Fortsätter flämta!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocks
    • March 2008
    • 210

    Fortsätter flämta!?

    Dom senaste dagarna har jag sett att mina 4 påfågelciklider flämtat mycket, har läst på och förstått att det förmodligen beror på syrebrist i vattnet.
    Så igår köpte jag en bottendammsugare och städade ungefär halva botten.
    Så då hällde jag i 1/3 nytt fräscht vatten med Aqua safe i. men jag tycker fortfarande att dom står och flämtar lite, inte alls lika mycket som förut men det är ändå märkbart!
    Ska jag städa resten av botten också? ville egentligen inte de eftersom jag då var tvungen att byta ut nästan allt vatten i akvariet.
    kan flämtandet bero på någonting annat?
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    Har du bra rörelse på vattenytan?

    Kommentar

    • jocks
      • March 2008
      • 210

      #3
      jaa jag har en Fan filter 2. 450L/H uppvridet på max i ett 120 liters kar! det måste väl räcka?

      Kommentar

      • gizmogirl
        • August 2006
        • 2214

        #4
        Nu kan jag inte nåt just om den pumpen men rör den om på ytan så det inte står still, att städa botten ger inte mer syre iofs. Man kan alltid prova att rikta utblåset så det blåser mer mot ytan så det krusar sig ordentligt.Har du kollat vattenvärdena så det inte är knas där?

        Kommentar

        • jocks
          • March 2008
          • 210

          #5
          Mätte nyss, vattenvärdena är följande:
          Nitrit: omätbart
          Nitrat:knappt 10Mg/Liter
          Ph:7,5
          Kh:4,5 ungefär
          Gh: 8 ungefär

          Kh och Gh vet jag inte riktigt vad de borde ligga på, men resten är väl bra? finns det nåt jag kan göra för att förbättra
          värdena?




          munstycket på pumpen är riktad mot ytan så ytan rör sig mycket.

          Kommentar

          • jocks
            • March 2008
            • 210

            #6
            vafan hände nu?! drog ur pumpen o skulle höja den så den kom närmare vattnet! drog först ur sladden o sen höjde jag den, sen när jag koppla in den igen så pumpar den inte alls lika snabbt?! va hände?!?!

            Kommentar

            • gizmogirl
              • August 2006
              • 2214

              #7
              Ursprungligen postat av jocks
              Mätte nyss, vattenvärdena är följande:
              Nitrit: omätbart
              Nitrat:knappt 10Mg/Liter
              Ph:7,5
              Kh:4,5 ungefär
              Gh: 8 ungefär

              Kh och Gh vet jag inte riktigt vad de borde ligga på, men resten är väl bra? finns det nåt jag kan göra för att förbättra
              värdena?




              munstycket på pumpen är riktad mot ytan så ytan rör sig mycket.
              Har du mätt med stickor eller dropptest? stickor är inte tillförlitliga så har omätbart på nitrit via ett sticktest så kan det ändå vara nitrit om du gör ett dropptest även små mängder kan påväerka fiskar.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13135

                #8
                Ursprungligen postat av jocks
                jaa jag har en Fan filter 2. 450L/H uppvridet på max i ett 120 liters kar! det måste väl räcka?
                Men det är en alldeles för litet filter om man har stora fiskar som påfågel! du måste utöka filtervolymen en hel del tex genom att sätta på en 10x10x18cm filtermatta på dun fan 2 eller ett filterhörn eller ytterfilter
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • jocks
                  • March 2008
                  • 210

                  #9
                  Fiskarna är fortfarande små, köpte dom för 1 vecka sen( så dom är bara några centimeter). och ska inom 1 månad köpa ett 700-1000 liters kar.
                  Så filtret borde väl inte vara för litet för dom nu?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...