Hjälp med filter i 375L akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikey13
    • October 2007
    • 465

    Hjälp med filter i 375L akvarium

    Hejsan!

    är ganska ny på detta med akvarium och har lite frågor.
    Har sedan 6 månader tillbaka ett 375L med en del fisk ( 10 guldbarber, 2 nyckelhålsciklider, 2 thomasciklider, 3 långsträckt pansarmal, 3 mosaikgurami, 4 malar och ett antal tetror) som trivs riktigt bra .

    jag har nu införskaffat lite flytväxter för att förhoppningsvis kunna få ett skumbo och kanske lite yngel.
    men nu hör det till saken att mina filter har ganska stark fart på vattnet, så växterna klumpar sig i ett hörn (speciellt innerfiltret, som ändå är ställt på lägsta effekt). kan man skaffa ett till ytterfilter i stället för innerfiltret eller kan man köpa ett annat innerfilter? jag har fluval 404 ytter och fluval 4+ inne.
    Innerfiltret sitter så att det blåser ut vattnet vid ytan just nu, kan man i stället sätta det längre ner för att få minskad rörelse vid ytan?
    Tacksam för tips på detta.

    Sen undrar jag fortsättningsvis hur ofta jag ska byta en del av vattnet, räcker 1/3 var 14:e dag? och ska man rengöra sina filter samtidigt?

    och hur ofta man ska rengöra HELA akvariet, d.v.s byta allt vatten, göra rent grus, pumpar, filter. om man nu ska göra detta överhuvud taget? men det blir ju ganska skitigt i botten efter några månader och jag tycker inte att en "dammsugning" av gruset är tillräckligt, det är myyycket skrot kvar.

    En sak till jag kom att tänka på... behöver man ha någon typ av växtnäring i akvariet? och i så fall tips på vilken typ.

    Tack på förhand! / Micke ( snart goldmedlem)
    Senast redigerad av mikey13; 29 March 2008, 07:31.
    __________________________________________
    Mitt 720L projekt
    375L Inbyggt i väggen-projekt
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    När det gäller vattenbyten/rengöring läs vad som står i forumet/artiklar, finns mkt information om det. Totalrengöring skall du inte behöva göra om du sköter akvariet löpande på riktigt sätt, bottensugning mellan varven behövs antagligen.

    Kommentar

    • Tamarind
      • February 2008
      • 482

      #3
      Hej!

      Jag kan inte svara på alla dina frågor, men jag funderar på liknande saker då jag får mitt 375-liters om 5 veckor och kan ju skriva lite vad jag har kommit fram till!

      Mina mosaikguramis har aldrig byggt skumbo trots flytväxter och lugn yta om inte vattennivån sänkts, men det kanske bara är de...
      Sätter du innerfiltret lägre så blir det mindre rörelse vid ytan, men tänk på att de andra fiskarna behöver syret som de får genom ytrörelsen. Det där med filter verkar vara en djungel, själv hade jag tänkt att bara ha ett fluval 405 ytterfilter riktat mot ytan och inget innerfilter, men det kanske inte blir tillräckligt... Är på planeringsstadiet...

      Alla verkar byta vatten på olika sätt, vissa så mycket som 50% i veckan, så det får du prova dej fram till, personligen tycker jag 1/3 var 14e dag låter bra till ett så stort och välfiltrerat kar. Rengör INTE filter samtidigt som vattenbyte! Då tar du bort de "snälla" bakterierna både ur filtret och akvariet samtidigt och riskerar höjda nitrithalter och obalans för fiskarna.

      Jag har aldrig haft igång samma kar i mer än ca 2 år så kanske kan någon annan svara på det där med storstädning, men jag tycker det låter dumt att städa hela alltet fullständigt. Då måste du ju börja om från början med bakteriekultur och att få igång jämvikten igen, så för fiskarna blir det nog en väldig chock. Blir det så mycket skit i karet att du känner att det behövs, så kan du ju storstäda fast i omgångar, dvs sug upp en massa grus och skölj rent, några veckor senare kan du tömma ur mycket vatten och skrubba rot/sten/rutor och ytterligare någon vecka senare kan du ju rengöra filtret.

      Har du mycket växter i akvariet så mår de bra av växtnäring, det som de flesta (verkar det som?) använder heter PMDD som du kan läsa om exempelvis här www.pmdd.se

      /Erika

      Kommentar

      • mikey13
        • October 2007
        • 465

        #4
        Hejsan!

        tack så mycket för era svar... mycket nyttigt att läsa.
        ska ta mig en riktig funderare hur jag ska göra... kanske skippar flytväxterna helt i stället.
        tar gärna emot fler tips och idéer.

        /Micke
        __________________________________________
        Mitt 720L projekt
        375L Inbyggt i väggen-projekt

        Kommentar

        Arbetssätt...