Inget funkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubbelinan
    • October 2007
    • 14

    Inget funkar

    Hur ska jag få ordning på mitt 300 liters akvarium?
    Jag har i stort sett sedan jag skaffade det för 9 månader sedan haft problem med det. Fiskarna dör på löpande band av olika sjukdomar. Fenröta, bakteriella sjukdomar (kanske fenröta också är). De fiskar jag har är molly, platy, guppy, tetror och några malar. Det är guppys och tetrorna som verkar ta mest stryk.
    Växterna jag har verkar inte heller trivas utan tynar bort. (har ett lysrör)

    Jag har även ett yngelakvarum på 30 liter där jag endast har en spotlight, inget filter eller något annat och där mår fiskarna prima och växterna frodas! Hur är det möjligt, har hört att det ska vara svårare med små akvarium än stora.

    Ska jag starta om det stora akvariet eller vad?
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    #2
    Skaffa mera ljus och någon växtnäring.

    Kommentar

    • Darre
      • March 2008
      • 378

      #3
      Ursprungligen postat av Bubbelinan
      Hur ska jag få ordning på mitt 300 liters akvarium?
      Jag har i stort sett sedan jag skaffade det för 9 månader sedan haft problem med det. Fiskarna dör på löpande band av olika sjukdomar. Fenröta, bakteriella sjukdomar (kanske fenröta också är). De fiskar jag har är molly, platy, guppy, tetror och några malar. Det är guppys och tetrorna som verkar ta mest stryk.
      Växterna jag har verkar inte heller trivas utan tynar bort. (har ett lysrör)

      Jag har även ett yngelakvarum på 30 liter där jag endast har en spotlight, inget filter eller något annat och där mår fiskarna prima och växterna frodas! Hur är det möjligt, har hört att det ska vara svårare med små akvarium än stora.

      Ska jag starta om det stora akvariet eller vad?
      Kan vara så att du kanske gör ett vattenbyte eller liknande arbeten med redskap som används till annat än akvarium och då får man problem med förgiftninga av olika slag.
      Det viktiga är att få ordning på dem "goda" bakterierna. Finns massa information om det på zoopet. Finns också en tråd angående hur man startar ett akvarium, läs den. Bara för att det är ett stor kar så får man inte glömma inkörningen och skötseln på rätt sätt.

      Lycka till / Darek
      Life´s a fish and then you die...
      Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

      Kommentar

      • Darre
        • March 2008
        • 378

        #4


        Denna tråd menade jag, tänkte hjälpa till med länken
        Life´s a fish and then you die...
        Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

        Kommentar

        Arbetssätt...