Sniglar i varenda akvarium)=

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baf2
    • February 2008
    • 421

    Sniglar i varenda akvarium)=


    Jag har ett 95l och ett 35l
    När jag inrede 95l med grus växter och sånt så såg jag äckliga sniglar
    har dödat alla nu men sen starta jag 35l yngel akvarium hinner bara köpa java mossa sand och rot och flytväxter och jag ser äkliga sniglar igen
    Vart kommer dom ifrån?
    och hur blir jag av med dom?

  • cattus
    • August 2007
    • 167

    #2
    Skaffa en liten dvärgkulfisk, den äter upp alla sniglar. Ge sedan tillbaka den till butiken när de är borta. Billigare och enklare än att köpa snigelmedel.
    Allt går om man vill...

    Kommentar

    • andersfiskar
      • March 2007
      • 384

      #3
      Jag har försonats med mina.
      Dom städar lite och skadar inte växterna.
      Dom blir heller inte otrevligt många. Botior brukar ju annars vara omtalade snäckdödare. Dvärgbotian skall ju ta rommen och praktbotian skall ju vara den bästa "mördaren".
      //
      Mvh
      Anders

      Kommentar

      • faster
        • June 2007
        • 2

        #4
        sniglar är det bästa som finns för att få balans i akvariet och man få så många som man matar för s a s

        Kommentar

        • Tougaye
          • January 2008
          • 209

          #5
          dvärgbotian äter också sniglar om dom inte är för stora.

          Kommentar

          • Tenkare
            • May 2005
            • 2519

            #6
            -sen finns det snigelätande sniglar.
            Ingen erfarenhet ännu, men ska köpa nästa vecka
            Neca eos omnes, deus suos agnoscet


            Min zon Min Tenkare

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              #7
              I mitt kar knaprar Kongotetrorna dessa snäckor..
              Annars, om de är för många, så prova att lägga ner ett salladsblad på kvällen. På morgonen sitter de samlade på bladet och du kan slänga rubbet. Krävs ett par gånger innan det rensat ur, men inte mycket jobb och värt det?
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av Dysnomia
                I mitt kar knaprar Kongotetrorna dessa snäckor..
                Annars, om de är för många, så prova att lägga ner ett salladsblad på kvällen. På morgonen sitter de samlade på bladet och du kan slänga rubbet. Krävs ett par gånger innan det rensat ur, men inte mycket jobb och värt det?
                Jag provade det och det fungerade ynkligt för mig.. Jag tror att mina är så bortskämda... De som går med räkorna vill säga, det är ju de som blir för många eftersom jag övermatar där, till räkorna och räkorna äter så långsamt att sniglarna hinner fram och ta över maten.. Jag har sett många räkor ta en pellets och simma upp till växterna och sätta sig för att få vara ifred

                Det som har fungerat absolut bäst här är algtabletterna. Sniglarna är tokiga i dem och det är bara att plocka upp dem. Problemet är om de går med fisk så sliter väl fiskarna i algtabletten också..
                Jag vill också ha sniglar för balansen och som varningsindikator på balansen, men i räkkaren blir det för många...
                Min sambo har beställt neonblåa Posthornssniglar från Tyskland.. Nu ska han bli snigel och räkodlare... Gula och gröna räkor... Jag ska beställa de nya Kardinal så snart jag har ett kar iordning..
                Ursäkta urspårningen... ... Räkor.. räkor.. räkor... räkor...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                Arbetssätt...