35l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Naugthy
    • February 2008
    • 531

    35l

    hej idag fick jag ett 35L akvarium av min moster. det är inget med, bara täckglas. jag har en pump hemmasom kör 570l/h fast man kan sänka flödet. kan jag ha den eller kommer dom att blåsa runt som löv även fast jag har den på lägsta flödet? och så doppvärmare ska jag ha det och hur många watt ska det vara på den? ska jag ha en riktig lyrsrörs ramp eller räcker de med en vanlig skrivbords lampa?

    och så vad jag ska ha för fiskar i. jag hade tänkt mej nån variant av guppy, platy och några räkor som håller rent eller om det finns nån mal som kan vara i ett så litet akvarium. men det står att platy ska ha 50L vatten men kan jag ha dom endå för min moster har platy som ynglar av sig som sjutton och vill bli av med dom och dessutom så tycker jag att dom är så fina.

    och hur ska jag inreda i ett så litet akvarium? och eftersom jag har en ganska liten budget så kan jag väll ta några stenar från trädgården och rengöra. vad ska jag ha för sand? det är många som har blästersand från biltema har jag sett. är den bra och billig? växter köper jag hos akvarielagret. några bra tips på fina växter. gälört tycker jag är väldigt fin.

    sen så är det på akvariet som är med aluminiumram och plastram. plastramen sitter på nederkanten och på överkanten av akvariet. på underkanten så, hur ska jag säga det här, sticker det ned plasten så akvariet står på plastramen och glaset ligger ca. 1 cm ovanför bordet. ska man akta sig för att lägga för tunga stenar där så att inte glaset spricker eller är det ingen fara?
    Senast redigerad av Naugthy; 17 May 2008, 20:08.
    "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
    "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh
  • Naugthy
    • February 2008
    • 531

    #2
    kan nån svara?
    "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
    "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13132

      #3
      ok 35L är inte mycket men visst lite räkor och några platy kan nog funka, amanoräkor är tåliga och flitiga algätare och inte så dyra som tex red crystal och körsbärsräkor som dessutom är väldigt känsliga... mal tycker jag du inte ska fundera på alls i ett litet kar! i mitt lilla kar har jag amanoräkor och några neonteror och det funkar bra fast neonerna är otroligt tråkiga fast vackra! i växtväg har jag en dvärgform av vallisneria som är ooootroligt vacker och lättskött som är ypperlig i små som stora akvarier och även en buskig och låg form av hygrophila siamensis och sedan mycket flytväxter...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Naugthy
        • February 2008
        • 531

        #4
        tack för svaret. men kan jag ha några guppysar i oxå?
        "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
        "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Du ska nog inte stoppa i för mycket fisk Och både Platy och Guppy är levandefödare som ynglar av sig ganska lätt.

          Tycker du ska hålla dig till en art
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Naugthy
            • February 2008
            • 531

            #6
            ok då tar jag platy och räkor
            "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
            "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

            Kommentar

            • Naugthy
              • February 2008
              • 531

              #7
              men kan jag ha en pump som pumpar 750L/h? blir det för mycket eller ska jag köpa en ny pump. isf är den här pumpen bra?; http://www.akvarieshopen.com/fluval-...-lt-p-869.html
              "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
              "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13132

                #8
                hellre den här som har större filtervolym och dessutom ställbart flöde ända ner till 1L/tim om du vill det http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=618&page=1
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Naugthy
                  • February 2008
                  • 531

                  #9
                  men vad menas med luftströmmning och den är ju för 60L akvarier...
                  "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                  "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13132

                    #10
                    Ursprungligen postat av Naugthy
                    men vad menas med luftströmmning och den är ju för 60L akvarier...
                    luftströmning= ett extra munstycke med slang som drar in luft så filtret blåser luftbubblor! bry dig inte om att de skriver att den är för 60-100L för den är absolut inte tillräcklig i ett 100liters akvarium men perfekt till små akvarier och jag har en själv i ett 25 liters kar ett smart filter med ett vred på toppen där du kan justera flödet exakt som du tycker är lagom
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Naugthy
                      • February 2008
                      • 531

                      #11
                      ok tack för tipset : D
                      "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                      "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                      Kommentar

                      • Naugthy
                        • February 2008
                        • 531

                        #12
                        doppvärmare, hur många watt bör den vara på så att inte fiskarna kokas? kan man ha 150 W? http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=149&page=1
                        "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                        "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                        Kommentar

                        • Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

                          #13
                          Om du har hyfsat varmt (dvs rumstemperatur) där akvariet ska stå så lär du inte behöva doppvärmare i karet. Oavsett är 150W alldeles för rejält! 25-50W räcker mer än väl om du ändå vill ha en doppvärmare "redo".
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

                          Kommentar

                          • toccata
                            • January 2004
                            • 1238

                            #14
                            Jag tycker inte heller du behöver en doppvärmare, jag har ingen, och med hjälp av lampa och rummets temperatur hålls en temperatur på 25 grader.

                            Nu när sommaren nalkas är det ett problem att det blir för varmt i akvariet, så denna årstid behöver du absolut ingen doppvärmare.

                            Jag skulle inte ha fler än högst 3-5 platy i det akvariet, de kommer yngla av sig jättemycket och då blir det snabbt överbefolkat.

                            Det är bra att ha en pump som har en lite högre kapacitet än akvariet, så en för 60 liter är jättebra! Du behöver inget luftinsug, du kan ta bort den slang som suger in bubblor. Det viktigaste är att vattenytan rör på sig mycket, då kommer det syre ner i vattnet

                            Och kom ihåg att inte göra rent filtret de första månaderna.

                            Lycka till!
                            / Ebba

                            Kommentar

                            • Naugthy
                              • February 2008
                              • 531

                              #15
                              Ursprungligen postat av toccata
                              Jag tycker inte heller du behöver en doppvärmare, jag har ingen, och med hjälp av lampa och rummets temperatur hålls en temperatur på 25 grader.

                              Nu när sommaren nalkas är det ett problem att det blir för varmt i akvariet, så denna årstid behöver du absolut ingen doppvärmare.
                              men mitt rum ligger på norrsidan och jag har ställt akvariet i ett hör där det nästan inte kommer nått ljus alls och jag har ca. 22 C normalt i mitt rum och vart kan man köpa billiga ljusramper som är 50cm långa?

                              Ursprungligen postat av toccata
                              Jag skulle inte ha fler än högst 3-5 platy i det akvariet, de kommer yngla av sig jättemycket och då blir det snabbt överbefolkat.
                              hur många fiskar ska jag ha utav varge kön då? 3 honor 2 hanar? hur ser man skillnad på könen på platysar?

                              Ursprungligen postat av toccata
                              Det är bra att ha en pump som har en lite högre kapacitet än akvariet, så en för 60 liter är jättebra! Du behöver inget luftinsug, du kan ta bort den slang som suger in bubblor. Det viktigaste är att vattenytan rör på sig mycket, då kommer det syre ner i vattnet
                              men min pappa insisterar att jag ska ha den pumpen som vi hade till ett stort akvarium förut och det här filtret pumpar ca. 570L/H, fiskarna kommer väll att flyga runt som löv då?
                              "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                              "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                              Kommentar

                              Arbetssätt...