Räkor och lite fisk i 63 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    Räkor och lite fisk i 63 liter?

    Hejsan!

    Har ett 63-litersakvarium där jag har lite grus och lite olika vattenväxter (och lite småsniglar) just nu, en sorts kombinerad matodling till min sköldpadda och dekoration. Men, nu börjar jag så klart bli sugen på att skaffa lite invånare också... Och inte blir det bättre av att man ser alla tjusiga akvarier som finns här...

    Har kikat runt här lite, och funderar på om det skulle funka att ha ett par dvärgguramis, ca 8 nätbarber och ett gäng räkor, körsbärs- eller kanske red el. black crystal? De verkar trevliga, fredliga och ganska lätta... och så är de ju snygga också! Skulle de kunna trivas ihop tro? Andra tips på lämpliga (nybörjar)arter?
  • åheim
    • April 2006
    • 13137

    #2
    gurami är lugn och barben väldigt livlig= inte så bra kombination! bättre om du nöjer dig med en av dem och angående räkor så är amanoräkan visserligen inte lika färgrann men mycket större och mycket tåligare och oräddare än den väldigt känsliga körsbärsräkan och red crystal som förövrigt är dyr!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      #3
      Aj då, stressar de upp varandra eller?
      Hur många räkor ska man ha? Är räkorna på botten mest eller överallt?
      Är det bäst att skaffa räkor först eller fiskar?

      Kommentar

      • Lowa
        • February 2008
        • 595

        #4
        räkorna kommer mest fram då det är mörkt, alltså på natten..och under dagen håller de sig i skymundan på någon rot kanske. men deär bra städare av marken. fiskar först.. om akvariet är nystartat så finns det ju inga alger och skräp som räkorna äter så då kan det hända att de blir väldigt revirhävdande och går på varanda i stället. så vänta i kanske tvåveckor med dem i så fall.. men vill du ha något som städar bra så kan ja rekommendera en pansar mal, eller minst två eftersom de lever i stim å vill helst va kanke 5 st.
        180l Guldfisk
        220l clarias

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          I mitt 110 liters bor det två bettor och ett stim Boraras merah: http://atlas.drpez.org/Boraras-merah-fotos/aad Mycket söta och trevliga fiskar

          Kolla även Boraras brigittae: http://www.aquariumfish.com/aquarium...id=4150&search

          eller Boraras maculatus: http://www.aquahobby.com/gallery/b_B..._maculatus.php
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Salta Katten
            • March 2008
            • 740

            #6
            Ursprungligen postat av Lowa
            räkorna kommer mest fram då det är mörkt, alltså på natten..och under dagen håller de sig i skymundan på någon rot kanske. men deär bra städare av marken. fiskar först.. om akvariet är nystartat så finns det ju inga alger och skräp som räkorna äter så då kan det hända att de blir väldigt revirhävdande och går på varanda i stället. så vänta i kanske tvåveckor med dem i så fall.. men vill du ha något som städar bra så kan ja rekommendera en pansar mal, eller minst två eftersom de lever i stim å vill helst va kanke 5 st.
            Vill ffa ha räkor eftersom de verkar vara trevliga och intressanta djur och är väldigt fina, att de städar är så klart en bonus! Tänk om man kunde haft några såna hos sköldpaddan så man slapp städa så mycket själv...

            Går malar bra ihop med räkor?

            Kommentar

            • Salta Katten
              • March 2008
              • 740

              #7
              Ursprungligen postat av batski
              I mitt 110 liters bor det två bettor och ett stim Boraras merah: http://atlas.drpez.org/Boraras-merah-fotos/aad Mycket söta och trevliga fiskar

              Kolla även Boraras brigittae: http://www.aquariumfish.com/aquarium...id=4150&search

              eller Boraras maculatus: http://www.aquahobby.com/gallery/b_B..._maculatus.php
              Snygga! Har nog aldrig sett såna, är de ovanliga/svåra att få tag på? Har kikat lite på kolglödstetror också, kan tänka mig att det är grymt läckert med ett stim små knallröda fiskar mot gröna blad!

              Eh, dum fråga kanske, men brukar zooaffärer beställa hem om det är någon särskild sort man vill ha?

              Kommentar

              • Lowa
                • February 2008
                • 595

                #8
                Ursprungligen postat av Salta Katten
                Vill ffa ha räkor eftersom de verkar vara trevliga och intressanta djur och är väldigt fina, att de städar är så klart en bonus! Tänk om man kunde haft några såna hos sköldpaddan så man slapp städa så mycket själv...

                Går malar bra ihop med räkor?
                japp, det går UTMÄRKT!
                180l Guldfisk
                220l clarias

                Kommentar

                • Lowa
                  • February 2008
                  • 595

                  #9
                  Ursprungligen postat av Salta Katten
                  Snygga! Har nog aldrig sett såna, är de ovanliga/svåra att få tag på? Har kikat lite på kolglödstetror också, kan tänka mig att det är grymt läckert med ett stim små knallröda fiskar mot gröna blad!

                  Eh, dum fråga kanske, men brukar zooaffärer beställa hem om det är någon särskild sort man vill ha?
                  ja de flesta zoobutiker gör det,är bara att fråga dem om de gör det
                  180l Guldfisk
                  220l clarias

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Salta Katten
                    Snygga! Har nog aldrig sett såna, är de ovanliga/svåra att få tag på?
                    Det beror lite på var man bor Men det stämmer att de är lite ovanliga.

                    Ursprungligen postat av Salta Katten
                    Har kikat lite på kolglödstetror också, kan tänka mig att det är grymt läckert med ett stim små knallröda fiskar mot gröna blad!
                    Ja, de är riktigt snygga och trevliga Varför tänkte jag inte på dem

                    Ursprungligen postat av Salta Katten
                    Eh, dum fråga kanske, men brukar zooaffärer beställa hem om det är någon särskild sort man vill ha?
                    Ja en del affärer gör det. Har själv bett affärer ta in både fiskar och växter åt mig.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    Arbetssätt...