Ska kanske börja om..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

Ska kanske börja om..

Hej!
    Jag har ett 61L med dessa fiskar i (jag vat att det är proppfullt..)
    3 slöjjisar
    3 tetror (vet ej vad det är OBS! är inte fantomtetror som jag trodde. Utan ------tetra, kommer inte ihåg ved de sa i affären där jag köpte dem.)
    5 guppy
    4 små ancistrus
    2 ballongmolly

Har tänkt att ta bort slöjjisarna och guppysarna.. Men jag är inte säker ännu.. (vill hemskt gärna ha kvar ballongerna så de får stanna)
    Men om det blir så, vad ska jag ha för fiskar då?
    Skulle vilja ha dvärggurami, men mer då?
    Tacksam för tips och svar

// Sofie
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

Lite kompisar till dina tetror kanske
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• danneregner
      • October 2006
      • 1347

skulle hälre ta bort tetrona en skaffa fler. blir så fult med 10+ tetror som simmar runt i ett 61l. ancistrusarna kommer bli förstora men de tar ett tag. platy e en fin och rolig nybörjarfisk.
      Diskus

Kommentar

• soffan96
        • February 2008
        • 495

Men ok, vi säger så här: Jag tar bort alla fiskar, vad kan jag ha då?
        Går det bra med dvärggurami och någon annan sort?

// Sofie

Kommentar

• soffan96
          • February 2008
          • 495

Skulle vilja ha Dvärggurami, honungsgurami och/eller minigurami.

En fråga om Praktbotia:
          Denna är säkert jättekorkad men jag frågar ändå..
          Praktbotia har ju en eller två taggar vid munnen typ och jag tror att jag blev stucken av en sån och det började blöda.. Men det är inget farligt vah? För det gjorde liksom ganska ont.

// Sofie

Kommentar

• Lowa
            • February 2008
            • 595

"taggarna" vid munnen är mer som känselspröt.
            du har tur om du inte blir riktigt sjuk.
            180l Guldfisk
            220l clarias

Kommentar

• Gaffel
              • December 2007
              • 6200

Så heter den macracanthus också, taggen är utfällbar och sitter infälld under ögat..
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

Kommentar

• danneregner
                • October 2006
                • 1347

sorry du kommer dö. kommer ta lång tid och du kommer plågas. och sen dör du....

skoja vet faktiskt ingenting om sådana bett
                Diskus

Kommentar

• Lones
                  • February 2008
                  • 223

Ursprungligen postat av Lowa
                  "taggarna" vid munnen är mer som känselspröt.
                  du har tur om du inte blir riktigt sjuk.
                  Kan man bli sjuk av det?? Hur sjuk i så fall
                  170 L akvarium

Kommentar

• Lowa
                    • February 2008
                    • 595

alltså det är mest ett öppet sår i fiskvattnet jag syftade på då. det är ju inte direkt rent
                    180l Guldfisk
                    220l clarias

Kommentar

• lillajag86
                      • March 2008
                      • 68

Ursprungligen postat av soffan96
                      Hej!
                      Jag har ett 61L med dessa fiskar i (jag vat att det är proppfullt..)
                      3 slöjjisar
                      3 tetror (vet ej vad det är OBS! är inte fantomtetror som jag trodde. Utan ------tetra, kommer inte ihåg ved de sa i affären där jag köpte dem.)
                      5 guppy
                      4 små ancistrus
                      2 ballongmolly

Har tänkt att ta bort slöjjisarna och guppysarna.. Men jag är inte säker ännu.. (vill hemskt gärna ha kvar ballongerna så de får stanna)
                      Men om det blir så, vad ska jag ha för fiskar då?
                      Skulle vilja ha dvärggurami, men mer då?
                      Tacksam för tips och svar

// Sofie

Hej Sofie!!

Jag var på akvariezoot här igår. Jag trodde att jag hade för många fiskar och berättade för honom exakt vad och hur många av varje jag hade. Han sa att det var inte alls för mkt. Han berätta ett mått man kunde gå efter om hur många fiskar som man kunde ha i ett akvarium.. Han sa att man kan ha ca 5cm fisk / liter vatten. Så ställ dom på en rad och mät... Nää skoja bara... Så gå efter det och se med ett ögonmått hur mkt du har...

//Cissi

Kommentar

• mongoloj
                        • August 2006
                        • 125

Det mått du pratar om är inte speciellt bra egentligen. Alla arter har ju olika behov. Vissa fiskar behöver mycket yta att simma omkring i, medan andra står mer stilla. Här på zoopet brukar vi säga 1cm fisk/L om jag inte minns fel.
                        Tetror brukar ju simma omkring ganska mycket, och i ett förlitet akvarium kommer de enbart att ligga stilla och inte alls vara lika aktiva som i ett stort akvarium. Slöjfiskar kanske inte rör på sig så mycket, däremot skitar de ner mycket och blir väldigt stora såsmåningom, därför behöver de ett större akvarium.

Angående såret du fick vet jag inte, men jag tycker det är bra att du fråga se till att hålla såret rent för att undvika infektioner, och om du känner dig dålig så bör du uppsöka läkare. Men det har säkert din mamma redan sagt
                        Min zoon:
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

Kommentar

• soffan96
                          • February 2008
                          • 495

Ursprungligen postat av lillajag86
                          Hej Sofie!!

Jag var på akvariezoot här igår. Jag trodde att jag hade för många fiskar och berättade för honom exakt vad och hur många av varje jag hade. Han sa att det var inte alls för mkt. Han berätta ett mått man kunde gå efter om hur många fiskar som man kunde ha i ett akvarium.. Han sa att man kan ha ca 5cm fisk / liter vatten. Så ställ dom på en rad och mät... Nää skoja bara... Så gå efter det och se med ett ögonmått hur mkt du har...

//Cissi
                          Tack, jag tycker inte att det är överbefolkat men många här på Zoopet skriver det. När jag tittar på mitt kar så ser det inte alls fullt ut, utan isället fint Tack så hemskt mycket för tipset!

// Sofie

Kommentar

• soffan96
                            • February 2008
                            • 495

Ursprungligen postat av mongoloj
                            Det mått du pratar om är inte speciellt bra egentligen. Alla arter har ju olika behov. Vissa fiskar behöver mycket yta att simma omkring i, medan andra står mer stilla. Här på zoopet brukar vi säga 1cm fisk/L om jag inte minns fel.
                            Tetror brukar ju simma omkring ganska mycket, och i ett förlitet akvarium kommer de enbart att ligga stilla och inte alls vara lika aktiva som i ett stort akvarium. Slöjfiskar kanske inte rör på sig så mycket, däremot skitar de ner mycket och blir väldigt stora såsmåningom, därför behöver de ett större akvarium.

Angående såret du fick vet jag inte, men jag tycker det är bra att du fråga se till att hålla såret rent för att undvika infektioner, och om du känner dig dålig så bör du uppsöka läkare. Men det har säkert din mamma redan sagt
                            Asså, ni kanske har missuppfattat mig, det är inte direkt ett sår, dat var nagelbandet som gick sönder lite eller vad jag ska säga men det kom ju blod så det är ju lite som ett sår.. Jag har tagit stelkrampsspruta men det kanske inte har med det att göra, eller?
                            Så, de har inte gift i taggarna eller nåt..?

// Sofie

Kommentar

• toccata
                              • January 2004
                              • 1238

Men du såg gaffels länk va? de har taggar att försvara sig med men jag tror inte det är någon fara. Däremot är det mycket uppenbart på länken att sådana botior blir stora och inte är bra nybörjarfiskar.

Jag tycker inte det viktigaste när man har ett akvarium är att det ska se fint ut, utan det viktigaste är att ha fiskar som mår bra för att de är i en så naturtrogen miljö som möjligt.. Jag menar, tänk om man tyckte det var fint med 10 olika kaniner i en liten bur, det är kanske fint men inte bra för dem. Dina slöjstjärtar kommer bli för stora för akvariet men det har väl flera redan sagt till dig. Risken är att de stannar i växten för att akvariet är för litet, och det mår de inte bra av.

Jag tycker det är en jättebra idé att göra sig av med slöjstjärtar och tetror, för tetrorna behöver ju egentligen vara fler och det blir inte fint med så många i ditt lilla akvarium, och slöjisarna bör du göra dig av med för att de annars inte kommer må bra på lång sikt.

Då har du genast en mer normal mängd fiskar i akvariet Guppysarna kommer att yngla av sig och bli fler. Om du inte vill ha sådana fiskar som snabbt ynglar av sig och blir många, så kanske du ska göra dig av med dem med och spara tetrorna istället och köpa fler av dem..

Att blanda en massa arter är inte särskilt fint, bättre att satsa på kanske 2-4 stycken och några man tycker mycket om, och få dem att trivas riktigt bra. Då kan man njuta mer av fiskarnas riktiga beteende och inte bara se en massa stressade fiskar som inte passar ihop och är från olika miljöer.

Lycka till.
                              Senast redigerad av toccata; 27 March 2008, 18:55.
                              / Ebba

Kommentar

Arbetssätt...