Fiskpersonlighetsenkät

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #16
    Tror inte Vic menade Molly när h*n skrev mindre levandefödare. Molly tillhör nog hellre de större levandefödarna.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Tamarind
      • February 2008
      • 482

      #17
      Den mest aggressiva fisk jag någonsin haft är min ena kamphane. Attackerar allt och alla. Fredligast måste nog vara kuhliiålarna.

      Kommentar

      • oskarwallin
        • February 2008
        • 1080

        #18
        Ursprungligen postat av Grodlund
        Siamesiska Algätare kan vara jävligt tjuriga både mot varandra och andra arter när de blir äldre.

        De minst aggressiva som jag kommer på, på rak arm, måste nog vara Guramis.
        Visserligen kan de också vara tjuriga.
        Danios?

        hehe jag har 5 siameser som aldrig bråkar varesig med Sina egna eller andra fiskar.. de bryr sig bara inte två är dessutom över 13cm.... men jag kanske har haft tur :P

        Guramis är VÄldigt aggressiva hos mig ;P jagar runt alla andra fiskar som är mindre än dem och sina artfränder.
        Jag var tvungen att lämna iväg min gurami hane då han va på mina honor för mycket... nu har jag bara en hona kvar och jag funderar starkt på att lämna in henne dels för jag bara vill ha SA fiskar och för att hon nu blivit bossen i mitt 500liters.... hon går tillochmed på tuppkammarna som e Större och kraftigare än henne.

        Men Corydoras hållar jag fast vid att de är en utav de mest oagressiva fiskarna jag sett..
        60,58 liter
        **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
        *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #19
          Ganska delade meningar om vilka arter/sorter som är lugnast resp. tuffast.

          Kanske beror mycket på deras omgivande livsbetingelser?

          Kommentar

          • AllaFiskar
            • September 2007
            • 294

            #20
            Ursprungligen postat av perfetto
            - Den där typen av resonemang kallas Elementär Logik, vill jag minnas : )

            (en fågel kan flyga...etc..)

            Jag håller mig ifrån den typ av elementär logik som visar alla tecken på att slå i backen, precis som den rad av fåglar som inte kan flyga; struts, pingvin, kiwi m.fl


            Ursprungligen postat av Öronräv
            Bettor hör till familjen Osphronemidae (guramis), så ja.. men kanske inte i folkmun
            Följande familjer är Labyrintfiskar: Anabantidae(anabantider/klätterfiskar/buskfiskar), Belontidae (gurami och deras närmaste släktingar), Helostmatidae (Kyssgurami - Helostoma), Osphronemidae (jättegurami - Osphronemus ) .

            Belontidaeär uppdelad i tre underfamiljer: Belontiinae (macropoder), Macropodinae (kampfiskar och paradisfiskar) och Trichgasteinae (dvärggurami, Colisa lalia och blå gurami, Trichogaster trichopterus)

            Är guramis och kampfiskar släkt? Ja.
            Är kampfisken en gurami? Nej.

            Det är väl ingen som skulle påstå att svärdbärare är en platy? Och de är ändå närmare släkt och kan föröka sig.

            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Den där tråden bevisar faktiskt bara, som bäst, att kampfisken är en labyrintfisk.

            Till sist tänker jag också hänvisa till Akvarieguiden av Kjell Fohrman där han i kapitlet om Labyrintfiskar presenterar guramis och kampfiskar.

            Jag ska glatt ändra mig om någon tar fram något som motbevisar mig här, men i så fall väntar jag fortfarande.



            Källa: Stora Akvarieguiden av John Dawes

            Kommentar

            • XenOn
              • March 2008
              • 1008

              #21
              Ursprungligen postat av Grodlund
              Siamesiska Algätare kan vara jävligt tjuriga både mot varandra och andra arter när de blir äldre.

              De minst aggressiva som jag kommer på, på rak arm, måste nog vara Guramis.
              Visserligen kan de också vara tjuriga. Men om man ska gå på typer/arter så är ju barber helt åt skogen och hade de inte varit för att Pirayan är en tetra så hade nog tetror klassats som en helt och hållet o-aggresiv art

              Rasboras kanske?
              Danios?
              Guramis!? Är du inte klok!? Min förra Gurami slet upp alla växter och välte pumpen samt dödade två fullvuxna guppys!!!!
              Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                • April 2002
                • 1103

                #22
                Minst aggressiv: Corydoras hastatus eller pygmaeus. Bara tanken på att se en sådan försöka jaga en annan fiskär ju komisk.

                Mest aggressiv: Vilken större centralamerikansk ciklid som helst när de vaktar yngel. Eller Neolamprologus meeli - de hänger sig i fingrarna när man närmar sig deras snäcka.
                Senast redigerad av daniel_i_malmö; 07 May 2008, 21:42.
                Malmö Akvarieförening
                no hope, no harm, just another false alarm

                Kommentar

                • oskarwallin
                  • February 2008
                  • 1080

                  #23
                  Sååå om jag har fattat de här rätt så är en Gurami en labyrintfisk MEN en labyrintfisk måste inte vara en gurami.. Samma sak med kampfisk ;P
                  60,58 liter
                  **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                  *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                  Kommentar

                  • AllaFiskar
                    • September 2007
                    • 294

                    #24
                    Exactemente

                    Kommentar

                    • endymion
                      • October 2006
                      • 680

                      #25
                      Min överlägset aggressivaste fisk är Paratilapia polleni "large spot".
                      Den minst aggressiva jag har är nog Kuhliål

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #26
                        Ursprungligen postat av AllaFiskar
                        Jag håller mig ifrån den typ av elementär logik som visar alla tecken på att slå i backen, precis som den rad av fåglar som inte kan flyga; struts, pingvin, kiwi m.fl
                        - Nu slår ju just dessa fågelarter inte i backen pga att de inte lämnar den, men jag menade nog egentligen att själva diskussionen här huruvida vissa fiskar tillhör samma art eller inte, liknar den elementära satslogiken, "försummande av undantag" : )

                        (Vissa fåglar kan flyga. Vissa fåglar är röda.
                        Alltså är vissa fåglar röda och kan flyga)

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          • June 2002
                          • 1081

                          #27
                          Ursprungligen postat av AllaFiskar
                          Jag ska glatt ändra mig om någon tar fram något som motbevisar mig här, men i så fall väntar jag fortfarande.



                          Källa: Stora Akvarieguiden av John Dawes
                          FishBase är en bättre källa än stora akvarieguiden så du är överbevisad: http://www.fishbase.se/Summary/FamilySummary.cfm?ID=429

                          Jag skulle också gärna få din kommentar på namnen knorrande gurami och lakritsgurami
                          Mvh. Ola
                          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                          Kommentar

                          • Grodlund
                            • January 2008
                            • 560

                            #28
                            Ursprungligen postat av XenOn
                            Guramis!? Är du inte klok!? Min förra Gurami slet upp alla växter och välte pumpen samt dödade två fullvuxna guppys!!!!
                            Där ser man.
                            BTW.. you need to relax man

                            Kommentar

                            • AllaFiskar
                              • September 2007
                              • 294

                              #29
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              FishBase är en bättre källa än stora akvarieguiden så du är överbevisad: http://www.fishbase.se/Summary/FamilySummary.cfm?ID=429

                              Jag skulle också gärna få din kommentar på namnen knorrande gurami och lakritsgurami
                              Alltså, jag är ledsen, men det står INTE där att kampfisk är en gurami, det står att den är nära besläktad och det har jag aldrig förnekat. Förövrigt så gör din länk samma beskrivning av arterna som jag gör med utgångspunkt från Stora akvarieguiden, så jag undrar var d får ifrån att den skulle vara bättre källa? Forskarsnobberi?

                              Vad är det du vill ha för kommentar angående namen på Knorrande- resp Lakritsgurami?

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                • June 2002
                                • 1081

                                #30
                                Ursprungligen postat av AllaFiskar
                                Alltså, jag är ledsen, men det står INTE där att kampfisk är en gurami, det står att den är nära besläktad och det har jag aldrig förnekat. Förövrigt så gör din länk samma beskrivning av arterna som jag gör med utgångspunkt från Stora akvarieguiden, så jag undrar var d får ifrån att den skulle vara bättre källa? Forskarsnobberi?

                                Vad är det du vill ha för kommentar angående namen på Knorrande- resp Lakritsgurami?
                                Längst upp står det "Family Osphronemidae - Gouramies" och kampfisken listas. Det står alltså att kampfisken är en gurami. Lakritsguramin, dvärguramin och kamfisken hör dessutom till samma underfamilj. Allt sedan Linné så har vi ett hierarkiskt system. Så om Lakritsguramin är en gurami och blåguramina är en gurami, ja då är faktiskt kampfisken en gurami.

                                Orsaken till att FishBase är en bättre källa är att det är källor som FishBase som Stora Akvarieguiden använder.

                                Du kan kalla det jag skriver för forskarsnoberi om du vill, men det är inte speciellt konstruktivt.
                                Mvh. Ola
                                Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                                Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                                Kommentar

                                Arbetssätt...