30 liter: fisk och grodor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #31
    Ursprungligen postat av smurfmats
    hoppsan, det vanliga zoopethauset ser jag... dumt att komma med påhopp på människor tycker jag.... personen kanske har talat med nån på en zooaffär som sa att det visst gick att ha fisken i 30 l karet så vem ska man tro på?
    Om man skapar en tråd för att få svar på en specifik fråga, så borde man väl vilja ta till sig de svar man får? Alla svarade vänligt men bestämt att det hon ville göra var ytterst olämpligt, ändå kommer ett nytt inlägg efter ett halvår där hon visar att hon struntat blankt i alla råd hon fick.
    Och då får man nog tåla att folk säger sin mening om det!!!
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #32
      Ursprungligen postat av tessilago
      HAHAHA! Han är tydligen en lionhead goldfish. Kolla. http://images.google.se/images?q=lio...=1&sa=N&tab=wi

      (tycker inte det är fint)
      Fyfan vad äckligt
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #33
        ja absolut ska man ta till sig av svaren som folk bemödat sig med att skriva. men när man börjar med personangrepp och prata om trådskaparen i tredje person så tycker jag det är fel iaf...
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #34
          Ursprungligen postat av smurfmats
          ja absolut ska man ta till sig av svaren som folk bemödat sig med att skriva. men när man börjar med personangrepp och prata om trådskaparen i tredje person så tycker jag det är fel iaf...
          Det kan vara fel i vissa ögon, men jag blir så inåt hel*ete förbannad på folk som låtsas lyssna, och sedan totalt skiter i allt de andra sa bara för att man VILL ha just den fisken, och skiter i hur den kommer må.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • e_cat
            • August 2003
            • 263

            #35
            Mitt intresse för akvarium går i vågor, därav är jag inte lika aktiv som de flesta andra här inne är.

            Jag har inga guldfiskar i mitt akvarie, har aldrig haft, inga slöjstjärtar eller sådana stora fiskar längre. Det är några få guppies och tetror som får gästa mitt akvarium idag. Som jag förstått är det inte djurplågeri, men jag har haft fel förut..

            jag tackar för trollspekulationerna, det är lite oschysst men jag förstår dom. Ja jag har en tendens att inte bry mig om folk som är otrevliga och spydiga och jag har då valt att inte kommentera eller ens läsa era inlägg.. Där av ytterligare en anledning till min frånvaro.

            Hoppas jag inte blir kallad oseriös mer, även om jag inte är lika seriösa som vissa andra är här inne.. men inte betyder det att jag är djurplågare.. Jisses! jag behöver inte förklara mig eller be om ursäkt för den jag är.
            Mvh Sandra

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #36
              Oavsett trådens syfte. Tjockleken på fisken spelar roll. En tjock fisk som t ex slöjstjärt belastar vattnet mer än en lika lång men smalare fisk.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #37
                Ursprungligen postat av e_cat
                Mitt intresse för akvarium går i vågor, därav är jag inte lika aktiv som de flesta andra här inne är.

                Jag har inga guldfiskar i mitt akvarie, har aldrig haft, inga slöjstjärtar eller sådana stora fiskar längre. Det är några få guppies och tetror som får gästa mitt akvarium idag. Som jag förstått är det inte djurplågeri, men jag har haft fel förut..

                jag tackar för trollspekulationerna, det är lite oschysst men jag förstår dom. Ja jag har en tendens att inte bry mig om folk som är otrevliga och spydiga och jag har då valt att inte kommentera eller ens läsa era inlägg.. Där av ytterligare en anledning till min frånvaro.

                Hoppas jag inte blir kallad oseriös mer, även om jag inte är lika seriösa som vissa andra är här inne.. men inte betyder det att jag är djurplågare.. Jisses! jag behöver inte förklara mig eller be om ursäkt för den jag är.

                Ojojoj, du frågar och får trevliga, välformulerade svar. Men de är tydligen otrevliga och spydiga! Varför? För att alla skrev att det du ville var fel ur djurskyddssynpunkt? Varför då ställa frågan alls? Klart att folk tycker du är provocerande då. Det finns många fler trådar än din som ställer ungefär samma fråga, och ta dig du lite tid att läsa dem, så får du se att det finns andra sätt än ditt att reagera på de svar man får.

                Det handlar ju inte om hur "seriös" man är som akvarist om du med det menar hur mycket tid man lägger ner på sin hobby, utan den inställning man har till de djur som valt att ta in i sitt hem och därmed tagit ansvar för.
                Jag är inte heller ute efter att odla fiskar, jag tycker också att det är fint med en rogivande färgklick i rummet, men det betyder ju inte att jag inte tar ansvar för och sköter de fiskar jag har. Jag har valt fiskar efter den akvariestorlek jag ha plats för, även om det har inneburit att jag fått avstå från fiskar jag mycket gärna vill ha. Det är att vara seriös, det.

                Dessutom, du skriver att du inte har haft slöjstjärtar i ditt akvarium, men 2009-01-02 skrev du ju att du hade två slöjstjärtar i karet. I en tråd från 2006 som du plockat upp om albino klogrodor skriver du idag att din klogroda åt upp fenorna på din slöjstjärt som dog efter ett par dagar. Att trots de varningar du fick om det olämpliga i att ha endera djur i 30 liter, än mindre alla så gjorde du det. Det är att vara oseriös, det!!

                Det är ingen skam att ta till sig goda råd och tänka om, det är att vara mogen och ansvarstagande. Och ja, seriös. Det är ju inte så att ingen av oss som svarar har gjort misstag eller rena dumheter. Men på Zoopet finns så mycket samlad kunskap och så många erfarenheter att dra nytta av, att man inte behöver göra alla själv för att lära sig något.
                Så återkom gärna med fler fråor, det kan nog hända att folk inte har gett upp hoppet om dig, utan delar med sig av det de vet. Och tar du till dig den kunskapen, ja du kommer du bli betraktad som seriös!!
                Senast redigerad av Mumin; 07 February 2010, 20:24.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • e_cat
                  • August 2003
                  • 263

                  #38
                  Läser man lite noggrannare vad jag skriver så har jag inte slöjstjärtar LÄNGRE, inte att jag aldrig haft några..

                  men du läser bara det du vill läsa, uppenbarligen. och är en sådan person som snokar runt i andra trådar man skrivit i för att av en enda anledning som jag kan se; hitta mer saker att hacka på.. Antar att du sparar ner dem i en mapp på datorn också så att ingen information försvinner... *suck*

                  Jag trodde jag hade dvärgklogroda, men fick en klogroda.. där av detta misslyckande av ihopparning av djur. Hade jag haft större kar kanske det hade fungerat men då antar jag att det skulle varit över 1000L... det får inte jag plats med, och grodan var alltså inte mitt fel att den blev så stor som den blev.

                  Jag tar inte alla inlägg som otrevliga, men en hel del..
                  Senast redigerad av e_cat; 12 February 2010, 13:04.
                  Mvh Sandra

                  Kommentar

                  • e_cat
                    • August 2003
                    • 263

                    #39
                    Ursprungligen postat av eriahl
                    Oavsett trådens syfte. Tjockleken på fisken spelar roll. En tjock fisk som t ex slöjstjärt belastar vattnet mer än en lika lång men smalare fisk.
                    Tack.
                    Mvh Sandra

                    Kommentar

                    • Karin_95
                      • May 2009
                      • 85

                      #40
                      skaffa platy och kampfisk, lättskötta för nybörjare , och tar inte platts

                      Kommentar

                      • Karin_95
                        • May 2009
                        • 85

                        #41
                        ooj oj :o här var de bråk , man kanske inte borde skaffa slöjstjärtar i ett 30 l de är nästan ingenting..,
                        och så är hon nybörjare , man läser sig av sina misstag , men fiskarna brde inte få ta skadan ,menar inget illa... aja men hon har iallafall lärt sig nu ok

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #42
                          Ursprungligen postat av e_cat
                          Läser man lite noggrannare vad jag skriver så har jag inte slöjstjärtar LÄNGRE, inte att jag aldrig haft några..

                          men du läser bara det du vill läsa, uppenbarligen. och är en sådan person som snokar runt i andra trådar man skrivit i för att av en enda anledning som jag kan se; hitta mer saker att hacka på.. Antar att du sparar ner dem i en mapp på datorn också så att ingen information försvinner... *suck*

                          Jag trodde jag hade dvärgklogroda, men fick en klogroda.. där av detta misslyckande av ihopparning av djur. Hade jag haft större kar kanske det hade fungerat men då antar jag att det skulle varit över 1000L... det får inte jag plats med, och grodan var alltså inte mitt fel att den blev så stor som den blev.

                          Jag tar inte alla inlägg som otrevliga, men en hel del..
                          Du överdriver din egen betydelse, SÅ intressant är du faktiskt inte, och inte särskilt trevlig heller.
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • bellsan
                            • December 2010
                            • 3

                            #43
                            Man ska tänka på att inte byta för ofta för det kan ta bort viktiga bakterier

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #44
                              Ursprungligen postat av bellsan
                              Man ska tänka på att inte byta för ofta för det kan ta bort viktiga bakterier
                              ??
                              Byta vad? Vatten? Isf tänker du fel. Byta lite och ofta ska det vara i nano-akvarium för att hålla en så jämn balans som möjligt.
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...