Vattenkvalitet i falun?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slinger
    • February 2007
    • 21

    Vattenkvalitet i falun?

    Jag tänker sätta igång ett nytt akvarie hemma och har varit ifrån hobbyn några år. Någon som vet om det är bra eller dåligt vatten i Falun?

    Tänker börja försiktigt med ett litet kar och ta det lugnt i början. Är dock bortskämd med bra vatten då jag bott i Östergötland förut (helt omÖljligt att misslyckas där ) och undrar nu hur vattenkvaliteten ser ut här.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Kommunen brukar ha länkar till sina vattenverk på sina hemsidor. Om du snokar runt lite på falun.se så lär du hitta saker.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Slinger
      • February 2007
      • 21

      #3
      Ok, ska kolla. Är van med att ha fungerande akvarier utan strul och bara hålla på med regelbundna vattenbyten.

      I falun har vi mjukt vatten 3.0 ºdH. Återstår att ta reda på vad det betyder för fiskarna

      Kommentar

      • Tamarind
        • February 2008
        • 482

        #4
        Välkommen till falun!
        Jag tycker vattnet här smakar illa, men PH ligger på 7,0 i min kran så det tycker jag om! KH 40 och GH 60 men det är testat med sticka så det är kanske inte exakt... Jag har slutat använda vattenberedningsmedel vid vattenbytena, märker ingen skillnad.
        /Erika

        Kommentar

        • Slinger
          • February 2007
          • 21

          #5
          Ah, trevligt med fler falubor! Kul att det funkar bra med akvarierna! Jag har länge funderat på att hålla några fjärilciklider, men de ska ju vara lite kinkiga med vattnet. Ska fundera lite och se vad det kan bli. Kanske du har lite skojiga fiskyngel att sälja sen Tamarind när jag fått igång mitt lilla kar.

          Kommentar

          Arbetssätt...