Balans i ett 60 l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annatzk
    • January 2008
    • 165

    Balans i ett 60 l?

    Hej!

    Jag har en kampfisk som måste få ett nytt akvarium. Han håller just nu till i ett 20 l, och det är svårt att hålla det i balans för mig som nybörjare.

    Jag har ett 110 l som känns mycket smidigare, men där kan den inte gå.
    Eftersom jag omöjligt har plats till ett 100 l till funderar jag på att skaffa ett 64 l.

    Det kommer att finnas mycket växter, två-tre kamphonor och en hane i karet.
    Jag skulle gärna ha någon liten stimfisk också.

    Är det hyfsat lätt att få balans i ett sånt kar?
    Alltså fina och stabila värden genom samma skötsel som mitt 100 l?

    (25 % vattenbyte en gång i veckan)
    Senast redigerad av annatzk; 18 May 2008, 13:02.
  • tobias.nero
    • January 2008
    • 384

    #2
    Jag tror inte att du har svårare än någon annan att få en balans i ett akvarie. Det handlar bara om vattenbyten och inte ha för tung belastning i akvariet.

    Fördelen med större är att det tar längre tid för vattnet att bli "smutsigt" (om man skulle ha samma mängd fisk i båda). Och att du har större urval av fisk som du kan hålla. Tycker du att dina vattenbyten fungerar bra så kör på dom, jag själv kör något mindre mängd fast oftare(2ggr/mån).
    MVH /Tobias

    Kommentar

    • annatzk
      • January 2008
      • 165

      #3
      Hej!

      Tack för ditt svar!

      Fast jag byter vatten en gång i veckan, skrev fel. Det hade kanske kunnat göras mer sällan, men jag har rätt mycket fiskar också.

      Jag undrar bara, om det räcker med ett sånt byte i veckan på ett 60 l kar. Små kar = mer skit, tänker jag.
      Nu har jag ju ett 20 l med en fisk och tycker inte att det känns kul.
      Hur mycket lättare är ett 60 l är väll min något difusa frågeställning..

      Kommentar

      • Fanbyalperna

        • September 2005
        • 752

        #4
        Hur mycket lättare är ett 60 l är väll min något difusa frågeställning.
        Tror inte någon kan svara på den frågan för det finns ingen gradering vad gäller "lättheten".Du kan ju själv tänka dej förhållandet mellan de två akvarierna och sen beror det helt på vilken belastning som gäller för respektive akvarie. Så det är en väldig massa faktorer som spelar in.
        Har inte alltid rätt, men fel ibland

        Kommentar

        • annatzk
          • January 2008
          • 165

          #5
          Ursprungligen postat av Fanbyalperna
          Tror inte någon kan svara på den frågan.
          Jag hoppas ändå att någon kan det!

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Jag tror inte det blir några problem med ditt 64L om du bara lyckas få igång det. Så fort du fått goda bakterier och karet är inkört borde det inte strula.
            Starta med bara hanen eller bara honorna till att börja med. Ta även filtergojs från ditt andra akvarium för att vara lite säkrare.

            Ang. vattenbyten kan du ju prova dig fram, men hos oss funkar det med en gång/v. och det tror jag att du oxå kan göra.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            Arbetssätt...