fråga om guppy!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • apan_ola
    • March 2003
    • 280

    fråga om guppy!

    Hej!
    Har ett 21 Liters akvarium i plast. skulle jag möjligen kunna ha ett antal guppys ? 5 stycken kanske tillsammans med 2 kamfiskshonor och en hane??
    Om jag kan det, är pump ett krav ? likaså innerfilter ?
    En annan sak också. om jag har ett innerfilter. behöver jag då någon gång byta vatten ? hur ofta ?

    mu
    160 liters sällskap
  • gurkan
    • March 2003
    • 632

    #2
    risken finns att akvariet blir överbefolkat.... ett inner filter är inget krav men det är väldigt bra... ja du måste byta vatten om du har ett innerfilter.... du måste byta vatten minst en gång i veckan för annars blir det världens alg odling.... ju större akvarium ju lättare är det att sköta...
    corydoras.

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Jag tycker det är för litet. Du måste ALLTID byta vatten, viktigt. Byt ca 1/3 i veckan. Har du bara kampfisk eller andra labyrintfiskar är pump inte ett måste.

      Jag förbehåller mig rätten att ha fel
      Oscar Cederqvist
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67529
      -----------------
      310l Malawi
      110l Sällskaps
      42l Guppy+Neontera
      13l Kampfisk+Yngel
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • wierdalien
        • February 2003
        • 936

        #4
        Med ett sådant litet kar riskerar du att kamphanen kommer bita sönder guppyns fenor.


        Akvarievännerna I Borås
        http://www.bostream.nu/blue/aib
        -----------------------

        Kommentar

        • acc
          • March 2003
          • 470

          #5
          Hej Ola!

          Jag skulle _inte_ rekommendera dig att hålla guppys tillsammans med en kampfiskhane!!!
          Speciellt inte i ett så litet kar. Det slutar med (precis som Wierdalien beskrev) att kampfisken biter sönder guppyns fenor.

          En annan sak som du bör tänka på är att guppys förökar sig mycket snabbt... Rätt vad det är har du 35 guppys...

          Vattenbyten bör du alltid göra, oavsett vad du har för fiskar.
          Ju mindre akvarium desto tätare vattenbyten. (Sedan beror det också på hur många fiskar du har förstås.)
          I ditt fall skulle jag starta upp akvariumet med 1 eller 2 fiskar, byta vatten minst en gång i veckan och göra vattenprov för att kolla att allt ligger rätt till innan jag satte i fler fiskar...

          Lycka till!
          /Acc

          Kommentar

          • Delimes

            #6
            När det gäller med guppys storlek så kan man ha EN fisk per LITER. Eftersom att dom är så små. Men skaffa kampfiskarna först. Sedan fyller du på med lite guppys, ryms det mer? Vill du ha mer? Då fixar du mer. Men kom ihåg att minst två honor för varje hane (guppyerna)

            Kommentar

            • soffan96
              • February 2008
              • 495

              #7
              Jag hade en kampfiskhane i mitt 61-litersakvarium för tillfället och i det har jag bla guppy och efter 2 dagar så hade mina guppyhanar nästan inga fenor kvar. Så jag flyttade över kampfisken till min skål genast.
              Så det är nog ingen bra idé att ha kampfisk och guppy i samma kar.

              Om du inte har pump så blir vattnet fort smutsigt och du måste göra rent MINST varannan dag. Inte så kul.

              // Sofie
              BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
              61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
              Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Skulle nog använda plastkaret som yngelkar till Guppyna istället
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • JLi
                  • December 2004
                  • 773

                  #9
                  Kan tänka mig att frågeställaren kommit på en lösning vid det här laget. Frågan ställdes för 5 år sedan.
                  h. Johan

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ursprungligen postat av JLi
                    Kan tänka mig att frågeställaren kommit på en lösning vid det här laget. Frågan ställdes för 5 år sedan.
                    He,he...

                    Nog sant
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    Arbetssätt...