mal mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nile
    • March 2008
    • 85

    mal mat?

    I morgon ska jag inhandla mina första malar...

    Tror att det blir ancistrus. Då jag har läst att pansarmalarna vill ha fint grus på botten annars tycker jag att de är välldigt söta.

    Är det någon som har tips på någon annan bra mal, till ett 150l akvarium där det finns många gömställen och botten består av 2-5mm engelsk sjösten.

    Nu till nästa fråga, jag täntke ge dem maltabletter. Vilka märken är bra och hur ofta ska man ge dessa?

    Sedan vill jag även ge grönsaker, har hört att man kan ge gurka och zuchini. Sedan är tydiligen även frysta ärtor, fryst broccoli och fryst brysselkål populärt...men hur tillagar man dessa innan man ger dem. Ska de läggas i vatten så att de tinar och sväller?
    Hur ofta ska man ge grönsakerna?

    Förorenar även grönsaker vattnet som vanlig fiskmat görk, eller kan man ge de ofta och låta det ligga kvar?
  • tobias.nero
    • January 2008
    • 384

    #2
    Jag brukade ge en mal tablett var 3:e dag och ibland så skalade jag precis som du skriver frysta ärtor som dom fick snaska på.
    MVH /Tobias

    Kommentar

    • Fanbyalperna

      • September 2005
      • 752

      #3
      Ursprungligen postat av nile
      I morgon ska jag inhandla mina första malar...

      Tror att det blir ancistrus. Då jag har läst att pansarmalarna vill ha fint grus på botten annars tycker jag att de är välldigt söta.

      Är det någon som har tips på någon annan bra mal, till ett 150l akvarium där det finns många gömställen och botten består av 2-5mm engelsk sjösten.
      Du kan mycket väl ha pansarmalar till den botten du har. Det viktigaste är att det inte är vassa stenar, vilket det inte är på engelsk sjösten. Jag har själv haft pansarmalar på sådan botten i flera år utan att de tagit någon skada. Så är det pansarmalar du vill ha kan du lugnt skaffa sådana. Fast det kan vara bra att ha ancistrus också för att käka lite alger, vilket pansarmalar inte gör.
      Har inte alltid rätt, men fel ibland

      Kommentar

      • Grodlund
        • January 2008
        • 560

        #4
        Väldigt bra sida om fiskmat och diet:

        Information on tropical fish and marine, help for a beginner starting an aquarium, aquarium products and discussion board


        Räkor är väldigt effektiva alg-ätare också!

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          Det är helt olika malar du pratar om, vilka behöver olika sorters foder. Ancistrus är jättebra algätare, och behöver algtabletter. De finns i affären och det är bara att fråga vilka som är bra till algätande malar. Jag kan rekommendera en liten påse av märket "Hiikari".

          Pansarmalar däremot är köttätare och äter inte alger som sin huvudföda, även om lite växtdelar kan slinka ner ibland. De lever i naturen på små kräftdjur som de bökar upp i sanden. De behöver speciella tabletter tänkta för köttätande malar (brukar vara en pansarmal på paketet)

          Men även om pansarmalarna skulle kunna överleva bra på sådan sjösten du har så är de inte lyckliga om de inte får böka i sanden som de är skapta till. Så enligt mig är det en bra idé att köpa ancistrus istället.

          Jag brukar mata min ancistrus med algtablett varannan eller var tredje dag, men bara en halv för mina tabletter är så stora. Bäst är att mata när ljuset har varit släckt ett tag för då kan ancistrusen äta ostört utan att de andra fiskarna kommer och vill ha.

          Lycka till!
          / Ebba

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Kan rekomendera Siamesisk algätare oxå
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Jag tycker att räkmix är ett ypperligt foder till ancistrus 60% grönt och 40% kött så kommer man någerlunda i närheten av vad Ancistrus vill ha.

              Kommentar

              • Anna_mvb
                • September 2007
                • 436

                #8
                Ursprungligen postat av Lutt
                Jag tycker att räkmix är ett ypperligt foder till ancistrus 60% grönt och 40% kött så kommer man någerlunda i närheten av vad Ancistrus vill ha.
                Räkmix...det har jag grubblat på länge nu.
                Har läst recepten http://www.zoopet.com/index.php?opti...181&Itemid=101

                Men undrar om man kan göra det i mindre skala. Mina fiskar är inte så stora och de blir det mycket mat över.
                Går det att frysa ner och hur längre håller den sig då?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jepp, du kan frysa ner maten och kanske dela den med en kompis som har akvarium om det blir för mycket.
                  Hållbarhetstiden i frysen är ganska länge, och ett år är säkert inga problem.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Anna_mvb
                    • September 2007
                    • 436

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Jepp, du kan frysa ner maten och kanske dela den med en kompis som har akvarium om det blir för mycket.
                    Hållbarhetstiden i frysen är ganska länge, och ett år är säkert inga problem.
                    Då ska det provas.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Gör det, och jag kan gärna vara din kompis som du ska ge hälften till!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • tobias.nero
                        • January 2008
                        • 384

                        #12
                        Hehe, det gäller att hålla sig framme
                        MVH /Tobias

                        Kommentar

                        • Anna_mvb
                          • September 2007
                          • 436

                          #13

                          Kommentar

                          Arbetssätt...