Vad för fiskar, i mitt 112 l ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whisky
    • April 2008
    • 108

    Vad för fiskar, i mitt 112 l ??

    Hejsan ,

    Nu har jag ÄNTLIGEN fått upp mitt akvarium! Så glaad för det!
    Köpte grus/sand idag, men tog såklart förlite.... typiskt, den är iallafall nu tvättad, ska väl köpa 5 KG till imorgon på dagen.
    Sen tänkte jag köpa växer i samma veva.
    Planterar jag växerna innan jag häller i vatten?
    Sen ner med pump och doppvärmare.

    Hur länge ska jag vänta med att köpa 2 små "start"fiskar sen ?
    Kan denna kombination passa tillslut, eller är det något jag ska tänka om med ;

    Fjärilsciklider, hur många (4)?
    Dvärggurami, ett par?
    Guppy, hur många (6)?
    Räkor, typ Red/black crystal?
    Kuhlii-ålar, 3?
    Någon mal, fungerar L144A? hur många kan man ha?

    Tacksam för svar!
  • MAdden
    • May 2008
    • 213

    #2
    Ursprungligen postat av Whisky
    Hejsan ,

    Nu har jag ÄNTLIGEN fått upp mitt akvarium! Så glaad för det!
    Köpte grus/sand idag, men tog såklart förlite.... typiskt, den är iallafall nu tvättad, ska väl köpa 5 KG till imorgon på dagen.
    Sen tänkte jag köpa växer i samma veva.
    Planterar jag växerna innan jag häller i vatten?
    Sen ner med pump och doppvärmare.

    Hur länge ska jag vänta med att köpa 2 små "start"fiskar sen ?
    Kan denna kombination passa tillslut, eller är det något jag ska tänka om med ;

    [FONT='Calibri','sans-serif']Fjärilsciklider, hur många (4)?
    Dvärggurami, ett par?
    Guppy, hur många (6)?
    Räkor, typ Red/black crystal?
    Kuhlii-ålar, 3?
    [/font][FONT='Verdana','sans-serif']Någon mal, fungerar L144A? hur många kan man ha?[/font]

    [FONT='Calibri','sans-serif']Tacksam för svar!


    [/font]
    Jag är ingen expert men ska svara på frågorna så gott jag kan.

    1. Jag planterade mina växter efter att jag haft i vatten och det har funkat bra, råder dig att göra detsamma.
    2. Du ska nog vänta en vecka innan du köper fiskar, och när du köper dina första fiskar så är det bäst att köpa 2 eller 3 malar. Helst som äter alger.

    Ang. Fiskar. Som sagt jag är ingen expert men jag har hört att ciklider kan vara ganska svåra fiskar och är defenetivt inget för nybörjare.
    Dvärggurami är det nog bäst med 2 honor och en hane. Om du ska ha Guppy så köp endlers guppy. Och visst kan du ha Khulli ål, det tror jag inte skulle vara något större problem. Ancistrus skulle nog fungera perfekt i ditt akvarium och det räcker nog med en. Men du kan ha 2 ifall du vill.

    Btw, en bra tumregel för fisk är 1cm fisk = 1 Liter vatten.

    Kommentar

    • Naugthy
      • February 2008
      • 531

      #3
      börja inte med malar, eftersom det inte finns nånting att äta för dom så är det nog inte så bra. köp istället nån liten fisk t.ex guppy eller nån annan
      "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
      "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

      Kommentar

      • Charlottis
        • December 2007
        • 579

        #4
        Hej!
        Vad roligt att du ska sätta igång ditt akvarie!
        Jag tycker det låter smidigast o plantera innan du häller på vattnet, du borde komma åt bättre då kanske. Men jag antar att du kan göra som du känner för.

        Jag tycker du kan köpa några fiskar (2-3 st) ganska så snart. Det måste ju ändå finnas fiskar i akvariet för att de goda bakterierna ska bildas. Du kan också hälla i nitrivec, som gör att dessa bakterier bildas lite fortare. Ca 24 timmar efter du hällt i det kan du lägga i fiskarna. Du kan ju också kolla innan så att ph värdet är hyffsat bra.

        Jag kan nog hålla med om att inte börja med malar om man inte tänkt ge dem extra tillskott av mat (tabletter, grönssker m.m.). Men det borde man göra alltid. Så ger du dem bara algtabletter (Hikari Algae Wafers är jättebra!) går det alldeles utmärkt att börja med en mal, t.ex Ancistrus. Du kan också ha Pansarmal, ca 5-8st. Dom gillar att leva i en liten grupp. Jättesöta och trevliga fiskar! Men de gillar inte salt i vattnet.

        I början ska man helst bara ha i några fiskar (2-4 st). Sedan kan du fylla på efter någon månad med några fler, när vattnet blivit stabilare. Fjärilsciklider kan nog vara ganska känsliga. Jag har två st och det har inte varit några problem, men får man tag på känsliga sådana (vilket det finns många) så är det svårare. Dvärggurami är också ganska känsliga, men de är ju jättefina och passar ju till ditt akvarie storleksmässigt. Du skulle säkert kunna skaffa sådana (en hona och en hane) när vattnet blivit riktigt stabilt. Guppy är en bra fisk att starta med. Helst några fler honor än hanar, så att de inte blir jagade så mkt. Ålar och räkor vet jag inte så mkt om, men det fungerar säkert bra! Sen finns det ju massaor med fina tetror som man kan ha ett litet stimm på.
        Senast redigerad av Charlottis; 18 May 2008, 18:11.

        Kommentar

        • Whisky
          • April 2008
          • 108

          #5
          Tack så jättemycket för alla bra svaren !
          Då köper jag mer grus och växter imorn !
          Jag har något som, jag tror hette Nitrigon ? Står att det främjar igångsättningen av dom biologiska processerna i akvariumet, och att man kan använda det vid förekomst av Nitrit, och även att man ska ha det i Akvariestart och delvis vattenbyte.
          Är det något man kan ha "istället" för Nitrivec?
          Tipset med tetror var bra, tror jag bara kör med vanliga Neoner då!

          Tror jag börjar med Guppys nästa helg eller onsdag kväll!

          Kommentar

          • MAdden
            • May 2008
            • 213

            #6
            Ursprungligen postat av Charlottis
            Hej!
            Vad roligt att du ska sätta igång ditt akvarie!
            Jag tycker det låter smidigast o plantera innan du häller på vattnet, du borde komma åt bättre då kanske. Men jag antar att du kan göra som du känner för.

            Jag tycker du kan köpa några fiskar (2-3 st) ganska så snart. Det måste ju ändå finnas fiskar i akvariet för att de goda bakterierna ska bildas. Du kan också hälla i nitrivec, som gör att dessa bakterier bildas lite fortare. Ca 24 timmar efter du hällt i det kan du lägga i fiskarna. Du kan ju också kolla innan så att ph värdet är hyffsat bra.

            Jag kan nog hålla med om att inte börja med malar om man inte tänkt ge dem extra tillskott av mat (tabletter, grönssker m.m.). Men det borde man göra alltid. Så ger du dem bara algtabletter (Hikari Algae Wafers är jättebra!) går det alldeles utmärkt att börja med en mal, t.ex Ancistrus. Du kan också ha Pansarmal, ca 5-8st. Dom gillar att leva i en liten grupp. Jättesöta och trevliga fiskar! Men de gillar inte salt i vattnet.

            I början ska man helst bara ha i några fiskar (2-4 st). Sedan kan du fylla på efter någon månad med några fler, när vattnet blivit stabilare. Fjärilsciklider kan nog vara ganska känsliga. Jag har två st och det har inte varit några problem, men får man tag på känsliga sådana (vilket det finns många) så är det svårare. Dvärggurami är också ganska känsliga, men de är ju jättefina och passar ju till ditt akvarie storleksmässigt. Du skulle säkert kunna skaffa sådana (en hona och en hane) när vattnet blivit riktigt stabilt. Guppy är en bra fisk att starta med. Helst några fler honor än hanar, så att de inte blir jagade så mkt. Ålar och räkor vet jag inte så mkt om, men det fungerar säkert bra! Sen finns det ju massaor med fina tetror som man kan ha ett litet stimm på.
            Kan ju säga att jag inte håller med dig till 110%. Man ska helst inte vänta så kort tid som 24 timmar och sedan slänga i fisk. Då riskerar de att dö. Det är rekommenderat minst en vecka, mest för att en bakteriekultur ska komma igång och till det behöver man inte fiskar. Om man har haft igång akvariet i en vecka utan fisk så har det garanterat bildats alger och då är det perfekt att ha i algätande malar utan att man behöver stoppa i fodertabletter. Visst man kan ju ha i fodertabletter för säkerhets skull men det är absolut inte nödvändigt. Och en annan sak jag inte riktigt håller med om är när du säger att man ska vänta en månad. Det förstår jag faktiskt inte varför man måste göra. Det räcker med 1-2 veckor.

            Men som sagt, jag är absolut ingen expert och det jag har skrivit är de rekommendationer jag fått från butiker och böcker så jag kan mycket väl ha fel.

            Kommentar

            • Naugthy
              • February 2008
              • 531

              #7
              2-3 veckor tycker jag att man ska vänta med att slänga i mer fiskar
              "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
              "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

              Kommentar

              • tobias.nero
                • January 2008
                • 384

                #8
                Jag måste säga att jag håller med Charlottis, man måste inte tvunget vänta ihjäl sig, och som sagt så behöver bakterierna mat för att kunna gro. Och som också tidigare är sagt så kan man kolla pH så att det är ok. Jag skulle ocksåå vänta med malar, sköter man vattenbyten och har en vettig plats för akvariet (minimalt med solljus) så behöver man inte oroa sig för alger(inte dom första veckorna/månaderna iaf). Dessutom skulle du få problem med nitrit så minskar du nitritens "giftighet" med salt och det är malar lite känsliga mot.

                Så mitt tips är att börja med någon tålig fisk och vänta iaf 3-4 veckor innan du slänger i malar.
                MVH /Tobias

                Kommentar

                • Charlottis
                  • December 2007
                  • 579

                  #9
                  Ursprungligen postat av MAdden
                  Kan ju säga att jag inte håller med dig till 110%. Man ska helst inte vänta så kort tid som 24 timmar och sedan slänga i fisk. Då riskerar de att dö. Det är rekommenderat minst en vecka, mest för att en bakteriekultur ska komma igång och till det behöver man inte fiskar. Om man har haft igång akvariet i en vecka utan fisk så har det garanterat bildats alger och då är det perfekt att ha i algätande malar utan att man behöver stoppa i fodertabletter. Visst man kan ju ha i fodertabletter för säkerhets skull men det är absolut inte nödvändigt. Och en annan sak jag inte riktigt håller med om är när du säger att man ska vänta en månad. Det förstår jag faktiskt inte varför man måste göra. Det räcker med 1-2 veckor.

                  Men som sagt, jag är absolut ingen expert och det jag har skrivit är de rekommendationer jag fått från butiker och böcker så jag kan mycket väl ha fel.
                  Som tobias.nero skrev så måste ju bakterierna ha någon form av näring för att de inte ska dö. De klarar inte av att leva utan näring (fiskmat, bajs) i en vecka. Så häller du i Nitrivec och låter vattnet gå runt i en vecka utan fisk i dör alla de bakterierna. Vad jag vet iaf. Och man ska ju inte mata akvariet utan fisk i. Självklart finns det fiskar som inte klarar så bra att flytta till ett helt nystartat akvarium, därför ska man ju börja med tåliga fiskar, och inte för många på en gång. Men du skrev att bakteriekunturen kommer igång utan fiskar, hur då? Lite nyfiken bara för jag förstår iaf inte hur

                  Alger bildas väl mest om mycket ljus står på akvariet, t.ex solsljus. och det ska man kanske inte satsa på. Men om man ändå skulle ha mycket alger, behöver ändå malar tillskott och omväxling på maten. De kanske inte dör av att inte få det, men de mår säkert bättre av en algtablett, en bit gurka eller en skalad grön ärta då o då.

                  Ja, vänta en månad med att släppa i fler fiskar. Det jag tänker på mest då, är att i ett nystartat akvarie är det väldigt lätt att nitrit uppstår om man har i mycket fisk. Och om man då väntar i ca en månad, tills vattnet blivit mer stabilt, är det större chans att lyckas med sina fiskar och undkomma nitrit. Jag brukar göra så o det har funkat bra! Men jag är inte heller en expert, det är bara hur jag brukar göra och har läst mycket om här på zoopet.
                  Senast redigerad av Charlottis; 19 May 2008, 13:25.

                  Kommentar

                  • Charlottis
                    • December 2007
                    • 579

                    #10
                    Ursprungligen postat av Whisky
                    Tack så jättemycket för alla bra svaren !
                    Då köper jag mer grus och växter imorn !
                    Jag har något som, jag tror hette Nitrigon ? Står att det främjar igångsättningen av dom biologiska processerna i akvariumet, och att man kan använda det vid förekomst av Nitrit, och även att man ska ha det i Akvariestart och delvis vattenbyte.
                    Är det något man kan ha "istället" för Nitrivec?
                    Tipset med tetror var bra, tror jag bara kör med vanliga Neoner då!

                    Tror jag börjar med Guppys nästa helg eller onsdag kväll!
                    Det låter jättebra
                    Jag vet inte vad Nitrigon är för något, har inte hört det innan. Men om det står så som du säger låter det ju väldigt likt Nitrivec iaf.

                    Kommentar

                    • tobias.nero
                      • January 2008
                      • 384

                      #11
                      Ursprungligen postat av Charlottis
                      Men du skrev att bakteriekunturen kommer igång utan fiskar, hur då? Lite nyfiken bara för jag förstår iaf inte hur
                      Det finns ju nitrit/ammonium i nitrivec också om jag förståt det hela rätt, men det är bara en liten mängd för att bakterierna i flaskan ska överleva. Skulle kunna fungera men man måste ju slänga i en fisk nån gång hur som helst så blir akvariet belastat när vi slänger i fisk men det är något man måste göra.

                      Och ja det finns metoder för uppstart utan fisk(lika bra att nämna det så det inte kommer någon och påpekar detta).
                      MVH /Tobias

                      Kommentar

                      • Whisky
                        • April 2008
                        • 108

                        #12
                        Nu är akvariet fyllt med vatten, köpt växter, dock inte så mycket då jag bara hade 500 kr med mig och skulle ju köpa en massa mer grus.
                        Blev även något bra vattenberedningsmedel mot kloret i vattnet osv och växtnäring.
                        Startat pumpen och försökt förstått mig på timern till lampan..!
                        Mer växter kommer nog skaffas på onsdag förhoppningsvis, fick bara ihop till 9 krukväxter!

                        Tar en bild när bubblorna försvunnit lite!

                        Kommentar

                        • Whisky
                          • April 2008
                          • 108

                          #13
                          Nu finns det massor av växter i akvariet , och även 3 Guppys , 1 hane + 2 honor.
                          Tempraturen ligger på 26-27 C , dom verkar trivas! Däremot verkar det vara glapp i ljusrampen, så kommer väl få köpa en ny sådan, just nu lyser den iallafall!

                          Det är lite disigt i vattnet, drog på pumpen lite extra, finns det något annat att göra, än att vänta och se?

                          Kommentar

                          • MalMannen
                            • March 2008
                            • 255

                            #14
                            Ursprungligen postat av Whisky
                            Nu finns det massor av växter i akvariet , och även 3 Guppys , 1 hane + 2 honor.
                            Tempraturen ligger på 26-27 C , dom verkar trivas! Däremot verkar det vara glapp i ljusrampen, så kommer väl få köpa en ny sådan, just nu lyser den iallafall!

                            Det är lite disigt i vattnet, drog på pumpen lite extra, finns det något annat att göra, än att vänta och se?
                            man kan vell byta vatten om man orkar, men de är nog bara vänta

                            Kommentar

                            • Charlottis
                              • December 2007
                              • 579

                              #15
                              Ursprungligen postat av Whisky
                              Nu finns det massor av växter i akvariet , och även 3 Guppys , 1 hane + 2 honor.
                              Tempraturen ligger på 26-27 C , dom verkar trivas! Däremot verkar det vara glapp i ljusrampen, så kommer väl få köpa en ny sådan, just nu lyser den iallafall!

                              Det är lite disigt i vattnet, drog på pumpen lite extra, finns det något annat att göra, än att vänta och se?
                              Det låter ju bra
                              Vilket märke är det på akvariet? Juwel? Deras ljusrampar som finns med när man köper akvariet är inte så bra, jag fick byta båda mina efter 2 månader.

                              Ja, du kan nog bara vänta, så försvinner det. Du får gärna lägga upp en bild Vore roligt att se.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...