Snacka om timing!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

    Snacka om timing!

    Igår köpte jag en yngelbox, en sådan i plast som mamman inte kan få tag på sina yngel. När jag kom hem så la jag ner min smällfeta ballongmollyhona och idag när jag vaknade såg jag några små gula kulor och jag fattade ingenting, sedan såg jag några små kulor som var lite rosaaktiga med två svarta prickar på, då hämtade jag min pappa och då såg vi att hon födde yngel.
    Om jag inte hade köpt yngelburen så kanske ynglen hade blivit uppätna av de andra fiskarna. Det kan man kalla timing!

    Nu har hon fött ca 20 yngel och ca 5 av dem ligger fortfarande som små bollar på botten.. Och endel är bara små gula kulor med två små ögon. Är de döda eller kommer de att utvecklas snart?
    Hur länga ska jag hålla honan i buren? Tror ni att hon kommer föda fler? Hon ser rätt så tjock ut fortfarande..
    Det var två yngel som kom upp till ytan i yngelboxen och dom flyttade jag över till en annan bur i nät som jag har ett annat yngel i. Ska jag flytta resten nu också? (jag vill inte att de ska växa upp i den buren i plast eftersom 4 yngel har rymt genom bnågon springa eller nåt, och endel har nästan klämts ihjäl men jag räddade dem)

    Åhh, vad jag har längtat efter detta! Första gången jag får mer en två yngel (har fått yngel rvå ggr förut men det blev bara 4 stycken sammanlagt)
    Äntligen får Ingvar (större ballongmollyyngel) småsyskon! Jippie
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

    #2
    Hallå, kan någon svara på mina frågor? Måste få svar på hur jag ska göra och vad det är för fel på de ynglen som fortfarande är små bollar.. SNÄLLA
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

    Kommentar

    • Naugthy
      • February 2008
      • 531

      #3
      jag tror att dom kommer att kläckar eller nått och bli små fiskar. det är ju som i hitta nemo filmen, där ser han ut som en boll med ögon... : D
      "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
      "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        På tal om Ingvar Hur gick det med Nina? Var hon en av smitarna som gick hädan

        När ynglen kommer ut ligger de i ägg som spricker direkt. Att de inte spruckit tyder nog tyvärr på att något är fel, men du får glädjas över de som överlevt istället och fyra stycken tycker jag låter som en alldeles lagom skara med tanke på att det troligtvis kommer nya om en månad.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Naugthy
          jag tror att dom kommer att kläckar eller nått och bli små fiskar. det är ju som i hitta nemo filmen, där ser han ut som en boll med ögon... : D
          Positivt tänkande

          Men Clownfiskar är inte levandefödare
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Naugthy
            • February 2008
            • 531

            #6
            oj det tänkte jag inte på ...
            "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
            "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

            Kommentar

            • soffan96
              • February 2008
              • 495

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              På tal om Ingvar Hur gick det med Nina? Var hon en av smitarna som gick hädan

              När ynglen kommer ut ligger de i ägg som spricker direkt. Att de inte spruckit tyder nog tyvärr på att något är fel, men du får glädjas över de som överlevt istället och fyra stycken tycker jag låter som en alldeles lagom skara med tanke på att det troligtvis kommer nya om en månad.
              Nina hoppade ut ur burken när jag gjorde rent och sedan hittade jag henne torkad Jag grät jättemycket då... Jag har ca 20 yngel nu De där 5 som inte hade rätat ut sig har gjort det nu men de ser helt missbildade ut, och de kan inte simma så bra. En kallar jag för räkan, för han har ingen stjärtfena och ögonen är utploppade så han ser ut som en räka.
              Sedan har jag också en som bara har ett öga, men han mår bra för övrigt, simmar och så.
              Alla yngel ligger på botten helatiden och simmar inte någonting förutom 1 som simmar runt lite ibland. Vad beror det på? Brukar det vara så?
              Har redan döpt en, det är en liten en som är mörkbrun med vitt huvud, han heter Vitnos och du kanske förstår varför

              En konstig sak som hände var att när honan födde i yngelburen så samlades alla mina 3 grodor under buren.. Hur kunde de veta att hon fick yngel, de kan väl inte se det så bra?
              BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
              61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
              Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

              Kommentar

              • soffan96
                • February 2008
                • 495

                #8
                Vad ska jag göra med de missbildade t.ex. räkan som inte har någon stjärtfena? Jag har inte hjärta att döda dem. Ska jag låta de vara och se om de utvecklas lite bättre?
                Om jag ska beskriva dem så ser de precis ut som vanliga yngel fast det ser ut som om de har svalt en boll, de är jättetjocka och så kan man se deras pyttelilla hjärta slå..
                BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Man brukar sortera ut de som är missbildade för att slippa föra dåliga gener vidare. Oxå vet man ju inte om de lider. Vet inte något lätt sätt att avliva yngel (har aldrig behövt det själv) men har man fiskar som äter yngel är nog det det lindrigaste. Ibland måste man vara lite rå, tyvärr. Men det är så det skulle funka i naturen. De starka friska överlever och de andra blir mat för någon annnan. Ju längre du väntar ju råare är det, bättre att få det gjort så fort som möjligt.

                  Att yngel ligger stilla på botten längre stunder är normalt. De blir ganska osynliga för andra fiskar på det viset.
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • soffan96
                    • February 2008
                    • 495

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    Man brukar sortera ut de som är missbildade för att slippa föra dåliga gener vidare. Oxå vet man ju inte om de lider. Vet inte något lätt sätt att avliva yngel (har aldrig behövt det själv) men har man fiskar som äter yngel är nog det det lindrigaste. Ibland måste man vara lite rå, tyvärr. Men det är så det skulle funka i naturen. De starka friska överlever och de andra blir mat för någon annnan. Ju längre du väntar ju råare är det, bättre att få det gjort så fort som möjligt.

                    Att yngel ligger stilla på botten längre stunder är normalt. De blir ganska osynliga för andra fiskar på det viset.
                    De ligger för sig själva i en egen burk just nu..
                    Men åhh.. Jag vill inte döda dem eller att de ska bli käk. Finns det ingen chans att de klarar sig och kan börja simma när de utvecklats eller kommer de inte att utvecklas? En utav dem kan jag ge till mina fiskar för den verkar helt stendöd...
                    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                    Kommentar

                    • soffan96
                      • February 2008
                      • 495

                      #11
                      Ja, just det! Varför är de så tjocka? Det ser ut som de har en blåsa på magen..

                      Äggen med ögon då? Kommer de att kläckas? Eller är det ingen idé att ha dem kvar?
                      BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                      61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                      Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        När de föds har de en gulesäck som gör att de klarar sig ett litet tag utan mat, det är nog den du ser Låt äggen vara ett litet tag, men jag tror inte att det blir något av dem. Hade de fötts fritt hade någon annan fisk ätit upp dem. Ofta när man ser på när de föds fritt i akvariet kan man se att mamman vänder sig om och naffsar efter ynglet för att se att de simmar iväg. Gör de inte det blir de mat.
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • soffan96
                          • February 2008
                          • 495

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nina82
                          När de föds har de en gulesäck som gör att de klarar sig ett litet tag utan mat, det är nog den du ser Låt äggen vara ett litet tag, men jag tror inte att det blir något av dem. Hade de fötts fritt hade någon annan fisk ätit upp dem. Ofta när man ser på när de föds fritt i akvariet kan man se att mamman vänder sig om och naffsar efter ynglet för att se att de simmar iväg. Gör de inte det blir de mat.
                          Okej! Tack! Vi får väl se vad det blir av äggen.
                          Ska jag ge lite cyklops eller krossat flingfoder till de missbildade?
                          BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                          61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                          Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Beror ju på om du tänkt behålla dem. Annars bör du nog avliva dem så fort som möjligt. Du känner ingen som har scalarer, slöjstjärtar eller någon annan rovfisk.
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • EvaPeva
                              • May 2007
                              • 765

                              #15
                              Hej Sofie.

                              Dom där fem kulorna du skrev är icke färdigutvecklade yngel som förmodligen inte kommer leva så länge ifall du inte tar bort dom. Dom mår högst troligt inte så bra heller.

                              Stort grattis till att 20 överlevde! Kul! Hoppas du får alla att överleva nu. Dom där yngelboxarna kan va lite "tricky" eftersom dom, som du skrev rymmer genom springerna men det får man ta. Förhoppningsvis hittar dom en växt att gömma sig i & växa & frodas.

                              Den där blåsan du pratar om på ynglen e precis som Nina82 skrev en gulesäck som dom lever på ett tag. Den försvinner snart. Den e lite svår att simma med för dom små liven. Snart e alla pigga & ligger inte på botten & lurar. Honan bör du ta ut nu ifall du inte redan gjort det annars e risken att du inte har några yngel snart alls.

                              Lycka till nu & grattis till tillökningen

                              /Eva

                              Kommentar

                              Arbetssätt...