bra nybörjarfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linichan
    • March 2008
    • 4

    bra nybörjarfisk?

    Tjena allihop, här kommer en riktig rookie inom akvariekonsten.

    Har tyckt om fiskar ett tag och är rätt säker på att jag skulle klara av något som inte kräver supermycket erfarenhet eller biter handen av mig.
    Mitt akvarium är cirka 60 cm långt, 35 cm djupt och 30 cm högt, hur mycket det är i liter är jag lite osäker på. Hursomhelst undrar jag om någon kan tipsa mig om en bra (och helst snygg) nybörjarfisk som helst tål rumstemperatur (ca 20-25C), inte så säker på att jag skulle klara av en doppvärmare så bra då det verkar vila en förbannelse över mig angående elektronik.

    Antar att det var allt för nuet, ha det bra allihop!
    Grant me the serenity to accept what I cannot change, the strenght to change what I cannot accept and the wisdom to hide the bodies of those I had to kill because they pissed me off.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tycker att Endlers guppy skulle passa dig och ditt kar som handen i handsken!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Linichan
      • March 2008
      • 4

      #3
      Tack för tipset, har sökt runt lite på forumet och dom verkar jättesöta. Dock vore det toppen om de inte såg så supersmå ut (fast det kanske bara var det fotot..).

      Först hade jag tänkt mig en slöjstjärt men efter att ha läst faktabladet om dem är jag rätt säker på att mitt akvarium inte är stort nog, du råkar inte veta om något lite "guldfiskliknande" som inte blir så stort?

      Annars blir det nog guppies i alla fall, bättre att lyssna på mer erfarna akvarister som du än att gå efter snygghetsfaktorn hos fisken.
      Grant me the serenity to accept what I cannot change, the strenght to change what I cannot accept and the wisdom to hide the bodies of those I had to kill because they pissed me off.

      Kommentar

      • soffan96
        • February 2008
        • 495

        #4
        Jag har tre slöjstjärtar (+ lite andra bl.a guppy) i mitt akvarium som är ungefär lika stort som ditt och det funkar jättebra och alla verkar trivas, dock så "pickar" min ena guppyhane på den andra, men så kan det ju vara med alla fiskar.. Mina slöjjisar kommer ju bli för stora för mitt kar i framtiden (de växer inte så fort), och då är det bara att ge bort dem eller sälja dem.
        Jag rekomenderar verkligen slöjstjärt/guldfisk, för de är så himla mysiga och roliga att titta på, men tänk på att de bajsar vääldigt mycket och möblerar gärna om hela akvariumet (att de möblerar om lite tycker jag bara är kul)
        Red cap är en sort som brukar vara ganska små när man köper dem och de är väldigt fina (helvita med en röd liten hatt/hår på huvudet) Jag har en sådan själv och de är mycket nyfikna och inte rädda alls.
        Bild på den: (Habibi är en sådan, endel får en stor bubbla på huvudet)


        // Sofie
        BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
        61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
        Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

        Kommentar

        • H-gerong
          • March 2008
          • 14

          #5
          Slöjisar kanske inte är så bra om man vill ha andra sorter med för de är ju kallvattenfiskar och det finns inte så många arter som är det jag skulle rekomedera molly,Sebrafiskar,platy 1kampfisk hane och 2 honor eller kanske dvärg kulfisk

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #6
            Kanske dvärggurami kan vara nåt? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237

            (Ditt kar lär vara ca 60 liter. 63 om man räknar efter måtten du angett.)
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • lilja12
              • March 2008
              • 10

              #7
              de lättaste fisakrna är tex guppy, platy, väldigt enkla fiskar, slöjstjärtar är inget ting man ska ha i ett så litet akvarium, ok de kanske är små från början men de behöver simmyta, guldfuksar och slöjstjärtar hör hemma i större akvarium eller dammar, det är djur plågeri att trycka in dem i små akvarium, jag skulle vilja rekomendra guppy av någon sort, väldigt enkla fiskar men väldigt fina, lätta att få yngel med och de kräver inte något specielt,

              Kommentar

              • Linichan
                • March 2008
                • 4

                #8
                Tack för alla bra tips allihop, det har varit till stor hjälp.

                Tror nog att jag kör med ett par platysar som lilja sa, får väl höja temperaturen något kanske men det kan väl inte vara helt omöjligt. Valde platys för att de verkar passa mig rätt bra, plus att jag hittade några guld/rödaktiga färgvarianter som är helt underbara (Jag är helt insnöad på guldfiskar så det här är en perfekt kompromiss ).


                Förresten, ska man ha ett helt gäng eller räcker det med en tre-fyra stycken?
                Grant me the serenity to accept what I cannot change, the strenght to change what I cannot accept and the wisdom to hide the bodies of those I had to kill because they pissed me off.

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av Linichan
                  Tack för alla bra tips allihop, det har varit till stor hjälp.

                  Tror nog att jag kör med ett par platysar som lilja sa, får väl höja temperaturen något kanske men det kan väl inte vara helt omöjligt. Valde platys för att de verkar passa mig rätt bra, plus att jag hittade några guld/rödaktiga färgvarianter som är helt underbara (Jag är helt insnöad på guldfiskar så det här är en perfekt kompromiss ).


                  Förresten, ska man ha ett helt gäng eller räcker det med en tre-fyra stycken?
                  Tycker du gör helt rätt i att kolla upp fiskarna ordentligt innan du skaffar dem. Tänk bara på att du inte köper så många på en gång. Tycker du ska skaffa max tre stycken till att börja med (med tanke på nitriten). Tex 1 hanne och två honor, så blir det kanske fler senare utan att du behöver köpa
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Linichan
                    • March 2008
                    • 4

                    #10
                    Okay, då börjar jag med bara en-två platys och ser hur det går, går det bra köper jag väl ett par till. Vill i alla fall inte ha så många fiskar, och jag hoppas faktiskt att de jag köper är av samma kön för jag är livrädd att de ska börja yngla av sig och bli för många.
                    Grant me the serenity to accept what I cannot change, the strenght to change what I cannot accept and the wisdom to hide the bodies of those I had to kill because they pissed me off.

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av Linichan
                      Okay, då börjar jag med bara en-två platys och ser hur det går, går det bra köper jag väl ett par till. Vill i alla fall inte ha så många fiskar, och jag hoppas faktiskt att de jag köper är av samma kön för jag är livrädd att de ska börja yngla av sig och bli för många.
                      okej, så du vill inte ha yngel . Då tycker jag du ska skaffa hannar för att vara på den säkra sidan
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      Arbetssätt...