150 liter 8-kantigt och vad i?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

    150 liter 8-kantigt och vad i?

    Nu var det min tur att ställa några frågor.

    Man kan kalla det för en oväntat present. Ett 8-kantigt akvarium på ca 150 liter, 50-55 cm högt (hade inget måttband). Ska kolla noga i morgon.

    Jag vill gärna prova att ha scalarer men förstår att det är för litet för de, eller?
    Vilka fiskar kan man ha i ett sådant kar? Jag tänkte tetror, pansarmalar, algätare (vilken kan passa?)

    Små ciklider? Finns det snälla sorter?

    Filter är nästa fråga, då det inte fanns någon. Men det finns heltäckande ramp med lysrör och de fungerar. Vanliga vita…hittar ingen text på de.

    Tacksam för lite hjälp, idéer och förslag till fisk och inredning.
    Anna

    PS
    Drömmarnas discusakvariet får vänta ett tag till. Tills vi hittar plats för det
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag tycker det låter som ett utmärkt förslag på de fiskarna du räknade upp, inklusive skalarerna. Köp en grupp skalarer i mindre storlek och låt dem para ut sig, och behåll sedan endast ett lekpar.
    Till det karet tycker jag du ska skaffa dig ett ytterfilter. Det tar liten plats i karet, lättare att dölja slangarna än ett helt innerfilter och funkar oftast länge utan att man behöver rengöra filtret.
    Kanske du även ska byta rören i rampen så du har de bästa förutsättningarna redan från start?
    Växter i ett sådant kar är heller inte så svårt, Vallisneria är inte fel, och välj tex V.nana om du kan få tag i den då den har lite smalare, långa lite ljusare gröna blad men ändå fyller upp bra i karet. Mossor som växer på någon rot som strävar sig upp mot ytan är heller inte fult.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Jag tycker det låter som ett utmärkt förslag på de fiskarna du räknade upp, inklusive skalarerna. Köp en grupp skalarer i mindre storlek och låt dem para ut sig, och behåll sedan endast ett lekpar.
      Till det karet tycker jag du ska skaffa dig ett ytterfilter. Det tar liten plats i karet, lättare att dölja slangarna än ett helt innerfilter och funkar oftast länge utan att man behöver rengöra filtret.
      Kanske du även ska byta rören i rampen så du har de bästa förutsättningarna redan från start?
      Växter i ett sådant kar är heller inte så svårt, Vallisneria är inte fel, och välj tex V.nana om du kan få tag i den då den har lite smalare, långa lite ljusare gröna blad men ändå fyller upp bra i karet. Mossor som växer på någon rot som strävar sig upp mot ytan är heller inte fult.

      håller med anjso på det mesta. dock skulle jag gått på Spetsnosskalarer, de är lite mindre än de andra versionerna.

      vidare, om du stoppar i skalarer, så kanske man skulle ha någon bredbladig växt oxå. de brukar gilla breda växter för romläggning. en anubias eller varför inte en jätteVallisneria isf.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Anna_mvb
        • September 2007
        • 436

        #4
        Tack, nu blir jag glad att jag får prova med scalarer.
        Då ska jag leta efter de växter ni skriver om. Just nu har jag anubias och javaormbuke som jag tar från andra karet.

        Filter, ja, jag har en fluval 3+ liggande som reserv. Skulle fluval 205 räcka för detta volym?

        Ska köpa grus/sand och kanske hinner fylla med vatten i kväll.
        Sedan tänkte jag at det går väl bra att ta byte-vatten från det andra akvariet till helgen. Då kan jag släppa in ett par fiskar. Har hemma nitrivec så det bör gå bra.

        Vilka tetror passar med scalare? Jag tycker om kardinaltetror men de kanske är för små?

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Anna_mvb
          Tack, nu blir jag glad att jag får prova med scalarer.
          Då ska jag leta efter de växter ni skriver om. Just nu har jag anubias och javaormbuke som jag tar från andra karet.

          Filter, ja, jag har en fluval 3+ liggande som reserv. Skulle fluval 205 räcka för detta volym?

          Ska köpa grus/sand och kanske hinner fylla med vatten i kväll.
          Sedan tänkte jag at det går väl bra att ta byte-vatten från det andra akvariet till helgen. Då kan jag släppa in ett par fiskar. Har hemma nitrivec så det bör gå bra.

          Vilka tetror passar med scalare? Jag tycker om kardinaltetror men de kanske är för små?

          det finns en hel del som har kört med mindre tetror, typ kardinaler ihop med scalarer. så länge scalarerna är små går det bra, och det kan oxå gå bra senare, men väldigt många har sett att mindre tetror bara "försvinner".

          det finns andra tetror som är lite större, kanske inte längre, men högre som passar alltid. själv hade jag colombiatetra ihop med fullvuxna scalarer, och det gick bra.

          vatten från inkört kar är hyfsat bra, men gör egentligen ingen större skillnad.
          klart bättre är att ta ett välinkört filter och krama ur så mycket gojs du kan i den nya karet. har gjort så flera ggr utan en tillstymmelse till nitrit eller annat.

          se tråd

          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Kardinaltetror går bra att ha ihop med skalarer om de får växa upp ihop. Då rör de inte tetrorna, men får du för dig att utöka stimmet senare med lite mindre storlek på kardinalerna finns risken att de blir mat.
            Jag vet inte hur mycket en 205:a pumpar, men du bör ha ett flöde på minst 3X karets volym per timma.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Anna_mvb
              • September 2007
              • 436

              #7
              Tackar igen.
              Tänkte göra som du Kensa, har läst denna tråd tidigare
              Satte min reserv fluval 3+ i akvariet, så bakterier kan hitta dit innan jag sätter den i nya karet med fiskarna.

              De hade bara innerfilter i butiken. Och en fluval 405 men då tror jag att fiskarna kommer att flyga i stället för att simma lugn. Har kollat på nätet men det är som vanligt svårt att välja vilken filter man ska ha. Prisen avgör väl i slutänden.

              Det fanns ett par spetsnosskalarer men det var två honor, trodde de. De andra skalarerna var inte så fina (mest vita, guld?). De hade ingen vallisneria heller. Det blir nog en resa till Örebro i helgen.

              Men jag har hunnit titta på citrontetra och tyckte om den. Den kanske passar då den är ganska hög? Sen hade de en till som jag glömde namnet. Knubbig med svarta fenor.

              Återkommer med bilder när det börjar likna nåt.

              Kommentar

              • Anna_mvb
                • September 2007
                • 436

                #8
                filter och belysning?

                Ursprungligen postat av ansjo
                Jag vet inte hur mycket en 205:a pumpar, men du bör ha ett flöde på minst 3X karets volym per timma.
                på fluval 205 står det 680l/h

                Men nu undrar jag hur kopplar jag ytterfilter då det finns ett litet hål i rampen. Det är för strömkablar - belysning, doppvärmare...

                Har lyckats hitta och avläsa text på lysröret: dayligt T8 15 W
                Kan man ha bara en lamp med 15 W för detta akvarium?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Du får lite sämre belysning i det karet med 15 watt, men å andra sidan blir det heller ingen algexplosion. Gör vad du kan för att förbättra ljuset, byt till ett nytt rör typ Philips Aquarelle och kanske skaffa en reflektor så klarar du dig bara du inte har ljuskrävande växter.
                  De växter jag förslog tidigare funkar med det ljuset.
                  Ang. hålet till rampen så är det tydligen inte gjort för ytterfilter, och vill du inte skära ett större hål är det innerfilter eller bottenfilter som gäller för din del.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Anna_mvb
                    • September 2007
                    • 436

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    byt till ett nytt rör typ Philips Aquarelle och kanske skaffa en reflektor så klarar du dig bara du inte har ljuskrävande växter.
                    De växter jag förslog tidigare funkar med det ljuset.
                    Köpt

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Ang. hålet till rampen så är det tydligen inte gjort för ytterfilter, och vill du inte skära ett större hål är det innerfilter eller bottenfilter som gäller för din del.
                    Skära vågar jag inte men kanske gubbe gör det.
                    Bottenfilter...nu måste jag läsa på mer om denna.
                    Akvarium är tvättat, grus med men fortfarande ligger i hinken. Då kanske bottenfilter kan passa

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av Anna_mvb
                      Köpt


                      Skära vågar jag inte men kanske gubbe gör det.
                      Bottenfilter...nu måste jag läsa på mer om denna.
                      Akvarium är tvättat, grus med men fortfarande ligger i hinken. Då kanske bottenfilter kan passa

                      om man läser på zoopet så är bottenfilter kanske inte det bästa man kan tänka sig...
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Det finns lite delade meningar om detta, själv har jag räk- och yngelsäkra bottenfilter i 2 kar och det funkar alldeles utmärkt.
                        Det finns gånger då det inte funkar med ytterfilter eller innerfilter och har man som Anna en gjuten ramp så är det kanske onödigt att såga i denna, och man vill kanske inte ha ett innerfilter av någon anledning.

                        Det var bara ett förslag på olika lösningar, sedan får trådskaparen bilda sig en egen uppfattning vad som passar henne.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Anna_mvb
                          • September 2007
                          • 436

                          #13
                          Ja, jag ska ha pansarmalar och köpte rådasand 0,8-1,2 mm. När jag läste på om bottenfilter så blir det nog för smått för att denna filter ska funka.

                          Det blir nog innerfilter, kanske senare kan jag bytta ut mot ytterfilter samt rampen mot täckglas + annan ramp med plats för två rör.

                          En fråga till: frigolit. Måste man ha det under, alltså mellan akvariet och bordet? Tänkte lägga 6 mm tjock liggunderlag, då den är svart som resten. Men den är inte tillräckligt bredd

                          Kommentar

                          • Anna_mvb
                            • September 2007
                            • 436

                            #14
                            panik ökar...

                            Det blir aldrig som man tänkt sig. Först i tisdags fylldes akvarium med vatten. Det ser så konstigt ut – åttakantig med alla speglingar och förvrängningar. Men man kanske vänjer sig.

                            Jag har släppt in 2 svärdbärare. 2 honor som måste vara livrädda att hamna i ”öken” efter det fina djungellika karet de bodde i hela sitt liv.

                            Gamla doppvärmare har för kort kabel och är inte inkopplad. Men vattentemperatur ligger på 23 grader på morgonen och när lampan tänds så blir det 24-25. Tycker det bör vara okej för de fiskar jag tänkte ha i, eller hur?

                            Det blev ingen liggunderlagg under då det är ram rund botten och toppen på akvarium. Kändes konstigt att ha nåt under. Hoppas att jag gjorde rätt.

                            Men idag gjorde jag som du skrev Kensa. Är det så du menade? Det blev nästan ogenomskinligt! Lite panikkänsla men det kanske blir bra…



                            Får jag släppa in i morgon 5-6 fiskar till? Tänkte åka och se om jag hittar några pansarmalar, helst panda vill jag ha. Kanske några skalarer kan jag få tag på med.
                            Eller bör jag vänta ett par veckor till?

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Du bör vänta några dagar innan du släpper i ny fisk, och absolut ska du vänta med C.panda då de kan vara ganska känsliga av sig.
                              Tempen kanske är i lägsta laget under natten och du bör nog köpa en ny doppvärmare som kan ge lite stöd under lite kallare dagar.
                              Du gjorde helt rätt med karet och det ser kanske inte så kul ut i ett par dagar, men det ändar sig och du kan starta upp karet fortare nu än om du inte kramat ur filtret. Är det ram på karet behövs inget underlägg så där kammade du hem full pott där med.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...