död ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snövit
    • December 2007
    • 25

    död ancistrus

    Hej!

    Vi har nu efter en försiktig uppstart av vårt 110 l akvarium, efter 1,5 månad, 10 kardinaltetror, 4 svärdbärare och 1 ancistrus. Vi hade 2 tills idag, när jag hittade en av dem mellan rot och grus, helt livlös. Vi köpte malarna för ca 2 veckor sedan, den som är kvar är pigg, så även övriga fiskar. Inget nitrit, nitrat, ph 7.

    Jag funderar på om roten, som legat ovanpå gruset, kan ha blivit en dödsfälla. Den kanske blev klämd när den bökade runt i gruset.

    Nu har jag tryckt ner roten ordentligt, så om det var pga av slarv så bör det inte kunna inträffa igen.

    Får hjärtat i halsgropen när fisk nu har dött, eftersom vårt första försök med slöjstjärtar blev pannkaka, då alla dog i vintras. Måtte inte samma sak hända igen. Då tror jag vi ger upp!

    Synpunkter?

    Jeanette
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Vad som än händer så ge inte upp.
    Man lär sig av sina misstag och alla har vi lite svinn i början.
    Låter som din mal kan ha klämts fast oturligt nog.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Raggsockan
      • April 2007
      • 644

      #3
      Precis. Ge inte upp!

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Vi köpte också två ancistrusar, och den ena dog efter 2 veckor medan den andra nu är 1,5 år gammal och jättefin Så det behöver inte vara något i akvariet... En del individer klarar stress (dvs flytten från affären) sämre än andra. Man kan ha otur och få ett svagt exemplar som mått dåligt sedan innan.

        Om du vet att du inte har någon nitrit i akvariet, och att du har ett väl inkört filter, så är det säkert så att du haft otur med fiskköpet bara.

        Tänk också efter om du satt i något nytt i akvariet, någon dekoration eller sten som det kan vara något konstigt med. Men har du inte det så är det inte mycket att göra. Håll koll på de andra fiskarna och titta så att de ser pigga ut.

        Kom också ihåg att ancistrusarna måste matas med speciella algtabletter. Jag kan rekommendera märket "Hiikari", en liten påse med en sugmal på, gröna tabletter... Min gillar dessa jättemycket. Men har man bara en ancistrus räcker det att lägga i en halv tablett kanske varannan dag.

        För att vara säker på att de får i sig av dessa (de andra fiskarna gillar också såna tabletter) så bör man lägga i dem när ljuset varit släckt i någon timme. Då har de andra fiskarna "somnat" (iallafall vilar de) och då brukar de inte märka att man lägger i tabletten.

        Lycka till!
        Senast redigerad av toccata; 12 March 2008, 20:50.
        / Ebba

        Kommentar

        • snövit
          • December 2007
          • 25

          #5
          Kom också ihåg att ancistrusarna måste matas med speciella algtabletter. Jag kan rekommendera märket "Hiikari", en liten påse med en sugmal på, gröna tabletter... Min gillar dessa jättemycket. Men har man bara en ancistrus räcker det att lägga i en halv tablett kanske varannan dag.

          För att vara säker på att de får i sig av dessa (de andra fiskarna gillar också såna tabletter) så bör man lägga i dem när ljuset varit släckt i någon timme. Då har de andra fiskarna "somnat" (iallafall vilar de) och då brukar de inte märka att man lägger i tabletten.

          Hej och tack för era svar. Är det verkligen så att man måste ge speciella tabletter till malarna? Det hade jag ingen aning om. Trodde att de nöjde sig med de alger som finns på växter m.m. Tänk vad man lär sig mycket med tiden!

          Övriga fiskar mår fortfarande bra!

          Hälsningar Jeanette

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Skulle tro att den svultit ihjäl..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • snövit
              • December 2007
              • 25

              #7
              Tror du det??????? Den käkar (och den numera döda malen käkade) ju hela tiden på allt möjligt.

              Vi fick algtabletter till våra snäckor en gång. Kan man använda dem tills vi införskaffat annan mal-mat?

              Jag har förstått att det inte är så lätt att svälta ihjäl fiskar, snarare är det lätt att ge dem för mycket mat. Hur är det egentligen?

              Nybörjare och rådvill...

              Jeanette

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                Alltså: Om du ser din mal "förflytta sig" på glaset och på växterna, så betyder ju inte det att den alltid äter... Malar med sugmun har ju nästan bara detta sätt att förflytta sig på. Den LETAR efter mat.

                Man ska ha mycket alger om malen ska kunna leva på enbart detta. Malen ska vara lite rund om magen, för att må bra. Så jepp, köp algtabletter som är gjorda för malar, men så länge kan du ju ge en sån snäcktablett ibland, om du ser att den innehåller växtämnen.

                Man ska inte övermata, men man ska ge alla fiskar vad de behöver. Så om du bara har en mal så räcker det nog att lägga in en tablett varannan eller var tredje dag, när det är släckt.

                Malen äter också av överbliven mat från de andra fiskarna, men det ska inte vara hans huvudföda! En hungrig hund skulle nog äta en banan, till exempel, men det är inte den mat han helst vill ha

                Dessutom ska det inte hamna så mycket överbliven mat på botten alls, för man ska mata så pass lite att de övriga fiskarna äter upp detta.

                Hoppas det klarnade Jag tror att den andra malen dog av en kombination av stress från flytten, samt brist på mat..
                Senast redigerad av toccata; 15 March 2008, 15:16.
                / Ebba

                Kommentar

                • soffan96
                  • February 2008
                  • 495

                  #9
                  Jag ger mina malar 2 tabletter i veckan. Jag delar tabletterna i ca 4 bitar och lägger dem på lite olika ställen.
                  Är det för lite att ge dem 2 tabletter i veckan?
                  I affären säger de att det räcker.

                  // Sofie
                  BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                  61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                  Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    Nej det räcker, eftersom det inte är bra om maten ligger för länge på botten och börjar förmultna. Jag ger min ancistrus 2 ggr i veckan också, det funkar bra.

                    Men jag vill verkligen påpeka att det är viktigt att ge när det är mörkt... När jag gav på dagen så blev min ancistrus så irriterad på de andra fiskarna, han jagade bort dem hela tiden och glömde att äta! Så en timme eller mer efter att det är släckt, är bra.. Och gärna så mörkt som möjligt i rummet så att de andra fiskarna "gått i vila".

                    / Ebba

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13137

                      #11
                      Ursprungligen postat av snövit

                      Hej och tack för era svar. Är det verkligen så att man måste ge speciella tabletter till malarna? Det hade jag ingen aning om. Trodde att de nöjde sig med de alger som finns på växter m.m. Tänk vad man lär sig mycket med tiden!

                      Övriga fiskar mår fortfarande bra!

                      Hälsningar Jeanette
                      Ancistrus är inte strikta algätare utan äter allt, ser du till att en del mat hamnar på botten så är det inga problem men visst kan algtabletter vara uppskattat (lägg gärna i tabletten efter att lyset släckts)
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • toccata
                        • January 2004
                        • 1238

                        #12
                        Men de behöver ändå en viss andel vegetabilisk föda för att må bra, som jag har fattat det. Endast köttkost är nog inte bra för dem i längden. Men jag har redan sagt två gånger i tråden att algtabletter är bra och att de ska läggas i när lyset är släckt :P Men nu har det nog verkligen gått fram till trådskaparen, hehe.

                        Har man lite grövre grus så blir det lätt så att lite av flingmaten ramlar ner bland stenarna så att fiskarna inte når den. Det blir lätt en grohärd för snäckor och bakterier, enligt mig. Så just därför brukar jag inte vilja att flingmaten faller ner för mycket. Men ibland kommer det ner någon flinga som min ancistrus tuggar i sig.
                        / Ebba

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13137

                          #13
                          sorry toccata jag läste inte så noga
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • snövit
                            • December 2007
                            • 25

                            #14
                            Hej igen!
                            Det har gått några dagar sen sista inlägget, men jag vill bara meddela att det inte inträffat fler dödsfall! Tack för hjälpen!

                            jeanette

                            Kommentar

                            • Raggsockan
                              • April 2007
                              • 644

                              #15
                              Härligt..
                              <----- Som du ser på min bild så äter min Ancistrus från en tablett, visserligen en tablett för pansarmalar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...