Tanganyika-akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pappa-jonas
    • March 2003
    • 91

    Tanganyika-akvarie

    Hej !

    Jag har aldrig förr haft Tanganyika-ciklider,
    men vill nu försöka med detta. Eftersom man enligt
    böckerna ska ha ett PH på 7.8-9 måste man ju tillsätta
    kalksten eller något.
    Förutsättningarna är :
    Akvarie 100 liter.
    2-3 mm bottensand, svart.
    Pump 300 l/h
    Tänkta fiskar Prinsessan typ Brichardi 6 st.

    Frågorna är :
    Flintasten innehåller ju kalk, går det att använda ?
    Om inte vad ska jag ha och hur mycket ?
    Kan man ha växter isåfall vilka ?
    Vilken Karbonathårdhet ska jag eftersträva för
    att få PH-stabilitet vid PH 8-9.

    Vill gärna ha svar.

    MVH Jonas
    " Aldrig husvagn "
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Jag har aldrig förr haft Tanganyika-ciklider,
    men vill nu försöka med detta. Eftersom man enligt
    böckerna ska ha ett PH på 7.8-9 måste man ju tillsätta
    kalksten eller något.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Det är faktiskt inte så kritiskt. Så länge pH är över 7 kommer de att trivas och må bra och föröka sig. De är inte alls lika känsliga för rätt pH och hårdhet som regnskogsfiskar är.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Akvarie 100 liter.
    2-3 mm bottensand, svart.
    Pump 300 l/h
    Tänkta fiskar Prinsessan typ Brichardi 6 st.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Jag hade nog använt en starkare pump, men 300 räcker. Var beredd på förluster med 6 brichardi i ett 100L - de lever visserligen naturligt i grupper, men det är hårda fiskar med bestämda åsikter, och ibland gillar de helt enkelt inte varandra. Överväg också att ha nån stimfisk i akvariet för att avleda aggressionerna lite. Zebrafisk, kanske, eller regnbågsfiskar - vilken fisk som helst som är snabb, aktiv, och tål lite stryk, men som inte biter fenor.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Flintasten innehåller ju kalk, går det att använda ?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Flinta innehåller INTE kalk - flinta är kiselsyrakonkretioner, dvs det är ungefär som glas. Visst, det går att använda. Du kan använda vilka stenar du vill, förutsatt att de inte läcker metaller, fast kalksten brukar rekommenderas. Finns det flinta där du bor finns antagligen kalksten också.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Kan man ha växter isåfall vilka ?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Du kan ha vilka växter som helst som tål det vatten du har. Brichardis är helt ointresserade av växter; de gräver mycket litet och äter inte grönt. För dem är växter bara nåt som skymmer sikten.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Vilken Karbonathårdhet ska jag eftersträva för
    att få PH-stabilitet vid PH 8-9.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Vet ej. Ganska hög. Vill du ha upp pH och KH kan du ju dosera lite bikarbonat till akvariet - det justerar, så småningom, pH mot 8.3. Men helt seriöst, det är inte nödvändigt för fisken.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • pappa-jonas
      • March 2003
      • 91

      #3
      Hej igen !

      Jag har en större pump på c:a 450 l/ h.
      Tar den isället då.
      Växterna är mest för att få lite färg.Echinodorus bleheri.
      Kollade med ättikssprit på stenarna och det
      började att fräsa lite. Trodde att det därför var kalk.
      Kilar till Zooaffären imorgon för att hitta en bättre stensamling.
      Tycker att det kan vara snyggt med vita stenar till svart botten
      även om inte det behövs för PH´t.

      Fin biotop. Afrikanska fiskar, Sydamerikanska växter, Svenska stenar,
      Tysk sand och Amerikansk bakgrund. Strålande :-))).

      Tack för svaret.

      Mvh Jonas
      " Aldrig husvagn "

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Kollade med ättikssprit på stenarna och det
        började att fräsa lite. Trodde att det därför var kalk.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Ja, det låter onekligen som om det vore kalk... Är du spikad på att det är flinta? Flinta ser vanligen ut som vita bollar, och när bollen krossas splittras den i skärvor som ser ut ungefär så här: http://www.agretshop.ca/invpics/flinta.jpg

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Fin biotop. Afrikanska fiskar, Sydamerikanska växter, Svenska stenar,
        Tysk sand och Amerikansk bakgrund. Strålande :-))).<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Tja, jag har aldrig hållit ett renlärigt biotopakvarium i hela mitt liv, så...
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • pappa-jonas
          • March 2003
          • 91

          #5
          Det gjorde jag en gång då jag fick influenser från en artikelnangående
          Påfågelgoby. Om man vill ha en färgrann pinne i akvariet så är detta rätta fisken. Påminner lite om vandrande pinnar med fenor.:-)) Inget för mig. Fast det är ganska roligt att eftersträva detta med VF-fiskar.

          Mvh Jonas
          " Aldrig husvagn "

          Kommentar

          • mert91
            • July 2002
            • 877

            #6
            Har inte flinta stenar vassa kanter?

            Lycka till!!!

            Med akvaristiska hälsningar //Mert
            Med vänliga hälsningar!

            //M.M

            Kommentar

            Arbetssätt...