Sluta

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

nu tycker jag inte vi ska snacka illa om fjortisar (blir ju en snart)
    Diskus

Kommentar

• Tougaye
      • January 2008
      • 209

Nu tycker jag att en del på forumet skulle släppa egot och börja hjälpa folk .som vill ha hjälp och frågar på forumet .vill man ha ett uppet forum SKA man svara på allt som frågas även om det är dumt eller korkat.FÖR det är väl det alla är här för ???om man vill prata fiskar kan man ha en medlems chat som ingen nybörjare kommer in på .så stig ner från den höga hästen .för alla kan inte det ni kan men dom kommer hit till det här forumet och frågar er hur!!Jag jobbar som kock tänk om jag va dryg och nerlåtande till alla som frågade mej hur man gör något i mat väg .det som är viktigt är att vuxna och barn får svar på sina frågor !!ELLER??

Kommentar

• Jemmba
        • January 2008
        • 432

Bra talat!!

Ursprungligen postat av Tougaye
        Nu tycker jag att en del på forumet skulle släppa egot och börja hjälpa folk .som vill ha hjälp och frågar på forumet .vill man ha ett uppet forum SKA man svara på allt som frågas även om det är dumt eller korkat.FÖR det är väl det alla är här för ???om man vill prata fiskar kan man ha en medlems chat som ingen nybörjare kommer in på .så stig ner från den höga hästen .för alla kan inte det ni kan men dom kommer hit till det här forumet och frågar er hur!!Jag jobbar som kock tänk om jag va dryg och nerlåtande till alla som frågade mej hur man gör något i mat väg .det som är viktigt är att vuxna och barn får svar på sina frågor !!ELLER??
        När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

Kommentar

• Amaro
          • January 2007
          • 1709

Jag har själv flera gånger tappat lusten på att vara medlem här då folk istället för att vara hjälpsamma börjat kritisera och spelat att dem är bättre än mig genom att deras moral är i högre nivå etc etc.

Ett tragiskt psykologiskt betende som tydligt visar att mentaliteten är att trycka ner andra för att själv känna sig bättre. Vilket är konstaterat för att vara mentaliteten vi svenskar går runt och bär på, helt tragiskt... Håll sånt trams utanför denna sida tack !

Det förekommer mycket respektlöshet på sidan, Trots att det är ett forum där diskussionerna är öppna och folk nästan kan säga vad som helst så måste man på samma gång förstå att man bör ha lite respekt för individen i fråga.

Respekt för att alla inte har den kunskap som krävs.
          Respekt för att en del skiter i DIN personliga uppfattning kring moral. Alla tycker och tänker olika, respektera detta.
          Respekt för individens frihet. Många här spelar polis då de inte ens har någon rätt att dömma, alla har skelett i garderoben, det är skrattretande att en del spelar helgon.

Det är viktigt att kunna vara objektiv och motstå "frestelsen" att bete sig som en fanatiker, detta är ingen greenpeace organisation där vi kedjar fast oss själva kring träd eller gör inbrott i djurtests laboratorier.

Vi är här för att vi delar en passion, inte för att vi delar samma värderingar, uppfattningar och/eller samma moral etc.
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

Kommentar

• Amaro
            • January 2007
            • 1709

Jag fick tex då jag var 10 år gammal en fiskskål. Jag hade i kanske 50fiskar i skålen, de alla dog och mådde piss, det värsta var att ja hade i en silverhaj i skåljäveln....

Butiken sa jaa men det går bra, ja men det går bra osv osv. De lurade mig med andra ord. Idag ser jag många butiker som fortfarande säljer fisk till barn då det egentligen ska vara åldersgräns vad jag förstått.

Sen är det ju butikerna själva som säljer fiskskålar mm. Är det inte dem ni ska kritisera istället för att munhugga ett litet barn? men jag förstår, ni är starka nog att dissa ett litet barn men när det kommer till att göra den riktiga skillnaden så gömmer ni er.

jag saknar ord för er, seriöst alltså.

Kommentar

• Whistler84
              • November 2007
              • 850

Jag hänger på olika forum på internet. I princip ett för varje intresse och hobby jag har, vilket blir en hel del. Utan tvekan är det här det forum som håller lägst standard, samtidigt som det håller högre expertis än något av de andra.

Anledningen tror jag är att medelåldern här är något högre än på många andra forum. Likaså är det här ett forum som är väldigt nischat för just akvarister. Många som är här är säkerligen inte aktiva på några andra forum, utan dras till internet just för akvaristiken.

Släng då in ett gäng prepubertala nybörjare som då varken kan akvaristik eller lämpligt uppförande på internetforum så är konflikten ett faktum.

En idé kan vara att moderera forumet hårdare. Många konflikter som sker här skulle kunna undvikas genom att ha ett par stycken som har möjligheten att ta bort eller redigera inlägg som inte är passande och som kan säga ifrån om det blir dålig stämning, liksom säga några uppmuntrande ord till de som inte riktigt lyckas uttrycka sig. Som jag uppfattat det så är det bara Kjell och Admin som har moderativa rättigheter i dagsläget. Lite väl stor belastning att moderera ett sådant här forum om man bara är två personer.

Det saknas även "stickies", det vill säga klistrade trådar som alltid ligger längst upp och som man kan referera till när samma frågor kommer gång på gång. Nybörjarguiden som bumpas då och då är ett bra exempel på tråd som borde klistras. Men återigen... Moderatorarbete.
              Senast redigerad av Whistler84; 12 March 2008, 01:26.

Kommentar

• Tougaye
                • January 2008
                • 209

Och är det inte bra att folk vågar att komma hit till zoopet och fråga en eller flera frågor om våran hobby .och få ett bra svar och lite RESPEKT.som leder till att flera kan och vill hålla på med det här .som kommer leda till mera förstålse för fiskar och det som hör till.skulle va kul om Kjell Fohrman kunde lägga en menig i den här tråden .enbart för sakens skull.MVH tougaye

Kommentar

• oskarwallin
                  • February 2008
                  • 1080

Och just det där med fiskskålen va upptaget i mitt första akvarium, man kan ju inte Börja rabla Lag paragrafer och Sånt för en 12 -13 åring och Tro att de ska förstå.. särskild när man e ny med akvaristik och inte kan så många uttryck för det.... Dock så tycker jag att den stora delen av ansvaret ska ligga på föräldern och De som sålde akvariumet, Ett barn ska inte ha en sånt stort ansvar för ett djur, föräldrarna ska ha ansvaret att det sköts rätt och kolla upp information så att djuret ifråga inte vantrivs... jag lovar att om du skulle ge en Hund till en 12-13 åring och låta de ta hand om hunden så kommer det bli fel...

man fy f*n säger jag åt butiksägarna som sålde akvariumet, och DESSUTOM sa att det skulle funka med de fiskarna... om man inte vet om det så borde man inte få hålla på med akvaristik över huvud taget... och dessutom att rekommendera att sätta en kampfisk i en Skål på UNDER 40L är som att be Nån att bryta mot lagen....
                  det borde finnas ett "certifikat" som tillåter en att Bedriva Djurverksamhet OCH Varenda Djuraffär Borde dessutom bli uppkollade slumpmässigt för att ha koll på att de sköter sina saker... och om de inte gör de så e det böter och man måste göra om certifikat provet ... om samma sak skulle hända igen så ska butiksägarna inte få ta om det och inte hålla några djur inom certifikat området och eventuelt riskera åtal om Djurmisshandel...

och precis som amaro säger, Hur F*n ska man veta att det man gör e fel om man blivit tillsagd att det är rätt och DESSUTOM av en person som Jobbar med det...
                  60,58 liter
                  **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                  *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

Kommentar

• oskarwallin
                    • February 2008
                    • 1080

Ursprungligen postat av danneregner
                    nu tycker jag inte vi ska snacka illa om fjortisar (blir ju en snart)
                    och Fjortis e inte att vara 14... att vara fjortis betyder att man beter sig på ett visst sätt... tex finns det 28 åriga fjortisar 13 år gammla 11 år gammla.
                    " Den värsta typen av fjortis är antifjortis-fjortisen
                    Bara så att du vet.
                    Och fjortisar kännetecknas av att de ofta har en snedvriden självbild (kommentarer som "skaffa ett liv" är att förvänta sig från dem), de är ofta (falska) flockdjur och de är i allmänhet mycket...falska av sig.
                    De är ofta patetiska och uppenbart plastigt känslosamma, därav uttryck som "pöss" och liknande.

Problemet med att försöka definera en fjortis är att det inte är en permanent märkning. Det går alldeles utmärkt för en fjortis att vara olidligt fjortis:ig i ett sällskap och sedan helt normal i ett annat. OBS kill-fjortisar åker moppe och är känslomässigt hämmade, annars är de likadana i grund och botten som tjej-fjortisarna"
                    60,58 liter
                    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

Kommentar

• Amaro
                      • January 2007
                      • 1709

Whistler84 riktigt bra skrivet, men en sak tycker jag är onödigt. Att man ska ha sånna kontrollanter som tex finns på ungdoms chattsidor mm. Om zoopet måste gå så långt så packar ja mitt skit o drar från denna sida. Majoriteten av medlemarna här är vuxna och bör därför kunna bete sig korrekt vilket de i flera fall misslyckas grovt med. Många försöker hävda att deras uppfattningar är det enda rätta mm.

Jag menar, att ni som är äldre och kunnigare sänker er till den nivån är obegripligt. Visst har ni mer kunskap trots att ni beter er på fel sätt, men det gäller som sagt att samtidigt respektera andras åsikter och skillnader.

Då jag startade en av flera trådar om de 2 paroonhajar jag har så fick jag massa kritik, asså ca 10 personer började hacka på mig direkt... Jag skrev utan att vara ful i mun att jag redan vet hur stora de blir och att jag inte vill höra mer om det, Jag bad snällt om att istället få svar på mina frågor då jag endå hade fiskarna i mitt kar. Men nej, det fick jag inte.

Jag gjorde alltså ett val på att införskaffa dessa fiskar, vare sig hur fel vissa anser att det är. Trots detta så kunde ingen svälja sin stolthet och hjälpa till lite. Istället så blev jag bara kritiserad av ett gäng besserwissar som själva i sin vardag bryter den så kallade moral som de så fint står vid på denna sida.

Det sistnämnda av det jag skrev säger allt: "Sen är det ju butikerna själva som säljer fiskskålar mm. Är det inte dem ni ska kritisera istället för att munhugga ett litet barn? men jag förstår, ni är starka nog att dissa ett litet barn men när det kommer till att göra den riktiga skillnaden så gömmer ni er"

Gillar ni inte att folk har fiskskålar, gå då och demostera emot det.
                      Gillar ni inte att folk har fisk som blir för stort för akvarier, demostera mot det.

Sitt inte här som ett gäng kärringar och kritisera, står ni verkligen för något så kämpar ni för det. Väljer ni dock att inte kämpa för det så kan ni lika gärna sluta yttra er. Jag menar, vem ska ta falskhet på allvar?
                      Senast redigerad av Amaro; 12 March 2008, 01:49.

Kommentar

• Whistler84
                        • November 2007
                        • 850

En viss mån av kontroll (i det här fall moderering) krävs alltid.
                        Det behöver dock inte vara några stora åtgärder, likaså behöver man inte inskränka på någons åsikter eller annat i ett skrivet inlägg.

Vi kan ta ett exempel; fiktivt, men likväl sannolikt:

Trådskapare: "hej jag har en fisque i en skål....... behöver ja syrepump till den?"
                        Medlem 1: "Om du skriver vad det är för fisk och hur stor den är så blir det lättare att hjälpa dig."
                        Medlem 2: "För ***, det är olagligt att ha fisk i skål! Skaffa lite kunskap innan du skaffar levande djur!"
                        Trådskapare: "usch ni är elaka hejDÅ!!!!"

Allmänt dålig stämning, trådskaparen har inte lärt sig någonting och forumet framstår i dålig dager.

Samma exempel, fast med moderator:

Trådskapare: "hej jag har en fisque i en skål....... behöver ja syrepump till den?"
                        Medlem 1: "Om du skriver vad det är för fisk och hur stor den är så blir det lättare att hjälpa dig."
                        Medlem 2: (raderat( "För ***, det är olagligt att ha fisk i skål! Skaffa lite kunskap innan du skaffar levande djur!" )raderat)
                        Moderator: "Inlägget från Medlem 2 raderat, se till att hålla en trevlig ton i fortsättningen! Trådskapare, välkommen till Zoopet! Angående din fråga titta in i den här nybörjarguiden om fiskskålar och lämpliga invånare och inredning för dem. [LÄNK till skål-länk] Tråd låst. *låser*

Resultatet blir visserligen mindre diskussion, men nybörjaren läser förhoppningsvis guiden, känner sig inte kränkt för sin okunskap och lär sig förhoppningsvis något på kuppen. Medlem 2 slipper en varning och tråden kan falla till botten utan att någon tar illa upp.

Denna moderering måste givetvis göras med omdöme, därför är det bra att alltid kunna hänvisa till en klistrad tråd med FAQ ("vanliga frågor") och en del nybörjarguider kring lämpliga ämnen. Att systemmatiskt låsa ALLA trådor som har besvarats är heller ingen bra idé, så som sker på exempelvis forumet.nu, det gör att ingen vill starta nya trådar och diskutera. Genom att dock hänvisa till redan befintliga trådar inom samma ämne kan man strukturera upp så att fler läser tråden, fler svarar och fler får info om det de vill ha reda på, istället för att bara få trötta kommentarer om att ämnet redan har diskuterats.

:::Tillägg:::
                        Givetvis ska alla moderatorer jobba på samma sätt. Det ska finnas en info-tråd med kriterier för vad som resulterar i att en tråd eller ett inlägg blir låst eller raderat.
                        Senast redigerad av Whistler84; 12 March 2008, 02:11.

Kommentar

• Fridas
                          • September 2007
                          • 629

Jag tycker att man kanske ska låta bli att hålla till på detta forumet om man inte vill få ärliga svar på sina frågor. Vill man ”Kjamas” så finns ju alltid Lunarstorm för dem som tycker bättre om den jargongen. Ställer man en ärlig fråga och vill ha ett ärligt svar så kan man ju inte klaga då folk talar om som det ligger till (så länge någon inte kastar ur sig elakheter eller glåpord). Har inte föräldrarna haft tid att lära sina barn sköta om djur på rätt sätt så är det ju perfekt om någon annan vuxen kan hjälpa till på den punkten. Sen beror det mycket på hur man svarar på en fråga också. Jag har varit in i Lones trådar och kan inte fatta vad som gjort henne så upprörd. I de trådar hon själv skapat har hon både fått snabba och bra svar tycker jag, men gör man den utvärderingen hon gjort efter 2 veckor som medlem så kan man kanske inte räkna med annat.

Amaro: Att demonstrera mot fiskskålar är som att banka huvudet i väggen: totalt lönlöst. Det finns inget förbud mot att sälja dessa skålar och vad skulle det hjälpa att få dem förbjudna i butiken? Folk skulle hitta andra små saker att hålla sina fiskar i. Däremot så kan man göra en skillnad om man försöker utbilda folk och tala om att det är förbjudet att hålla fisk i små skålar för att fisken lider av det. Att göra felet att köpa dessa skålar för att man inte vet är en sak, men att behålla dem då man vet att det är fel är en annan.
                          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

Kommentar

• Amaro
                            • January 2007
                            • 1709

Whistler84 jag köper det faktiskt, jag har inte från första början sagt att det är en dålig ide, den där metoden funkar riktigt bra på flera andra sidor så självklart är det en bra ide.

Det jag dock fortfarande står vid är att vuxna bör bete sig vuxet. Jag tycker att detta är något man bör satsa på i zoopet. Fixar man denna lilla detalj så slipper kjell och admin ta in massa andra som ska resa runt i alla trådar och göra "skitjobb"

Folk måste ändra sin attityd, jag kan med handen på hjärtat garantera att 80% av de som lämnar dryga komentarer hade fört sig på ett helt annat sätt om de stått öga mot öga med personen som startar en "dum" tråd.

Det finns en hårfin skillnad mellan att försöka "banka" vett i någon och att på ett fint och moget sätt förklara vad som är rätt och fel etc.

Kommentar

• rödtoppen
                              • June 2006
                              • 3148

Ursprungligen postat av Fridas
                              Jag tycker att man kanske ska låta bli att hålla till på detta forumet om man inte vill få ärliga svar på sina frågor. Vill man ”Kjamas” så finns ju alltid Lunarstorm för dem som tycker bättre om den jargongen. Ställer man en ärlig fråga och vill ha ett ärligt svar så kan man ju inte klaga då folk talar om som det ligger till (så länge någon inte kastar ur sig elakheter eller glåpord). Har inte föräldrarna haft tid att lära sina barn sköta om djur på rätt sätt så är det ju perfekt om någon annan vuxen kan hjälpa till på den punkten. Sen beror det mycket på hur man svarar på en fråga också. Jag har varit in i Lones trådar och kan inte fatta vad som gjort henne så upprörd. I de trådar hon själv skapat har hon både fått snabba och bra svar tycker jag, men gör man den utvärderingen hon gjort efter 2 veckor som medlem så kan man kanske inte räkna med annat.
                              bra skrivet
                              / dtoppen /

Kommentar

• Amaro
                                • January 2007
                                • 1709

Fridas, det var en tråd som låstes där trådskaparen blev total dissad av massa äldre idioter som tyckte det var kul att göra narr av henne/honom. Och då jag väl satt ner foten och skällde ut alla och pekade ut dem som hycklarna de är så var tråden plötsligt raderad.. Skulle du läsa den tråden så hade du inte kommit med ditt inlägg, men jag förstår att din okunskap vilseleder dig, ska jag nu vara ärlig och skälla ut dig för detta?

Eller ska jag som jag precis gjort sätta dig på rätt spår på ett fint sätt utan att dissa dig?

Vad du förespråkar är ju ärliga svar, inga "kjamisar". Men visst, jag tycker du är dum i huvudet, gå nu runt och tänk på det du
                                Senast redigerad av Amaro; 12 March 2008, 02:29.

Kommentar

Arbetssätt...