Whistler84 jag köper det faktiskt, jag har inte från första början sagt att det är en dålig ide, den där metoden funkar riktigt bra på flera andra sidor så självklart är det en bra ide.
Det jag dock fortfarande står vid är att vuxna bör bete sig vuxet. Jag tycker att detta är något man bör satsa på i zoopet. Fixar man denna lilla detalj så slipper kjell och admin ta in massa andra som ska resa runt i alla trådar och göra "skitjobb"
Folk måste ändra sin attityd, jag kan med handen på hjärtat garantera att 80% av de som lämnar dryga komentarer hade fört sig på ett helt annat sätt om de stått öga mot öga med personen som startar en "dum" tråd.
Det finns en hårfin skillnad mellan att försöka "banka" vett i någon och att på ett fint och moget sätt förklara vad som är rätt och fel etc.
Ja, jag håller faktiskt med dig också.
Tyvärr säger dock mina erfarenheter mig något annat. Dels har jag spenderat alldeles för mycket tid på internetforum genom åren, men även erfarenheter från mitt yrke, som går ut på att hantera vuxna människor som inte kan uppföra sig, påverkar mitt tycke i den här frågan. I princip alltid kan man lugnt och vänligt resonera sig fram, utan att behöva ta till åtgärder - varken på forum eller IRL (In Real Life) - dock behövs en viss kontrollerande faktor som kan kliva in när det börjar gå överstyr.
Anonymiteten (eller rättare sagt pseudonymiteten) på internet för med sig både gott och ont. På internet är jag Whistler. Jag säger och uttrycker mig inte alltid likadant här som jag gör IRL, på gott och ont. Avsaknaden av en person framför mig gör kanske att jag har lättare att möta ett argument som rimmar illa med mina egna åsikter, men likaså kan det vara ett hinder, t ex att det är lättare att missförstånd uppstår (smileys! ) för att text kan uppfattas på så många olika sätt beroende på vem som läser och tolkar det.
IRL är jag dock Jonas. Där har jag också brister och svagheter, men även styrkor. Jag tycker internet har en stor fördel i att förutfattade meningar om personen som svarar många gånger saknas. Jag stöter allt för ofta på att folk på grund av mitt utseende, min yrkesroll och andra faktorer stämplar mitt IRL-jag som en stereotyp, vilket påverkar hur de uppfattar vad jag säger till dem.
Nåväl... För att ha gjort ett kort inlägg långt. Folks attityd i okontrollerad miljö är sällan godartad. Det vill till att det finns några få som med vänlighet och konsekvens bidrar till att förbättra stämningen. Det är alltid svårare att skriva ett hjälpande inlägg än ett stjälpande.
Vad du förespråkar är ju ärliga svar, inga "kjamisar". Men visst, jag tycker du är dum i huvudet, gå nu runt och tänk på det du
Det är väl sådana här personliga påhopp som är, citerar dig:
"Ett tragiskt psykologiskt betende som tydligt visar att mentaliteten är att trycka ner andra för att själv känna sig bättre"
Eller?
Eller din glada smileys tar bort det dåliga i orden?
Det är väl sådana här personliga påhopp som är, citerar dig:
"Ett tragiskt psykologiskt betende som tydligt visar att mentaliteten är att trycka ner andra för att själv känna sig bättre"
Eller?
Eller din glada smileys tar bort det dåliga i orden?
Hade inte kunnat citera honom bättre själv
..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
Anettje men herregud, ni missa poängen och jag orkar helt ärligt inte förklara det nu. Men jag kan iallafall säga att det inte var ett personligt påhopp, jag försökte visa en poäng men det gick antagligen åt skogen.
Du förstår väll att jag i inläggen innan kritiserar folk för att dem skriver liknande inlägg, varför ska jag då själv göra sånt låter ju inte vettigt eller hur.
Nej ärligt talat så förstår jag inte alls vad och varför du försöker poängtera något för mig. Skriver man som du gjorde så är det bäddat för missförstånd. Vill du poängtera något med orden "Men visst, jag tycker du är dum i huvudet" så får du nog göra det lite tydligare utan rum för missförstånd om du inte vill att det ska missförstås.
..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
Det kanske var just det som var Amaros poäng. Skriver man saker som kan tolkas som påhopp eller på annat sätt stötande så kommer de tolkas som det. Folk tar alltid illa upp om det finns möjlighet till det.
Fridas, trots att jag har en bra poäng bakom det så känns det nu endå onödigt att förklara, samt att jag inte heller pallar förklara det då det är komplicerat. Men hur som helst så ber jag om ursäkt för att du tolka det som ett påhopp, det var inte menat att vara ett påhopp utan mer en tankeställare men men, jag skrev det på ett sånt sätt så poängen knappast gick fram så my bad !
Jag kan iaf stå för att jag gjort fel vare sig jag råkat eller inte. Sååå än en gång, forgive and forget plz
I den här frågan är jag helt och hållet på Amaros och Whistler84s sida.
Men.
Jag ser allt detta som gammal hederlig intressekonflikt. Är man passionerad akvarist är det lätt hänt att man blir insnöad. Och ja, på ett sånt här forum blir det ju lite tävling i vem som vet bäst och kan mest. För det är ett stort forum och alla vill ju bidra och kunna sin sak? Och det som för oss samman är ju intresset för fiskarna, för deras skönhet och beteenden. Och jag vågar lova att 98% vill sina fiskar väl. Så självklart reagerar ju folk när något inte stämmer överens med vad de tycker fiskar mår bra av. Misstaget folk gör är att de låter sina känslor ta över, då anonymiteten lätt gör att man tappar spärrarna. Då måste folk kunna dra i känslotyglarna, tänka en stund innan man postar, och läsa igenom några gånger. Ska vi ha ett trevligt forum måste man våga säga vad man tycker, men däremot tänka på hur man uttrycker sig. Ingen vill ju vara en party pooper, eller hur?
Så istället för; "fan jävla pucko du är djurmisshandlare!!1 *svett och ådersprängning!*"
Så kan man ju faktiskt säga; "välkommer till zoopet! alla gör vi misstag ibland, vi kan hjälpa dig med dina frågor så var inte rädd att fråga! "
Det är inte jobbigt att uttrycka sig snällt. Det är betydligt jobbigare att hamna i konflikt och munhuggas fram och tillbaka till någon stackars administratör måste gå in och låsa.
Men för att sammanfatta det hela, många här har mycket kunskap och brinner för sin hobby. Då är det lätt hänt att man blir upprörd när man läser något man inte håller med om, kombinera det med anonymiteten så har du genast en konflikt. Men folk är inte idioter för att de svarar med ärlighet. Folk är inte idoter för att de lyssnar på zoobutikspersonal. Dock är ovillighet att erkänna att man gjort ett misstag är en ofärdighet som bör tränas upp. Men en ovillighet att acceptera att folk gör misstag och sedan vägra att försöka hjälpa till med god ton är en ännu större brist. Sen har ålder inget med saken att göra. I min mening ska man vara lika trevlig mot en 85-årig novis som en 11-åring novis. Ålder är orelevant. Vänligt bemötande är allt.
För mig bör Zoopet vara ett forum där alla är välkomna. Ciklidfantaster, biotopentusiaster eller monsterpojkar och monsterflickor.
Samma här!
Lones, kan du försvara detta du skrev till "soffan"?:
Hejsan sofie <3
om du undrar vem det är det agnes jag får vara inne på lollos =P <3 piuss älskar dig <3
Senast redigerad av soffan96; 12 March 2008, 07:42.
BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se 61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse. Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.
Läst det här nu istället för tidningen, mycket förnöjsamt samt den politiska korrektheten håller en hög nivå :P
Självklart bemöter man inte folk på internet som man gör i verkligheten, man har inte någon fysisk person att relatera till, kroppsspråk osv. Jag skulle vilja säga så att man antar att man skriver till någon som en själv, någon sorts spegelbild.
Sen det här med ålder, vem orkar kolla på profilen hur gammal någon är som man svarar, inte jag iaf. I verkligheten så är det enklare, man behöver bara titta på personen. Vem har inte böcker som bara sammlar damm från något barn som slavat omkring runt hela stan för att sälja jultidningar även fast man inte läser dom. Men kanske inte skulle köpt något om det varit en medelålders försäljare, hur man beter sig mot folk beror mycket på hur dom ser ut. Antar att jag nu kommer få en hög väldigt korrekta(arga?) svar på det här. Men så är det, man beter sig inte lika mot barnet som kommer hem för att sälja kakor som alkisen som tigger växel nere på torget...
Nu till det lite matnyttiga, okunskap är inte en ursäkt...
När man blåser förbil lågstadieskolan i 130 blås och polisen haffar en, då går det inte att komma med "men jag visste inte.."
Det finns tonnvis med info om alla slags fiskar och dyl. tillgängligt på internet, bibliotek och "köpeböcker".
Men sen att svara någon "dö djurplågare!" är väl inte det smidigaste man kan göra.
Av de trådar jag läst av trådstataren så har det mestadels varit adekvata svar till de frågon som ställts och den information som tillhandahållits.
Fråga:"Hjälp min guldfisk simmar på sned!" Svar: Tja vad skan man säga, han kanske gillar det?
Svårt att ställa en diagnos om man inte vet/får reda på omständigheterna.
Sen så ska man inte ta det så allvarligt om någon klankar ner på en på något forum, chansen är att i verkligheten skulle man inte befatta sig med personen i fråga.
Ja ja, ska gå och sova en stund nu till ångorna av nystruket silikon... gonatt
har läst denna mycket intressanta läsningen - som får en att tänka efter hur man beter sig iblan. Med andra ord inte alltid på bästa sätt....
Man kan ju undra vart barn ska lära sig respekt om man inte själv behandlar dem med just respekt. Och tyvärr så finns det långt ifrån alla barn som har föräldrar som hinner, vill eller kan brys sig om sitt barns behov och frågor....
Respekt .....
Ett bra ord tycker jag.
Jag vill gärna tipsa om att det finns en möjlighet att rapportera in sådant som man tycker gått snett i ett tråd (vilket faktiskt många redan utnyttjar). I varje inlägg (under användarnamnet till vänster) så finns det en varningstriangel - klicka på den och skriv sedan gärna vad du anser vara fel. Jag ser vem som anmält men det behåller jag för mig själv så ni gör det "anonymt".
Om någon då t.ex. skrivit - Medlem 2: "För ***, det är olagligt att ha fisk i skål! Skaffa lite kunskap innan du skaffar levande djur!"
så kan jag då gå in och deleta inlägget. Det sämsta man kan göra är att gå i direkt polemik i forumet eftersom det då blir en himla massa inlägg och det hela spårar ur totalt.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Kommentar