Vad är smartast/bäst? (Yngel)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

    Vad är smartast/bäst? (Yngel)

    Jag har en ballongmollyhona som verkligen är smällfet! Och jag undrar om det är bättre att låta henne gå kvar i akvariumet med massa andra fiskar och låta ynglen klara sig själva eller ska jag lägga henne i en yngelbur? Yngelburen jag har nu är av nät men ska nog köpa en i plast med galler i botten, fast jag vet inte om jag hinner innan hon ynglar... Vad tycker ni? Jag vill ju att ynglen ska överleva.
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.
  • EvaPeva
    • May 2007
    • 765

    #2
    Hej Sofie.

    Jag, personligen, föredrar att dom föder i karet utan yngelkasse/bur. Har man mkt växter så överlever många yngel. Typ hornsäv eller/& flytväxter typ pistia e bra växter. Lägger man honan i en yngelkasse blir hon oftast jättestressad / mår inge bra + att ynglen måste ju upp till ytan för att hämta luft & då e det jättelätt för mamsen att käka upp sina små bebbar... Jag använder i princip aldrig yngelkasse utan förlitar mig på alla mina växter & det funkar kanonbra.

    Lycka till!

    Mvh Eva

    Kommentar

    • soffan96
      • February 2008
      • 495

      #3
      Ursprungligen postat av EvaPeva
      Hej Sofie.

      Jag, personligen, föredrar att dom föder i karet utan yngelkasse/bur. Har man mkt växter så överlever många yngel. Typ hornsäv eller/& flytväxter typ pistia e bra växter. Lägger man honan i en yngelkasse blir hon oftast jättestressad / mår inge bra + att ynglen måste ju upp till ytan för att hämta luft & då e det jättelätt för mamsen att käka upp sina små bebbar... Jag använder i princip aldrig yngelkasse utan förlitar mig på alla mina växter & det funkar kanonbra.

      Lycka till!

      Mvh Eva
      Okej. Men då kör jag på det, hon får föda i karet. Tack så mycket
      BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
      61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
      Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

      Kommentar

      • EvaPeva
        • May 2007
        • 765

        #4
        Så lite så :-)
        Kan tillägga att 2 av mina guppyhonor födde på samma dag för ca 1 vecka sen i karet. Jag har Anubias nana, hornsäv, valle & pistia & jag klarar inte ens räkna hur många dom e nu när dom tuffat till sig & vågar komma fram ;-)

        /Eva

        Kommentar

        • soffan96
          • February 2008
          • 495

          #5
          Ursprungligen postat av EvaPeva
          Så lite så :-)
          Kan tillägga att 2 av mina guppyhonor födde på samma dag för ca 1 vecka sen i karet. Jag har Anubias nana, hornsäv, valle & pistia & jag klarar inte ens räkna hur många dom e nu när dom tuffat till sig & vågar komma fram ;-)

          /Eva
          Fångar du inte upp ynglen när de kommit? Blir de inte käk då? Jag ska titta jätteofta på min smällfeta hona så att det finns någon liten chans att jag får se på och vara beredd med hoven Eftersom jag har slöjstjärt i karet (de ska bort) så kanske jag ska ta upp ynglen.. Eller?
          BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
          61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
          Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

          Kommentar

          • EvaPeva
            • May 2007
            • 765

            #6
            Det bör du nog göra. Annars blir dom godis för slöjisarna. Jag tar aldrig bort mina yngel förrän dom e säljklara. Dom har så mkt växter att gömma sig & när dom växt lite så tuffar dom till sig & simmar runt som om dom var lika stora som dom andra :-) I just det karet med alla guppyyngel så har jag pappa & 2 mammaguppy, 2 ancistrus, mamma & pappa vit segelfensmolly samt deras yngel. & en massa växter som jag skrev.

            Mvh Eva

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Ursprungligen postat av EvaPeva
              Det bör du nog göra. Annars blir dom godis för slöjisarna. Jag tar aldrig bort mina yngel förrän dom e säljklara. Dom har så mkt växter att gömma sig & när dom växt lite så tuffar dom till sig & simmar runt som om dom var lika stora som dom andra :-) I just det karet med alla guppyyngel så har jag pappa & 2 mammaguppy, 2 ancistrus, mamma & pappa vit segelfensmolly samt deras yngel. & en massa växter som jag skrev.

              Mvh Eva
              - Säljklara?

              Hur mycket betalt får du så pass vanliga fiskyngel, och vem köper dem då?

              Kommentar

              • EvaPeva
                • May 2007
                • 765

                #8
                Ursprungligen postat av perfetto
                - Säljklara?

                Hur mycket betalt får du så pass vanliga fiskyngel, och vem köper dem då?
                Jag lämnar in i butiker som tar emot dom. Beroende på hur många jag lämnar in så byter jag in mot mat, pump eller annat jag behöver. För det mesta skriver dom upp datum & hur många & av vad jag lämnat in & så får jag en 500hundring efter 3-4 ggr. Det e jag jättenöjd med.
                Sen e jag jättenoga med att aldrig korsa färgvarianter med varann. Black GoldGuppy går för sig tillsammans med sunsetmusseplaty & aprikos svärdbärare medan orange ormskinnsguppy går för sig i ett annat kar tillsammans med vit segelfensmolly & korallplaty- Alltså inga korsningar. Då får man lite bättre betalt & en del affärer tar inte ens emot korsningar.

                /Eva

                Kommentar

                Arbetssätt...