Lite frågor om de nya familjemedlemmarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Passat
    • February 2008
    • 611

    Lite frågor om de nya familjemedlemmarna

    Jag har köpt ett par gula palettciklider. jättefina




    Har haft dem i en vecka snart. Honan simmar runt och visar upp sig och skakar framför hanen. Är det lek på gång?

    Jag har byggt en liten grotta av stenar som de genast bosatte sig i, men jag vet inte om dem är tillräckligt bra för dem. Den står direkt på sandbotten och de grävt nya gropar runt grotten, fram sidan är nästan helt dölj av sand och de tar bakvägen som de har skapat eller ovanifrån mellan stenarna för att ta sig in.

    Hur vet jag om de lägger sin rom där? Ska jag ha en platt sten på botten av grottan där de kan lägga sin ägg? Eller läggs det på sanden?

    Så här ser den ut:


    240L SA
    70L
    54L
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    japp honan nästan dansar framför hanen nä de e lek på gång. paletter e jättelätta att fålek på. romen läggs i taket
    Diskus

    Kommentar

    • Passat
      • February 2008
      • 611

      #3
      Ursprungligen postat av danneregner
      japp honan nästan dansar framför hanen nä de e lek på gång. paletter e jättelätta att fålek på. romen läggs i taket
      Okej så de lägger rommen i taket, ja då får jag hoppas att grottan duger, den har inget konkret tak de flesta ligger liksom lutade, men en tror jag är någorlunda platt rak över. Får väl vänta och se vad som händer.

      Men när jag ska göra rent ska jag göra som vanligt?
      Jag brukar smalsuga botten och ibland lyfta på rötterna får att få rent under där med. Men då får jag väl låta bli runt grottan kanske en tid fram över?
      240L SA
      70L
      54L

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Rör inte grottan Det gjorde jag eftersom honan hade grävt så grottan var nära att trilla. Paret tappade fokus en sekund och de andra paletterna var där inom en hundradels sekund och slukade äggen
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Passat
          • February 2008
          • 611

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Rör inte grottan Det gjorde jag eftersom honan hade grävt så grottan var nära att trilla. Paret tappade fokus en sekund och de andra paletterna var där inom en hundradels sekund och slukade äggen
          Okej tack! Tyvärr så har jag nog samma misstag som dig såg att stenarna var nära att tippa här om dagen så jag förskte stapla dem lite bättre. Men jag tror inte att nån annan hann dit, jag flyttade bara upp en av stenarna.

          Idag verkade paret verkligen på vakt. Jag har haft lite svårt att mata dem då de har varit lite blyga och inte velat fram och de två guppysar som jag inte hunnit fått iväg än till min kompis är väldigt glupska och har ätit en hel del för de andra.
          Men idag var paret på sin vakt och roffade åt sig maten på en gång och motade bort de andra och de har hela tiden simmar runt sin gotta. Så jag hoppas att de kanske är nått på gång.
          240L SA
          70L
          54L

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Då har du kanske yngel om några dagar

            Ett annat råd jag har är att låta belysningen i rummet vara tänt ett litet tag efter akvariet släckt. Då hinner föräldrarna samla in ynglen inför natten. Blir som en falsk solnedgång. Lycka till...
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • axeisi
              • September 2007
              • 804

              #7
              ett tips med grottan. om de (efter leken) gräver bort all sand under stenarna och lägger de från botten so kommer du inte behöva oroa dig för att stenarna ska rasa
              Hoppas att det blir yngel Vill se bilder isåfall)

              Kommentar

              • Passat
                • February 2008
                • 611

                #8
                Ursprungligen postat av Nina82
                Då har du kanske yngel om några dagar

                Ett annat råd jag har är att låta belysningen i rummet vara tänt ett litet tag efter akvariet släckt. Då hinner föräldrarna samla in ynglen inför natten. Blir som en falsk solnedgång. Lycka till...
                Tack för tipset!!
                Hur länge kan yngeln gå i samma akvarium? Jag har tyvärr inget annat just nu. Hörde att föräldrarna tydligen tar hand om sina små men när de är upp mot 1 cm bör man ta bort dem då föräldrarna kan vilja leka igen och då tar de ihjäl de små.
                240L SA
                70L
                54L

                Kommentar

                • Passat
                  • February 2008
                  • 611

                  #9
                  Ursprungligen postat av axeisi
                  ett tips med grottan. om de (efter leken) gräver bort all sand under stenarna och lägger de från botten so kommer du inte behöva oroa dig för att stenarna ska rasa
                  Hoppas att det blir yngel Vill se bilder isåfall)
                  Tack för tipset! Ja min pojkvän köpte en ny systemkamera i veckan så jag ska absolut ta bilder som ni får se.
                  240L SA
                  70L
                  54L

                  Kommentar

                  • Passat
                    • February 2008
                    • 611

                    #10
                    En fråga till...

                    Är det riskt att guppysarna äter upp paletternas yngel? En kompis ska ta guppysarna i helgen så jag måste vänta till dess. Eller ska jag plocka ut dem och ha dem i en hink nu de sista dagarna? Känns lite taskigt.
                    240L SA
                    70L
                    54L

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av Passat
                      Tack för tipset!!
                      Hur länge kan yngeln gå i samma akvarium? Jag har tyvärr inget annat just nu. Hörde att föräldrarna tydligen tar hand om sina små men när de är upp mot 1 cm bör man ta bort dem då föräldrarna kan vilja leka igen och då tar de ihjäl de små.
                      Vi fick med minst fyra generationer paletter när vi köpte vårt för en månad sen och jag tror inte han skiljde på dem. Han sa bara att de ynglade av sig väldigt lätt. Ca. 4 yngel per lek har överlevt om man tittar på storleken på dem och det är ganska lagom för vår del. Våra går i 450 L. så de har ju lite plats att röra sig på. Faktum var att de jagade inte de små lika mycket under den tiden mina lekte iaf.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Passat
                        • February 2008
                        • 611

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Vi fick med minst fyra generationer paletter när vi köpte vårt för en månad sen och jag tror inte han skiljde på dem. Han sa bara att de ynglade av sig väldigt lätt. Ca. 4 yngel per lek har överlevt om man tittar på storleken på dem och det är ganska lagom för vår del. Våra går i 450 L. så de har ju lite plats att röra sig på. Faktum var att de jagade inte de små lika mycket under den tiden mina lekte iaf.
                        Okej ja de låter ju bra!De är riktigt spännande nu. Jag hoppas att de bli några småttingar om några dar..hon har dansat runt hanen sen jag fick dem..hon gjorde de redan i affären och visade upp sig..
                        240L SA
                        70L
                        54L

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Skönt med ett så bra par
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • A C-son
                            • December 2007
                            • 537

                            #14
                            Ursprungligen postat av Passat
                            Tack för tipset!!
                            Hur länge kan yngeln gå i samma akvarium? Jag har tyvärr inget annat just nu. Hörde att föräldrarna tydligen tar hand om sina små men när de är upp mot 1 cm bör man ta bort dem då föräldrarna kan vilja leka igen och då tar de ihjäl de små.
                            Vill först påpeka att det kan skilja mellan olika föräldrapar! Har dock upplevt det Nina82 antyder, nämligen att de äldre ynglen tolereras relativt bra även vid nylek. Om man däremot själv vill (av ngn anledning) plocka ur ynglen så är det ofta lämpligt vid en storlek av runt en cm. Risken att de äldre ynglen skall ta de yngre ynglen är vanligtvis större än att föräldrarna i sin tur tar de förstnämnda.
                            Inventas vitam iuvat excolussie per artes

                            Kommentar

                            • Passat
                              • February 2008
                              • 611

                              #15
                              Ursprungligen postat av A C-son
                              Vill först påpeka att det kan skilja mellan olika föräldrapar! Har dock upplevt det Nina82 antyder, nämligen att de äldre ynglen tolereras relativt bra även vid nylek. Om man däremot själv vill (av ngn anledning) plocka ur ynglen så är det ofta lämpligt vid en storlek av runt en cm. Risken att de äldre ynglen skall ta de yngre ynglen är vanligtvis större än att föräldrarna i sin tur tar de förstnämnda.
                              Okej tack! Ja jag hade hoppats på att kunna sälja dem vidare eller nått sådant och vid en cm är nog lite för små. Så jag hade hoppats på att kunna ha dem kvar i samma akvarium tills de va lite större. men kanske inte går? Jag måste kanske skaffa mig ett till i alla fall. Min pojkväns föräldrar har ett som jag kan få i så fall det svåra var med plats då jag bor lite trångt.
                              240L SA
                              70L
                              54L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...