Starta med neontetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larson
    • January 2008
    • 119

    Starta med neontetror?

    Blir snart aktuellt att starta mitt akvarium. Ett 240 liter med ett tetratec 1200 filter. Skall få filtergojs från en bekant att kickstarta filtret med, men det tar väl ändå tid att etablera en balans i karet.

    Kan jag skaffa 10 st neontetror att köra igång med, eller är det för mycket även i ett "stort" kar med förhoppningsvis lite aktiv kultur i filtret? Jag tror det kommer se rätt patetiskt ut under inkörningen med färre fiskar än så, det är ju dryga metern långt...
    /lars olof
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    10 neoner funkar i ett 250l som uppstart.
    Diskus

    Kommentar

    • CowBoy
      • November 2007
      • 14

      #3
      personligen skulle jag nog börja med en lite tåligare fisk i början

      Kommentar

      • Chockrosa
        • February 2008
        • 11

        #4
        När jag startade mitt 112L så startade jag med 14 neontetror och en sorgmanteltetra (var bara meningen å köpa 10 men ja fick några fler pga. utförsäljning )

        och alla neontetror lever fortfarande. sorgmanteltetran fick jag dock göra mig av med för att den var fenbitare. men annars hade den nog levt fortfarande...

        så det borde ju inte va någe problem med att starta med 10st neontetror i ett större akvarium...

        Kommentar

        • Lowa
          • February 2008
          • 595

          #5
          jag skulle nog börja me neontetror eftersom de är så billiga
          180l Guldfisk
          220l clarias

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Jag förstår inte varför ni envisas med att lämna "goda" råd efter Lasses inlägg om hur man på ett optimalt sätt startar upp sitt akvarium..

            larson, kolla det här.. och sen söker du av Lasses alla inlägg så lovar jag dig att du sparar både tid pengar och mängder av acidofilus fil..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • larson
              • January 2008
              • 119

              #7
              Ursprungligen postat av Gaffel
              Jag förstår inte varför ni envisas med att lämna "goda" råd efter Lasses inlägg om hur man på ett optimalt sätt startar upp sitt akvarium..

              larson, kolla det här.. och sen söker du av Lasses alla inlägg så lovar jag dig att du sparar både tid pengar och mängder av acidofilus fil..
              Eh, antar att du syftar på Danne och Anzos tråd. Varför ska man inte kunna svara på direkta frågor från de som undrar. I ovan nämnda tråd finns massor av goda råd, men det är ju allmänt hållet, och råden ska ju vara tillämpliga för allt från 40 liters akvarium med guppys till 450 liters med malawisar. Om man då har specifika funderingar så anser jag det motiverat att fråga. Vore ju ganska stor skillnad om jag ville starta med halvstora guldfiskar i ett 100 liter med innerfilter, i stället för som nu neontetror i 240 liter med hyfsat stort ytterfilter. Storleken borde ju ha någon betydelse, åt båda hållen.

              Jag vet hur man söker, och har lurkat här i flera månader. Det medför inte minst att man blir överväldigad av alla goda råd som finns, och då kan det vara finemang med lite specifika svar. Om du anser att inget av värde kan sägas efter att Lasse har talat så får det stå för dig. Jag tvivlar inte på hans kunskap, men anser att kunskap är som bittorrent, ju fler källor dess bättre. Alla är inte bra, men man kan utnyttja de bästa och lägga ihop det till något riktigt bra.

              Hursomhelst, tack för länkarna, jag kommer klicka runt lite till innan det är sjösättningsdags, och ni kommer väl att få veta vad som händer :-)
              /lars olof

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Chockrosa
                och alla neontetror lever fortfarande. sorgmanteltetran fick jag dock göra mig av med för att den var fenbitare. men annars hade den nog levt fortfarande...
                Inte så konstigt att h*n bet på de andras fenor. Sorgmanteltetror är ju stimfiskar och känner sig stressade och otrygga om de är ensamma eller inte tillräckligt många. Då börjar de bita på de andra fiskarnas fenor. Och så hade du ihjäl den stackaren för det?
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lowa
                  jag skulle nog börja me neontetror eftersom de är så billiga
                  Men hallå! Vad är det för en inställning? Det handlar väl inte om vad de kostar (vad kostar ett liv?) utan om att de inte ska bli skadade eller dö.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    larson: Vilka andra fiskar hade du tänkt ha i akvariet sen? Jag skulle för säkerhets skull ha börjat med de tåligaste även om du redan har lite bakterier från början.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • larson
                      • January 2008
                      • 119

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Men hallå! Vad är det för en inställning? Det handlar väl inte om vad de kostar (vad kostar ett liv?) utan om att de inte ska bli skadade eller dö.

                      Nog är det väl mindre deprimerande att misslyckas med 5 st neontetror för 10 kr st än att ta ihjäl 5 praktbotior á 95 kr. (Priserna är tagna ur luften, har inte tittat så noga på prislappen när jag tittat på fiskar). Jag skulle vilja misslyckas lika lite i båda fallen, men om det ändå går åt skogen så behöver man väl inte bli ruinerad bara därför. Jag har hur som helst ändå tänkt ha neontetror, så varför inte prova att starta med dom, var tanken. Dessutom är det nog trevligare med ett litet stim sådana den första månaden, än flera av de andra fiskarter jag tänkt mig.

                      edit: svar på batskis fråga
                      Klipper från min blog:
                      Sebrafisk
                      Siamesisk algätare
                      Neontetra (eller annat tetrastim)
                      Indisk glasmal
                      Kuhliål
                      Praktbotia
                      Platy
                      Ancistrus

                      Just nu ser ancistrus och sebrafisk ut att få visumproblem till mitt akvarium, men de andra är kvar på VIPlistan...
                      Senast redigerad av larson; 23 March 2008, 15:48.
                      /lars olof

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av larson
                        Nog är det väl mindre deprimerande att misslyckas med 5 st neontetror för 10 kr st än att ta ihjäl 5 praktbotior á 95 kr. (Priserna är tagna ur luften, har inte tittat så noga på prislappen när jag tittat på fiskar). Jag skulle vilja misslyckas lika lite i båda fallen, men om det ändå går åt skogen så behöver man väl inte bli ruinerad bara därför.
                        Det är ganska naturligt att man tänker på sin egen ekonomi, men jag garanterar att fiskarna själva värderar sina egna liv betydligt högre än dina pengar Och börjar du försiktigt och med tåliga fiskar ska ingen behöva död eller bli skadad.

                        Ursprungligen postat av larson
                        edit: svar på batskis fråga
                        Klipper från min blog:
                        Sebrafisk
                        Siamesisk algätare
                        Neontetra (eller annat tetrastim)
                        Indisk glasmal
                        Kuhliål
                        Praktbotia
                        Platy
                        Ancistrus

                        Just nu ser ancistrus och sebrafisk ut att få visumproblem till mitt akvarium, men de andra är kvar på VIPlistan...
                        Annars skulle jag rekommendera just ett lite stim zebrafiskar. Annars platy eller neontetror. Fast det finna andra tetra-arter som är tåligare.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Lowa
                          • February 2008
                          • 595

                          #13
                          Men hallå! Som om alla har bra ekonomi?! Om det nu skulle vara en noob med inte allt för mycket pengar (Inte för att jag säger att du är det, rent allmänt) och erfarenhet så tycker ja själv bara att neontetror är bra eftersom de inte kostar multum om nu nystartandet skulle misslyckas.. Jag menar 10 neontetror kostar 100 kr häromkring, hellre det är att köpa nån annan sort som kanske kostar 70 spänn st! jag är inte fördomsfull eller något och är inte emot andra fiskars liv men jag tycker neontetror inte har någon charm och personlighet, de är bara där. Så man blir inte så fäst vid dem så man blir ledsen om de dör. Men det är bara min åsikt.
                          180l Guldfisk
                          220l clarias

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lowa
                            Men hallå! Som om alla har bra ekonomi?! Om det nu skulle vara en noob med inte allt för mycket pengar (Inte för att jag säger att du är det, rent allmänt) och erfarenhet så tycker ja själv bara att neontetror är bra eftersom de inte kostar multum om nu nystartandet skulle misslyckas.. Jag menar 10 neontetror kostar 100 kr häromkring, hellre det är att köpa nån annan sort som kanske kostar 70 spänn st! jag är inte fördomsfull eller något och är inte emot andra fiskars liv men jag tycker neontetror inte har någon charm och personlighet, de är bara där. Så man blir inte så fäst vid dem så man blir ledsen om de dör. Men det är bara min åsikt.
                            Bara så du vet så är min ekonomi ganska mager och jag kämpar varje månad för att få det att gå ihop. MEN det går ju inte att jämföra pengar med ett liv. Oavsett hur mycket eller hur lite pengar jag får ge för en fisk så är jag medveten om att det rör sig om en levande och kännande individ precis som jag (de kanske inte sitter och filosoferar över existentiella frågor som jag gör, men de vill lik förbaskat leva).

                            Ett nystart SKALL INTE misslyckas! Se bara till att göra det rätt så det inte misslyckas. Djur är inte slit och släng. Och tycker man så ska man inte ha några djur överhuvudtaget!!! 10 neontetror är 10 LIV!!!! Att DU tycker de inte har någon charm och personlighet skiter de fullständigt i. DE vill leva precis som du och jag. Och vad du tycker säger mer om dig än om neontetror.

                            Lämpligast som första fiskar är ju tåliga fiskar. Vad de kostar ska väl inte spela nån roll om man är en vettig och ansvarsfull person.
                            Senast redigerad av batski; 23 March 2008, 22:31.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lowa
                              jag skulle nog börja me neontetror eftersom de är så billiga
                              Så kan man inte tänka precis som Batski skriver till dig liv är liv kvittar hur mycket dem kostar eller ser ut,själv blir man gråtfärdig nästan när en fisk dör spelar ingen roll på hur mycket man har köpt dem förgråter kanske mer när en dyrare fisk har dött men liv är liv det får man inte glömma.
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...