Snigelägg? (bild)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

    Snigelägg? (bild)

    Hej!
    Jag och min kompis skulle titta på mina två guppyyngel som ligger i en skål, och då upptäckte min kompis något som såg ut som bubblor i en klump, hon trodde att det var snigelägg, eftersom jag har två röda Posthornssnäckor som är ca 2 cm och en brun snigel.
    BILD: (jag hade mitt bibliotekskort bakom så det skulle synas bättre)


    Om det är snigelägg så har jag några frågor:

    1. Hur lång tid tar det innan de kläcks?
    2. Hur små är de? ser man dem?
    3. Ungefär hur många blir det?

    // Sofie
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Snäckägg är det, men resten får någon med mera koll svara på.

    (Sniglar är de utan hus, snäckor är de med hus, och musslor är inga snäckor...sorry, biolognerven protesterade. )
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Lånar tråden lite och ställer frågan till Jensa, vad heter den kanelsnäckan på riktigt, inte den med toppigt hus utan den med kringelhus?
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Det finns ett antal snäckor som ser ut ungefär så där, och det är svårt att säga vem det är utan att kolla med lupp.
        Det kan t o m vara svenska snäckor som hakat på akvariet, som t ex Planorbis planobis, Anisus vortex, Gyraulus riparius (den sista är rätt vanlig i akvarier, och jag sätter min femma på det är den).
        Dessutom finns det där bara några arter inom de familjerna. De kallas också för skivsnäckor.
        Senast redigerad av Jens A.; 14 March 2008, 21:41.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          #5
          Om äggen ligger som i en slemmig klump så är det posthorn eller physor. Om det är det så kommer de att kläckas inom 3-4 dagar. Då de kläcks är de pytte pytte små (mindre än 1mm men växer väldigt fort. Om det är ägg från Physor du har på rutan så bör du kunna se små små vita prickar i det genomskinliga slemmet.

          Den lilla bruna snäckan du har, ser den ut så här?


          Gör den det kan jag nästan lova att det är ägg från Physan, de gillar att fästa sina ägg på glaset. Så håll koll, inom några dagar kommer du att se om innehållet i slemmet blivit till större prickar. Dessa klumpar med ägg kan innehålla allt från 4-6st till 20-30ägg beroende på hur många snäckan lagt. (Gäller främst Physor) Är det Physor så förökar de sig snabbt.
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          • soffan96
            • February 2008
            • 495

            #6
            Ursprungligen postat av Fridas
            Om äggen ligger som i en slemmig klump så är det posthorn eller physor. Om det är det så kommer de att kläckas inom 3-4 dagar. Då de kläcks är de pytte pytte små (mindre än 1mm men växer väldigt fort. Om det är ägg från Physor du har på rutan så bör du kunna se små små vita prickar i det genomskinliga slemmet.

            Den lilla bruna snäckan du har, ser den ut så här?


            Gör den det kan jag nästan lova att det är ägg från Physan, de gillar att fästa sina ägg på glaset. Så håll koll, inom några dagar kommer du att se om innehållet i slemmet blivit till större prickar. Dessa klumpar med ägg kan innehålla allt från 4-6st till 20-30ägg beroende på hur många snäckan lagt. (Gäller främst Physor) Är det Physor så förökar de sig snabbt.
            Oj, då! Jag skrev lite fel.
            Jag har två röda posthorn och en pytteliten sån som det är på bilden och så har jag en (ca 2 cm) brun med "toppigt" skal som är lite kraftigare än Physan.
            Den har en ganska lång tjock snabel som kommer fram ibland
            BILD PÅ DEN BRUNA SNÄCKAN MED SNABEL: (ganska långt ner på sidan)

            Så det måste väl vara de röda posthornssnäckorna? Eller kan två olika sorter para sig och lägga ägg?

            Jag hittade mer ärr imorse. Likadana som de andra, små "bubblor" i en klump, men denna gång var de på pumpen. Och dena "omgång" var större.

            Vad ska jag göra av dem sen?
            Jag har ju ett större kar som några kommer få bo i, men resten då? Det blir ju mycket.
            Kan jag sälja de? För de är ju väldigt fina!

            // Sofie
            BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
            61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
            Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

            Kommentar

            • Fridas
              • September 2007
              • 629

              #7
              Det brukar vara ganska svårt att sälja små snäckor som inte är av lite "ädlare" form. Äppelsnäckor, posthorn osv. är ju lite mer eftertraktade än Physor som oftast anses som pestdjur eftersom de förökar sig väldigt fort. Vore jag du så skulle jag bara låta dem vara kvar. Jag tvekar på att de försökar sig så mycket att de tar över, snarare håller de koll så att det inte ligger mat kvar. De är duktiga städare.

              Lycka till!
              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

              Kommentar

              • soffan96
                • February 2008
                • 495

                #8
                Tack!
                Jag ska prova att sälja dem när de är lite större, men jag tror inte att det går.. Men man kan ju alltid testa

                // Sofie
                BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                Kommentar

                • soffan96
                  • February 2008
                  • 495

                  #9
                  Jag måste bara säga en lite kul grej..

                  Nu har jag hittat tre små "högar" med ägg till och en "hög" är på en utav sniglarnas skal!
                  Så han åker runt i skålen med lite ägg på ryggen/skalet.. Haha!
                  Senast redigerad av soffan96; 16 March 2008, 20:09.
                  BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                  61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                  Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Blev det några snäckor av det nu då? =)
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • fesoj
                      • November 2007
                      • 250

                      #11
                      får jag bara gå lite offtopic och ställa en almän snäckfråga?
                      har hört att de ofta bär på någon parasit, kan dessa skada andra akvarieinvånare/mäniskor?
                      112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...