semester i 4 dagar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gina
    • May 2008
    • 41

    semester i 4 dagar

    jag ska på en liten semester över helgen och överlåter matandet till min syster och skulle vilja få svar på följande frågor...

    1. går det bra för ynglena att bara få mat en gång om dagen?
    2. Eftersom systern bara kan komma hem på kvällen kan lampan vara avstängd 4 dygn utan problem? för jag släcker den varje kväll efter att de fått mat och tänder på morgonen då de ska få mat igen. Men jag tänkte eftersom det ändå är så ljust ute så borde det väl inte göra något?!
  • Nå_Nirvana_Nu
    • June 2007
    • 702

    #2
    Skaffa "timer" till ljuset som automatiskt slår av och på ljuset efter din inställning av den.

    Lätt och fungerar bra om man är borta. De är nog inte så dyra heller.

    Kommentar

    • Naugthy
      • February 2008
      • 531

      #3
      se till så att inte systern övermatar och ger fiskarna jätte mkt mat bara för att dom får en gång om dagen.
      "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
      "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

      Kommentar

      • Frulle
        • November 2007
        • 64

        #4
        Förberedd små potioner till henne, så att det blir rätt.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Och lite beroende på storlek på ynglen samt vad det är för sorts yngel så kan de klara sig utan mat dessa 4 dagar.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Gina
            • May 2008
            • 41

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Och lite beroende på storlek på ynglen samt vad det är för sorts yngel så kan de klara sig utan mat dessa 4 dagar.
            de är 3 guppy yngel som är under 1 cm... vet inte exakt hur många milliteter de är

            Kommentar

            • Gina
              • May 2008
              • 41

              #7
              Ursprungligen postat av Nå_Nirvana_Nu
              Skaffa "timer" till ljuset som automatiskt slår av och på ljuset efter din inställning av den.

              Lätt och fungerar bra om man är borta. De är nog inte så dyra heller.

              frågade pappa om det och han hade massa timers:P så nu var det fixat. Danke

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Matar du samma dag som du åker och kommer hem 3-4 dagar senare klarar de sig under den korta tiden.
                Men vill du att de ska ha mat under tiden du är borta kan din tex syster mata dem endast en gång och då fixar du portionen till dem i förväg, såsom Frulle föreslog.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Gina
                  • May 2008
                  • 41

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Matar du samma dag som du åker och kommer hem 3-4 dagar senare klarar de sig under den korta tiden.
                  Men vill du att de ska ha mat under tiden du är borta kan din tex syster mata dem endast en gång och då fixar du portionen till dem i förväg, såsom Frulle föreslog.
                  aa jag vet... jag har redan pratat med min syster om hur många ggr hon ska mata dem...
                  kan redan en del om fiskar och vet att de klarar sig flera dagar utan mat men jag klarar bara inte av att inte ge dem mat.
                  tack ändå

                  Kommentar

                  • Xul
                    • January 2007
                    • 709

                    #10
                    Ynglena klarar sig utan mat (i alla fall så länge de är ensamma)
                    Men de får ju inte bli mat......

                    Risken är ju att någon annan fisk får smak efter dem..... För de blir lite hungrigare efter några dagar....

                    Kommentar

                    Arbetssätt...