neontetror, hur många?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Passat
    • February 2008
    • 611

    neontetror, hur många?

    ja nu har jag äntligen bestämt mig ett mycket funderande.
    Jag har bestämt mig för neontetror. Jag har ett 70L med ett palettpar och en ancistrus.

    Har tänkt att även skaffa Corydoras men har inte riktigt bestämt vilken, har corydoras panda i mitt andra akvarium så det blir kanske de igen men jag vet inte riktigt.

    Så nu undrar jag hur många neotetror jag kan ha i mitt akvarium?
    Och även hur många jag kan ha av corydoras panda om de blir dem?

    tack på för hand
    240L SA
    70L
    54L
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #2
    kolla först hur paletter beter sig mot corydoras för de kan vara lite aggro! neoner håller sig i samma nivåskikt som paletterna så det blir lite konkurrens om utrymme... förövrigt bör man alltid ha minimum 10st
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Och jag skulle även satsa på en annan Corydorassort än C.panda då jag personligen tycker den är lite "mesig" och gärna håller sig tillbaka i karet med annan tuff fisk som sällskap, och detta särskilt vid matdags.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Passat
        • February 2008
        • 611

        #4
        Tack för tipsen! bra att veta att pandan inte ganske inte funkar så bra. men vilken corydoras skulle jag kunna ha? Eller ska jag skippa den tanken helt?

        Tyvärr så har jag inte sett så mycket av paletternas beteende..de har inte lyckats med någon lek. och nu tror jag att honan är ut mobbad av hanen för han är inte alls intresserad av henne och de har inte hållit ihop som tidigare. vet inte riktigt vad jag ska göra för dem.

        Jag hade tänkt mig ca 15-20 neontetror men jag vet inte om det blir för mycket.
        240L SA
        70L
        54L

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag skulle nog personligen hoppat över Corydoras i ett 70 liters kar om du har ett palettpar där i. När de får yngel, och det får de, så kommer malarna att vara hatobjekt nummer 1 och jagas bort och till slut bli ganska stressade.
          Men det är jag det.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Passat
            • February 2008
            • 611

            #6
            okej ja de är kanske lika bra de då..de är ju synd om dem om de skulle bli stressade då är det bättre att låta bli håller jag med om. Se där då har man lärt sig något nytt igen

            men då kanske de bli bra med ett stort stim med tetror då bara. är det för många med 20 st?
            240L SA
            70L
            54L

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              20 st i ett 70 liters är ganska många, och skulle jag vara du skulle jag köpt 10 först för att se hur det blir och sedan utöka detta stim om det ser ut att behövas.
              Ärligt så tror jag inte 20 neoner blir något problem, men se till så karet är väl inkört först samt att du har bra filtrering i karet med såpass mycket fisk som det ändå är i förhållande till akvariestorlek.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Passat
                • February 2008
                • 611

                #8
                okej va bra tack..jag hade ändå inte tänkt att skaffa alla på en gång, är student så man får ta lite i taget men jag tänkte mest nu bara kolla ungefär hur många det skulle kunna gå med.
                240L SA
                70L
                54L

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13133

                  #9
                  Ursprungligen postat av Passat

                  Tyvärr så har jag inte sett så mycket av paletternas beteende..de har inte lyckats med någon lek. och nu tror jag att honan är ut mobbad av hanen för han är inte alls intresserad av henne och de har inte hållit ihop som tidigare. vet inte riktigt vad jag ska göra för dem.
                  de är som sagt parbildande men de nöjer sig inte med vem som helst därför bör man alltid köpa en grupp och låta dem para ut sig själva
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Passat
                    • February 2008
                    • 611

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    de är som sagt parbildande men de nöjer sig inte med vem som helst därför bör man alltid köpa en grupp och låta dem para ut sig själva
                    Jag har börjat förstå det, tyvärr så har de inga kvar de här paletterna i affären. Men igår nu såg jag honan dansade för hanen igen och hanen jagde inte bort henne utan han höll sig nära henne. De har ju lekt tidigare så jag hoppas att de kommer göra de igen. Men jag hörde någonting om att om leken misslyckas så kan hanen mobba bort honan så jag hoppas att det inte är så i mitt fall nu när hon visar sig intresserad igen.
                    240L SA
                    70L
                    54L

                    Kommentar

                    • Passat
                      • February 2008
                      • 611

                      #11
                      Kan jag köpa 10 neontetror på en gång? Akvariumet har varit igång i två månader. Eller är det för mycket fisk på en gång för akvariumet?
                      Affärerna brukar ofta ha det billigare om mna köper 10 st på en gång och jag funderade på att åak ner imorn.
                      240L SA
                      70L
                      54L

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Köp du 10 st nu.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Passat
                          • February 2008
                          • 611

                          #13
                          Va bra! Va kul att få göra i ordning
                          240L SA
                          70L
                          54L

                          Kommentar

                          Arbetssätt...