mamman kan bli jättestressade utav att vara i en yngebur
                  "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                  "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Ursprungligen postat av Naugthy
                    mm men både ynglerna och mamman kan bli jättestressade utav att vara i en yngebur
                    Men det är nog ändå det bästa man kan göra ändå.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Guppie
                      • June 2008
                      • 145

                      #11
                      Jag är ju ingen seriös avlare, så det gör ju inte så mkt om det bara blir några få yngel kvar, men känns så elakt att dom ska behöva gå den vägen tillmötes..
                      Fem såna där guppies och påökning snart!

                      Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Eller så låter dom dom föda bara för att dom andra fiskarna ska få lite extra god mat?

                        (Inget seriöst svar, jag är ingen djurplågare eller vad det nu räknas som om man föder fram ungar för att andra ska äta dom. Det skulle ju vara som för en människa att föda barn till en kannibal)
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Ibanez
                          • July 2006
                          • 853

                          #13
                          såg nu att ja hade fått 3 små yngel när ja kom hem från jobbet testar med att ha dom tesammans me de andra 5 guppysarna och se så det inte blir mat.. har rätt mkt växter men karet e på 25 L experiment!!!
                          Era fiskar ger jag mina till frukost..

                          Kommentar

                          • Guppie
                            • June 2008
                            • 145

                            #14
                            Ursprungligen postat av JojjeN
                            Eller så låter dom dom föda bara för att dom andra fiskarna ska få lite extra god mat?

                            (Inget seriöst svar, jag är ingen djurplågare eller vad det nu räknas som om man föder fram ungar för att andra ska äta dom. Det skulle ju vara som för en människa att föda barn till en kannibal)
                            Jag tror inte att du är en djurplågare, då är det ganska många som är det med tanke på att man föder upp möss och ger till ormar så jag är inte emot det alls. Det vore ju lite roligt dock om några överlevde så man fick lite mer fart i akvariet!
                            Fem såna där guppies och påökning snart!

                            Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              Möss är naturlig föda för ormar men ändå. Känns förjävligt att offra 10 möss liv för en äcklig slingrig orm.
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...