fylla ett 54-liters med fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lavli
    • June 2008
    • 38

    fylla ett 54-liters med fisk

    hej!

    jag funderar på att köpa ett akvarium, tänkte börja med ett mindre (54 liter) och tjejen i djuraffären tipsade om följande fiskar;
    3-4 guramis, någon av de mindre sorterna, minns inte vad de hette.
    samt 8-10 rosentetror och 1-2 malar som inte blir så stora.

    vad tycker ni om denna kombinationen? är det bra fiskar för en nybörjare och är det en lagom mängd? jag gillar rosentetrorna så de vill jag gärna ha med, men andra fisktips emottages tacksamt.

    tack på förhand!
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Tycker du gör helt rätt i att höra dig för här innan du köper fisk. Bra

    Sen kan jag tycka att 3-4 Honungsgurami (antar att det var det) är att ta i, men ett par kanske. Står i artbeskrivningen här på Zoopet att de kräver 60L men 54L kan gå.
    8-10 Tetror låter oxå rimligt. Finns även mindre tetror eftersom de oxå vill ha 60L (enl. artbeskrivningen).
    Malar kan du ev. ha ett litet stim Otocinclus. Kolla upp malen innan du köper eftersom många malar i affären kräver stora akvarier.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Läs gärna igenom denna tråden innan du kör igång om det är ditt första akvarium
      Riktigt matnyttigt!

      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • lavli
        • June 2008
        • 38

        #4
        tack för svar, tittade lite till idag och det är ju inget stort akvarium direkt...
        funderar lite på att strunta i guramisarna och istället bara ha rosentetror och zebrafiskar...hur många kan man då ha av varje?
        och några små malar.

        Kommentar

        • Galion
          • December 2004
          • 337

          #5
          Själv har jag 20st Galaxy rasbora's, 4st strålfensregnbågar, 3st Red Crystal räkor och 2st Borneo suckers
          Och MYCKET växter!
          Mvh Peter

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13132

            #6
            Ursprungligen postat av lavli
            tack för svar, tittade lite till idag och det är ju inget stort akvarium direkt...
            funderar lite på att strunta i guramisarna och istället bara ha rosentetror och zebrafiskar...hur många kan man då ha av varje?
            och några små malar.
            zebrafiskar tycker du ska hoppa över för de är extremt livliga och kommer stressa rosentetrorna med sitt farande fram och tillbaka och de vill ha långa akvarier så att de kan sträcka ut sig... nån fler tetra art kanske?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • lavli
              • June 2008
              • 38

              #7
              tips på nån som passar med rosentetrorna kanske?

              jag är öppen för förslag

              Kommentar

              Arbetssätt...