Starta ett 375 L, tips!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Starta ett 375 L, tips!

    Hej!

    Jag skrev o frågade i en annan tråd för ett tag sedan angående min pojkväns mammas fullproppade akvarie (96L). Nu har hon köpt ett 375L . Det är inte igång än, inget grus, inga växter, ingenting. Hon ska hämta det imorgon. Dock har det varit massvis med guppy, malar o lite annat i det ända tills idag. Men dessa skulle ägaren ge bort till en affär, han skulle också rengöra karet, tömma allt vatten osv.

    Gruset o växterna var fulla med alger så dessa ska de byta ut. Nytt vatten också. Alltså en nystart. Nu vet jag att man inte ska lägga i för många fiskar i början. Men hur många i ett 375L är lagom första gången men lägger i?

    Ni får gärna ge tips på bra "uppstartsfiskar" i ett så stort akvarie också.

    De fiskar som de nu har i sitt lilla akvarie som ska flyttas över är:

    Praktbotia 2st
    Bottentittare 1st

    Sedan ska de köpa fler av dessa, två tetrastimm kanske o ett par sorter till.

    Tack för hjälpen!

    Mvh Charlotte
    Senast redigerad av Charlottis; 17 March 2008, 11:15.
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    #2
    Det vore verkligen kanon med lite tips

    Kommentar

    • mongoloj
      • August 2006
      • 125

      #3
      Ancistrus brukar rekommenderas av många att starta upp ett kar med då de ska vara ganska tåliga. Men jag vet inte hur många du ska börja med eller så, så vi får hoppas att någon annan med mer erfarenhet skriver ett inlägg!
      Min zoon:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

      Kommentar

      • Stew
        • July 2004
        • 1736

        #4
        Tjena här med.

        Svarade på din andra tråd i "mix fisk" också:


        Börja med typ 20-30% av maxlasten. Dvs 6-10 fiskar i 6cm storlek.

        Hur stora är praktbotiorna?

        Flytta över praktbotiorna och bottentittaren. Tänk på att praktbotian är en stimfisk, eller snarare gruppfisk. Verkar trivas bäst i grupper av 6-7 individer typ.
        Kanske kan vara ett alternatvit att komplettera dessa?

        Annars:
        Ancitsrus. Standardfisk. Rensar upp lite på botten, typ gammal mat osv. Härdig. Kan i bästa fall knapra i sig lite alger.
        Köp på dig lite tetror annars. Ett mindre stim till att börja med, så kan du komplettera sedan.

        Som jag skrev i den andra tråden
        1cm fisk = 1 liter vatten.
        Din max fisklast hamnar på runt 375cm fisk. Räkna bort lite för sand och inredning. Så runt 300cm fisk.
        Säg att du startar med 25% av ditt max, vilket innbär att du kan starta med 75cm fisk. Men detta är ju i vuxet stadium. När du köper fiskarna så är de säkerligen mindre...

        Detta är ingen exakt vetenskap, och jag märker redan nu att jag börjar flumma ut rejält.
        Det finns massor att skriva om detta, inget av det jag skriver är "sanningen" finns variationer och omständigheter som gör att man tex kan ha både mindre och mer fisk i karet som maxlast.
        Men en ungefärlig uppskattning kanske det kan bli:
        6-10 fiskar att starta upp med.

        Mvh

        Stefan
        540l Malawi
        180l Växt / sällskapskar
        90l odlingskar
        50l odlingskar / karantänskar

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #5
          Åh, tack så mkt för svaren!

          Jodå, självklart ska det inskaffas några praktbotior till. De är nog ca 8-10 cm. Har även läst att bottentittare (Prakt) är stimmfisk? Stämmer det?

          Kommentar

          • Stew
            • July 2004
            • 1736

            #6
            Ursprungligen postat av Charlottis
            Åh, tack så mkt för svaren!

            Jodå, självklart ska det inskaffas några praktbotior till. De är nog ca 8-10 cm. Har även läst att bottentittare (Prakt) är stimmfisk? Stämmer det?
            praktbottentittaren är en grupp-fisk den med, snarare än stimfisk. Gillar att vara i smågrupper av typ 5-6 individer.

            Mvh

            Stefan
            540l Malawi
            180l Växt / sällskapskar
            90l odlingskar
            50l odlingskar / karantänskar

            Kommentar

            Arbetssätt...